Elinvoimaa ja pitovoimaa

Maakuntien tulevaisuus ja menestys on koko maamme ja kansamme etu. Lounais-Häme ja Satakunta muodostavat tärkeän läntisen talousalueen.

person holding light bulb

Pori on satamakaupunki ja tärkeä huoltovarmuuden tukikohta. Suomen tieverkko on jatkuvan arvostelun kohteena. Kakkostie Helsingistä Poriin ja kymppitie Hämeenlinnasta Turkuun risteävät Forssassa, jota kutsutaan kultaisen kolmion keskipisteeksi. Forssasta on tunnin ajomatka Turkuun, Tampereelle ja Helsinkiin. Helsingin suunta on haastavin pääkaupunkiseudun ruuhkien vuoksi. Sadan kilometrin säteellä Forssasta asuu lähes puolet Suomen väestöstä.

Forssalla on kunniakas historia. Forssa-yhtiöt, Finlayson, Puolimatka, Parma, Sanoma ja Koho ovat historiaa. DA-Group, Atria, HK, Jospak, Noak, Stera ja Fokor ovat tätä päivää. Seutukunnan väestö vähenee huolestuttavasti. Uusien yritysten sijoittumista hidastaa rautatien puuttuminen. Kultaisen kolmion keskipiste voi kuihtua keitaaksi, jonka vetovoima perustuu vain luontoarvoihin ja kestävän kehityksen imagoon. Seutukunta on vahva koulutuksen ja kehityksen edelläkävijä, mutta kasvun eväät ovat jatkossakin ensisijassa yritysten työllistävässä vaikutuksessa.

Kakkostie halkoo talousaluetta. Pori, Harjavalta, Kokemäki, Huittinen, Humppila, Forssa, Karkkila ja Vihti muodostavat potentiaalin nauhakaupungin Espoon jatkeeksi. Vain rautatie puuttuu! Huono päätös historiasta voi koitua elinvoiman esteeksi.  Ainakin rautatien puuttuminen on hidaste. Valtioneuvosto on varannut rahaa tunnin junaan Turusta Helsinkiin. Tavoite, päämäärä ja lähtöasema Helsinki ovat oikeita, mutta määräasema on väärä. Länsiradan uusi reittisuunnitelman muutos on syytä käynnistää pikaisesti. Suomen rataverkko voi jatkossa olla elämän ja kuoleman kysymys, ainakin se on alueellisen vetovoiman ja pitovoiman perusedellytys.

Suomen turvallisuus vaatii myös uuden lentokentän. Sillekin on jo suunnitelma. Logistisesti tärkeä Humppila on kiinnostunut kehittymään tavaraliikenteen keskukseksi. Uuden rautatieaseman ja lentoterminaalin yhdistäminen olisi taloudellisesti viisasta. Toivottavasti suunnitelma  ei jää savolaiseksi hankkeeksi – aloittamista vaille valmis. Kaksi kärpästä samalla iskulla!

Länsirata on siis piirun verran pielessä. Suunnitelman tarkistamiselle on ainakin kymmenkunta hyvää syytä. Tarkistetaan siis data ja tehdään uusi rata Poriin. Harjavalta, Kokemäki, Huittinen, Humppila, Forssa, Karkkila, Vihti, Espoo ja Helsinki hyötyvät. Pääteasemat: Pasila, Kupittaa ja Humppilan kautta Poriin. Siis Uusi rata piirun verran pohjoiseen!

Antti Niemi

Aiheeseen liittyviä juttuja