Uutiset

Selkokielellä: Mitkä ihmeen välihousut?

Talvella sää vaihtelee ja usein on kylmä. Lunta ja pakkasta on paljon. Kun osaa pukea tarpeeksi vaatteita päälle, ulkona ei tule kylmä, vaikka siellä on paukkupakkanen. Silloin etsitään kaapista kaulaliinat ja huopikkaat. Talvipukeutuminen on taitolaji. Se, joka sen hallitsee, ei unohda välihousuja!

Selkokielellä: Mitkä ihmeen välihousut? | Uutiset | Kotiseutulainen

Jotkut aikuiset ajavat lämpimällä autolla kotoa töihin tai kauppaan. Silloin heillä on vain vähän vaatteita päällä. He eivät ajattele, että talvella täytyy olla aina lämpimät vaatteet. Jos autoon tulee vika ja auto sammuu, voi mennä pitkä aika ennen kuin apua tulee. Silloin tulee autossakin kylmä, jos vaatetta ei ole tarpeeksi.

Talvella pipo pannaan päähän ja käteen laitetaan tumput, lapaset tai hanskat.Jos ulkona on kylmä ilma, on helppo ottaa villatakki toppatakin alle.  Moni kuitenkin unohtaa jalat. Tavalliset farkut eivät pidä kylmää loitolla. Kerrospukeutuminen kuuluu talveen ja kaapista etsitään välihousut.

Välihousut olivat aikaisemmin aina villaa. Ne olivat villahousut aluskalsareiden ja ulkoiluhousujen välissä. Nykyään materiaali voi olla fleeceä, teknistä kuitua tai merinovillaa. Talvella jalkaan voi vetää pitkät kalsarit, legginsit, pitkän alusasun tai kerraston. Tärkeää on, että se pitää ulkoilijan lämpimänä talvellakin.

Lämpömittari ei kerro, kuinka kylmä ulkona on. Jos ulkona on -20 astetta pakkasta ja ei tuule yhtään, ulkona on mukava olla. Jos ulkona on  -10 astetta ja on kova tuuli, sää tuntuu kylmältä. Viima vaikuttaa paljon.  Päiväkodissa arvioidaan aina, onko lasten kanssa hyvä mennä ulos vai tehdäänkö jotain sisällä. 

Pienet lapset tarvitsevat talvella kypärämyssyt, villasukat ja välihaalarit lämpimien talvivaatteiden lisäksi. Päiväkodista annetaan ohjeet siitä, kuinka paljon lapsilla pitää olla vaatteita mukana. Joka päivä ulkoillaan, jos se on mahdollista.

Koska Suomessa on neljä erilaista vuodenaikaa, kaikkien on hyvä muistaa sään mukainen pukeutuminen. Talvellakin saa nauttia ulkoilusta, kun aikuinenkin muistaa pukea välihousut.

Teksti ja kuvat: Jaana Virkkunen

Aiheeseen liittyviä juttuja