Liikenne

Tulevaisuuden sähköauto Volkswagenilta jo nyt

Koeajossa Volkswagen ID.3 1ST Plus 150 kW akku 58 kWh automaatti

Volkswagenin ensimmäinen täyssähköauto näyttää monikäyttöiseltä perheautolta, ja sitä se onkin.

Volkswagenin ensimmäinen täyssähköauto näyttää monikäyttöiseltä perheautolta, ja sitä se onkin.

Volkswagen ID.3 on valmistajan ensimmäinen täyssähköauto. Siinä on ohjaamossa viitteitä Golfiin, mutta muuten se on aivan uusi auto.

Volkswagen ID.3 (tämä on näitä VAG:n hankalasti kaunokirjalliseen tuotantoon istuvia mallinimiä) on tehty yhtiön täyssähköautojen MEB-alustalle. Siinä on akselien välissä alimpana alustassa 144 x 145 x 14 cm akkupaketti ja moottori on taka-akselilla. Tämä on ensimmäinen Volkswagenin takavetoinen henkilöauto sitten kuplan valmistuksen päättymisen 1978, toki se jatkui Brasiliassa ja Meksikossa 2003 asti.

Kooltaan ID.3 on Golfin ja Passatin välistä, vähän korkeampi vaan ei vielä kaupunkimaasturiluokkaa. Seuraavaksi esiteltävä ID.4 on sitten sitä luokkaa. Alustaan sijoitettu akusto ei sisätiloja ahdista, riittävistä mitoista ja runsaista ikkunapinnoista johtuen tunnelma on ilmava.

Tulevaisuus on tässä nyt


– Tuotepäällikkö Jouni Lounas, Volkswagen Center Forssa

Käyttöliittymä on varmaan terminä ihan paikallaan nykyisiin autoihin liitettynä. Siinä on yllättävän paljon tuttua viimeisimmän sukupolven Golfista. Nappulat ovat vähissä ja on siirrytty pitkälti hipaisukatkaisimien tai -näyttöjen valikoiden kautta tapahtuvaan asioiden hallintaan. Useimmin tarvittaviin pääsee kojelaudan vasemman laidan valikon kautta. Ilmastoinnin säätöihin pääsee suoraan painamalla lumihiutaleen kuvaa hätävilkun kytkimen oikealla puolella.

Kojelaudassa on jo Golfista tuttua uutta käyttöliittymää.
Kojelaudassa on jo Golfista tuttua uutta käyttöliittymää.

Auton ajaminen on aivan helppoa, oikeastaan polkimien symbolit: Jarrussa pause ja kaasussa play kertovat tärkeimmän. Ollaan paikoillaan tai mennään, melkein helpompaa kuin aikanaan kasettinauhurin käyttö. Ja jonnet taas ihmettelee että mitä?

Tehoa ja toimintasädettä

ID.3 kulkee halutessa varsin ripeästi, kiihtyvyys 0-100 km/h 7,3 sekuntia on ihan hyvä. Sähköautoissa vääntö on käytössä heti kun kaasu- eikun playpedaalin painaa pohjaan niin johan liikkuu. Toimintasäde on varsin muuttuva tekijä, se riippuu siitä miten ajetaan ja oikeastaan myös siitä missä ajetaan. Autolle luvataan 420 kilometrin toimintasäde ja siihen päässee taajamaliikenteessä. Moottoritiellä voimaa hupenee ja moottorijarrutuksia ei juuri ole. Taajamassa sopivasti ennakoimalla saa lisäkilometrejä ihmeesti. Kun lähdin kotoa, näytti mittari 303 kilometrin mahdollista ajomatkaa. Ajelin rauhallisesti tehokkaammalla b-asennolla ja latailin alamäissä ja hiljennettäessä akkua. Ajettuani 20 kilometriä päämäärääni mittari näytti samaa lukemaa. Auto oli ladannut akkuja matkan aikana hybridin tapaan ylimääräisestä liike-energiasta.

Koeajettu huippuvarusteltu ensiesittelymalli maksaa lisävarusteineen 46 834 euroa, mutta tulossa oleva perusvarusteltu Pure-malli jäänee alle 30 000 euron. Valtion tuki on 2000 euroa.

Tavaratilaa on takana, siellä ei siis ole kuplan tapaan moottori, 385 litraa ja lattian alla on lisäksi koteloita.

Ajossa ID.3 on hiljainen, ajo-ominaisuudet ovat mallikkaat ja kaikenlainen helppous on asia, minkä liittää käyttöön. Volkswagen ID.3 antaa täyssähköautojen tulevaisuudesta hyvän kuvan, jo nyt.

Volkswagen ID.3 1ST Plus 150 kW akku 58 kWh automaatti

  • akseliväli 2,771 m
  • omapaino 1 600 kg
  • suurin teho 150 kW (204 hv)/5000- kmin
  • suurin vääntö 310 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 7,3 s
  • yhdistetty kulutus 15,4 kWh/100km
  • koeajettu ID.3 1st Plus 46 834 €

Aiheeseen liittyviä juttuja