Iso SUV ladattavana hybridinä

SeatTarraco kuuluu isojen kaupunkimaasturien joukkoon, nyt sen saa myös ladattavana hybridinä.

Iso SUV ladattavana hybridinä | Liikenne | Kotiseutulainen

SeatTarraco on ladattavana hybridinäkin näyttävä iso kaupunkimaasturi, hintaetu on puolellaan.

Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid Xcellence

SeatTarraco on tosiaan iso kaupunkimaasturi, pituutta on 4,735 metriä, korkeutta 1,674 ja leveyttä 1,839 metriä. Akseliväli on komeat 2,790metriä. Seatiin saa istuimet seitsemälle paitsi koeajoautossa hybridissä viidelle. Takaistuimet ovat tässäpituussuunnassa säädettävät, mikä auttaa tekemään isosta tavaratilasta todella ison. Lataushybridi häviää muille malleille tavaratilan koossa vähän, mutta 610 – 1770 litraan kokoista tavaratilaa voidaan pitää riittävänä. Jopa iso koirahäkki mahtuu mukaan. Vetomassat ovat jarruitta 750 ja jarruin 2000 kiloa.

Istuimet ovat hyvät, Xcellent-mallin alcantara/kangasverhoillut ovat miellyttävät kelillä kuin kelillä ja antavat riittävän tuen urheilullisemmissakin käänteissä.

Kelistä puheenollen, pistokeladattava hybridi-Seat tarjoaa sähkökäyttöisen lämmityksen tai jäähdytyksen auton ollessa latauksessa.

Hybridi-Tarraco on aina etuvetoinen ja tietysti automaattivaihteinen, muita mallejahan saa nelivetoisenakin ja jopa manuaalinakin, jos joku niin haluaa.

Ladattavan akun koko on 13 kilowattituntia ja toimintamatkaksi sähköllä luvataan hyvissä olosuhteissa 40 kilometriä. Toki kotitallissa ladattu Tarraco tarjosi aamulla 51 kilometrin ulottuvuutta. Ajeltuani 18 kilometriä myyjäliikkeeseen ajotietokone tarjosi vielä 36 kilometriä lisää sähköistä menoa, keskikulutuksen oltua 17,2 kWh. Eikä matka tähän olisi loppunut, bensatankillisella olisi vielä päässyt laskennallisesti 840 kilometriä. Laskennallisesti sikäli, että ajotapa vaikuttaa paljon siihen miten bensalla ajettaessa hybriditekniikka venyttää käytettävissä olevaa matkaa.

Säästää ja tarvittaessa kylä lähtee

Tarracon luonne ladattavana hybridinä on vähän kaksijakoinen, ladattavuus houkuttelee ajamaan pelkästään loppukäytössä puhtaasti, mutta toisaalta 245 hevosvoiman yhteisteho ja mahtava 400 newtonin vääntö houkuttelevat käyttämään voimavaroja.

Pääasiassa ajelin säästellen, mutta toinen houkutuskin iski. Toki kokeilu päättyi lyhyeen, sillä hetkellä tuli juuri rankka sadekuuro ja painaessani kaasupolkimen pohjaan etupyörät sutivat asfaltilla vinhasti. No, olis lähtenyt!

Kaksijakoinen ladattava hybridi on siinäkin, että latausta pitää harrastaa, mikäli aikoo luvattuihin keskikulutuksiin. Toisaalta täyssähköautoa huolettomammin voi ajella akun tyhjäksi. Polttomoottorina on muuten tuttu nelisylinterinen 1,4TSI-turbomoottori ja vaihteistona A6 dsg-automaatti.

XcellenceTarracossa on lähes täydellinen varustelu, mukaan lukien kaikki nykyiset turvajärjestelmät. Myös mukavuus ja käytettävyysvarustelista on tosi pitkä ja kattava. Ja mikäli haluaa vielä lisää voi valita FR-mallin.

Tavallisesta suko-pistokkeesta kotona ladattaessa tyhjästä täyteen ottaa noin seitsemän tuntia, latausasema kannattanee siis asennuttaa. Ja tietenkin julkisia latauspaikkoja kannattaa hyödyntää, mukana on johdot molempiin tapoihin.

Seat Tarraco 1.4 PHEV 245 e-Hybrid Xcellence

  • akseliväli 2,790 m
  • omapaino 1 868 kg
  • moottorin tilavuus 1395 ccm
  • 16 venttiiliä, turboahdin
  • suurin teho 110 kW (150 hv)/5000- kmin
  • suurin vääntö 250 Nm/1550–3500 kmin
  • Sähkömoottori 85 kW (115 hv)
  • Yhteisteho 180 kw (245 hv) 400 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 7,5 s
  • yhdistetty kulutus 1,9 l/100 km
  • C02-päästöt 44 g/km
  • takuu 5 v. 100 000 km
  • 8 v / 160 000 km akuille

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja