Sähkö-Mustangi

Ford ei ollut ensimmäisten joukossa sähköistämisessä, nyt kuitenkin sähkö-Ford on valmis. Legendaarinen Mustang-mallinimi otettiin avuksi markkinointiin.

Sähkö-Mustangi | Liikenne | Kotiseutulainen

MustangMach-E on näyttävä täyssähköinencrossover

Ford Mustang Mach-E 75 kWh 269 hv RWD

MustangMach-E:stä löytyy lukuisia yhteyksiä alkuperäiseen pony-car Mustangiin 1960-luvun puolivälistä. Laukkaava villihevonen esiintyy niin keulassa, perässä kuin ratissakin. Linjoistakin on löydettävissä samaa.Jotain mitä autosta ei löydy on sininen Fordin ovaalimerkki, tiedä sitten mistä tämä kertoo ja onko se kynnyskysymys joillekin Ford-intoilijalle, kaikki alkuperäisen Mustangin fanit eivät ole ottaneet Mustangin valjastamista sähköauton markkinointiin hyvällä.

Alustassa on akselien välissä akkupaketti, moottori on tässä takavetomallissa taka-akselilla. Myynnissä on myös nelivetoinenMustangMach-E, siinä on myös etuakselistossa moottori. Yllätystä tuotti esimerkiksi Forssan Autoliiton Auton päivässä Mustangin konepellin alle kurkistaminen. Sieltä löytyykin vain säilytyslokeroja ja tuulilasin pesunesteen täyttöaukko. Takaluukun alta löytyy iso 402 litran tavaratila, takapenkin selkänojat alas käännettynä peräti 1420 litraa.

Akseliväliltään Mustang on pidempi kuin suurin Teslaeli 2,984 metriä. Keskinäytön koossa lienee sama kisa käynyt, 15,5 tuumaisessa pystyasentoon asennetussa keskinäytössä taitaa olla kaksi kertaa enemmän kokoa kuin allekirjoittaneen ensi-televisiossa. Mustangin näyttö on lisäksi jopa värillinen!

Ei ovenkahvoja, mutta suorituskykyä

Sisällä on hyvät tilat, Mustang on ulkonäöltään coupe, mitoitukseltaan crossover.

MustangMach-En sisäänpääsyssä saattaa tarvita neuvoja. Ei riitä, että avaimet tuo lähelle. Ei riitä, että painaa avaimen avaa lukko-painiketta. Pitää painaa oven pielestä nappia, sen jälkeen ovi avautuu vähän. Sitten koukun näköisestä kahvasta ovea enemmän auki ja kabiiniin. Halutessa voi käyttää numerokoodia kuskin oven b-pilarissa.

Ajaminen onkin sitten helppoa. Virta päälle ja pyöreästä vaihteen- anteeksi suunnanvalitsimen kiekosta D tai R asentoon ja painallus kaasu- tai no niin mikähän poljin tämä nyt onkaan.

Tosi-isosta keskinäytöstä voi säätää lähes mitä hyvänsä auton asetusta. Esimerkiksi otin käyttöön yhden polkimen ajon ja ajomoodeista rauhallisen ja säästeliään whisper (kuiskaus). Näin ei tarvitse jarrupolkimeen koskea vaan auto kiihtyy tai säilyttää nopeutensa kaasua painaessa ja sitä nostaessa se jarruttaa, samalla tietenkin ladaten akkua. Muut vaihtoehdot olisivat olleet ripeämpi Active ja räyhäkäsUntamed (kesyttämätön), jolla saattoi kuvitella kiihdytyksissä olevansa Bullitt- elokuvan vihreässä Mustangissa, auton äänitehosteetkin sen mieleen toivat.

Tehoa on 198 kW eli 269 hevosvoimaa, vääntöä on 430 newtonia. Ja kuten tiedetään sähkökoneista saa heti irti kaiken tehon, näin kiihtyvyys 0-100 km/h on tässäkin 6,1 sekuntia.

Koeajettu Mustang on varustettu 75 kilowattitunnin akulla, hyötykäyttöön saadaan 68 kilowattituntia. Luvattu toimintasäde on 440km. Tämä on tietysti hyvissä olosuhteissa tapahtuva keskimääräisyys. Nyt meni noin 15 kWh/100km-lukemiin, vaikuttaa lupaavalta. Tämä malli jää alle 50 000 euron hankintahinnan, mikä on ratkaiseva valtion tukiedussa. Lisästä pitää maksaa lisää, ja saa lisää.

Ford Mustang Mach-E 75 kWh 269 hv RWD

  • akseliväli 2,984 m
  • omapaino 1994 kg
  • suurin teho 198 kW (269hv)
  • suurin vääntö 430Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 6,1 s
  • yhdistetty kulutus 17,2 kWh/100km
  • Takuu 5 vuotta/ 100 000 km, korkeajänniteakulle 8 v/ 160 00

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja