Töpseli-RS-Octavia

Skoda RS töpseliladattavana on kuin tohtori Jekyll ja mister Hyde samassa persoonassa. Se muuttuu kotitöpselistä ladatulla sähköllä liikkuvasta säästäjästä ärhentelevään pikakiitäjään napin painalluksella.

Töpseli-RS-Octavia | Liikenne | Kotiseutulainen

Skoda Octavia RS on näyttävä paketti, sisään on ladattu kaksijakoinen luonne. iV-säästäjä ja tarvittaessa RS-räyhähenkinen sportti.

Muiden VAG-konsernin ladattavien hybridien tapaan Skodan iV tarjoaa akku ladattuna heti lähtökohtaisesti täyssähköllä ajamista.  Moni töpselisähköllä ladattava auto käynnistää polttomoottorin lämmittämään moottoria ja sisätiloja, Octavia lähtee suoraan hyödyntämään eli tyhjentämään akkuja. Näinhän ladattavan hybridin tulisikin toimia hyötyäkseen ladatusta sähköstä. Tähän systeemi on tarkoitettukin, jos matka riittää päivittäiseen tai yhdensuuntaiseen työ- tai asiointimatkaan ei muuta voimanlähdettä tarvitsekaan häiritä. Toki RS:ssä voi halutessaan valita tavanomaisenkin hybridiasetuksen napin painalluksella tai ajomoodia vaihtamalla. Sport-moodissa Octavia käyttää molempia voimanlähteitä maksimaalisen suorituskyvyn tuottamiseen. Siinäkin tapauksessa se toimii myös tavanomaisen ajon turhasta energiasta lataavana hybridinä. 

Töpseli-RS-Octavia | Liikenne | Kotiseutulainen
Sisätiloissa ovat RS:n urheiluhenkiset istuimet punaisine tikkauksineen ja muut herkut.

Akun koko on maltillinen 10 kilowattituntia ja toimintamatkaksi sähköllä luvataan hyvissä olosuhteissa 61 kilometriä. Lämpimästä hallista otetulla täyteen ladatulla iV-Octavialla pääsin mitenkään säästelemättä Loimaalta Lamminkatu seitsemästä Forssan Hämeentie 30:n pihalle. Matkana 6-7 asteen pakkasella tämä tarkoitti 38 kilometriä, toki tämä oli maantieajoa mikä kuluttaa taajama-ajoa enemmän.No, ei hätää, tämän jälkeen luvattiin matkan jatkuvan vajaalla tankillisella bensaa vielä 450 kilometriä.

Tässä vaiheessa pitää muistuttaa, ettei kuski joudu missään vaiheessa tekemään mitään muutoksia ajoasetuksiin, auto hoitaa kaiken kuskin huomaamatta mitään. Asioita voi, jos haluaa, seurata ajotietokoneen näytöltä.

Ihan täysteho-RS-mallien tehoon iV ei pääse, muttei paljoa jälkeen kyllä jääkään.

Polttomoottori on 1.4 TSI 150 hevosvoimaisena ja 250 newtonin väännöllä. Sähkömoottorin kanssa yhteistehoksi luvataan 245 hevosvoimaa ja vääntöä 400 newtonia. Aika voimalaitos siis on kyseessä.

Lataukseen näytti menevän tyhjästä täyteen tavallisesta pistorasiasta (16 ampeerin sulakkeet) yli seitsemän tuntia. Latausasemalla saa nopeamman latauksen kotiinkin.

Töpseli-RS-Octavia | Liikenne | Kotiseutulainen
Tavaratilan korkeudesta alla olevat akut vievät korkeutta, mutta tolleri-Miina mahtuu M-koon häkissään edelleen mukaan.

RS-varustelu ja -ulkonäkö

iV-RS-Octaviassa on samat RS-varusteetkuinmuissakin. Punaisillatikkauksillavarustelluturheiluistuimet, mustakattoverhous, ulkoisetkoristeet, erikoisvanteetjamatalaprofiilirenkaat, ratti, räyhäkämpikeulakuuluvattähänkinmallin. AlustanosaltaiV-RS ei ole aivanyhtämatalakuintoisetRS:t. Autonallaolevaakusto vie vähäntilaatavaratilankorkeudesta, muttatila on nykyiselläänkinerittäinkilpailukykyinen. Toki viistonperänvuoksipiti M-koonkoirahäkintakiakaataatakaselkänojat. Litramääräisestitilaa on edelleenhyvät490 litraa.

Kaikkinykyaikaisetturvallisuus- jamukavuusvarusteetkuuluvatiV-RS:nvakiovarusteluun.

Ajossa Octavia RS iV kääntää päitä, eli uusinkin ulkonäköpäivitys on onnistunut. Ajo-ominaisuudet ovat ennallaan eli erinomaisella tasolla.

iV RS vie Skoda Clever -ajattelun vielä uudelle asteelle. Toki ladattavan hybridin etu korostuu, mikäli päivittäinen matka sopii ajettavaksi ladattavalla sähköllä. Jos matkaa tehdään jatkuvasti enemmän, eivät WLTP-kulutuslukemat todellakaan toteudu. Tämä pitää ostajan osata arvioida etukäteen.

Skoda Octavia Combi 1,4 TSI PHEV RS iV DSG Autom

  • akseliväli 2,681 m
  • omapaino 1 695kg
  • moottorin tilavuus 1395 ccm
  • 16 venttiiliä, turboahdin
  • suurin teho 110 kW (150hv)/5000-kmin
  • suurin vääntö 250 Nm/1550–3500 kmin
  • sähkömoottori 85 kW (110 hv)
  • yhteisteho 185 kw (245 hv) 400 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 7,3 s
  • yhdistetty kulutus 1,2 l/10 0km
  • C02-päästöt 28 g/km
  • takuu 2 v. ilman km-rajaa, 8 v / 160 000 km akuille

Skodat alueella myy Loimaan Laatuauto Oy

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja