Räyhäkäs 4WD-automaatti-Hilux

Toyotan Hilux neliveto-pick-up on taas uudistunut. Koeajossa oli Auto-Centerin oma näyttävä erikoisvarusteltu AC-Trucks -versio.

Toyota Hilux uudistui taas, keula sai uutta muotoa ja tehokkaat led-valot. Auto-Centerin oma AC-Trucks - varustelu luo räyhäkkyyttä ja lisää maastokelpoisuutta.

Toyota Hilux uudistui taas, keula sai uutta muotoa ja tehokkaat led-valot. Auto-Centerin oma AC-Trucks – varustelu luo räyhäkkyyttä ja lisää maastokelpoisuutta.

Toyota HiluxExtraCab 4WD 2,8 D Invincible Automaatti

Hiluxin tässä uudistuksessa keulalle tuli uusi muoto ja tehokkaat led-valot, ohjaamo on vielä aiempaakin henkilöautomaisempi. Hiluxit ovat kaikki nelivetoisia ja erittäin maastokelpoisia. Maavara on melkein 29 senttiä ja lähestymis- ja jättökulmat ovat hyviä.

Vetotapaa säädellään sähköisesti kojelaudan pyöritettävästä valitsimesta. Valittavana on nopea takaveto tai neliveto nopeana tai hitaana. Aktiivinen vetoluistonesto antaa elektronisesti säätyvänä parhaan pidon tiellä ja maastossa. Lisäksi takatasauspyörästön lukko voidaan kytkeä sähköisesti päälle.

Auto-Center-ketjun oma AC-Trucks -versio on lisäksi varustettu jousituksen korotuspaloilla ja näin maavaraa on yli 30 senttiä. Maasto-ominaisuuksia parantaa myös varustelun vahva pohjapanssari. Lisäksi koeajetussa autossa oli erikoisrengastus sekä alumiinivanteet. Varustelun lisäkustannukset ovat n. 5000 euroa. Paketista puuttuu vielä hytin taakse tuleva kaari, johon voi laittaa valopatterin. AC Trucks go anywhere – teippaukset gorilloineen saa haluttaessa. Ovat kyllä aika sopivat tämmöiseen testosteronia huokuvaan apinanraivoa vihjailevaan pakettiin. Siis ihan myönteisessä mielessä, vaikka voihan ohjaimista löytyä hyvinkin feminiini henkilö.

Ajomukavuutta antavat isoilmatilaiset renkaat ja erillinen tikapuurunko korin ja lavan alla. Toki tyhjällä kuormalla ajettaessa jousitus lajityypillisesti vähän pompottaa. Ilo oli kuitenkin ajella kuoppaista hiekkatietä koiraharrastuksen pariin.

500 newtonin vääntö

Tämän Hiluxin moottori on huipulta, 2,8 turbodiesel, 204 hevosvoimaa ja 500 Newtonia vääntöä alkaen jo 1600 kierroksesta. Lukemat yllättävästi ovat vastaavia kuin sähköautojen vastaavat. Tässä luvut täsmäävät aina siihen asti kun isossa naftatankissa tavaraa riittää, ja lataus tapahtuu aika nopeasti.

Käyttömukavuutta lisää paljon kuusiportainen perinteinen momentinmuunnintyyppinen automaattivaihteisto. Se toimii mukavasti ja sopii myös nelivedon hyödyntämiseen. Kun dieseleissä tehokkain vetoalue on aika kapealla kierroslukualueella, on automaatti kuskia parempi valitsemaan kulloinkin sopivan pykälän. Kantavuus on 1000 kg ja vetokoukkuun voi kytkeä peräti 3500 kiloisen jarrullisen perävaunun. Hilux on siis edelleen melkoinen työjuhta. ja sopiihan sitä siltä odottaakin, vuodesta 1968 alkaen Hilux on sitä ollut.

Pitkässä historiassa ei ole jääty tyytyväisenä makaamaan, mitäs tässä hyvää muuttamaan, vaan päivitystä on tehty ajan mittaan tarvittaessa. Uusi Hilux onkin sopiva yhdistelmä perinnettä ja uutta tekniikkaa ja turvaratkaisuja.

Koeajettu oli lyhempihytteinen kaksipaikkainen, muita vaihtoehtoja on pidempi kaksipaikkaisena tai viidelle rekisteröitynä. Verotus ohjaa vähempiin henkilöpaikkoihin.

Eipä voisi parempaa pakettia ajatella hirvimetsälle tai sienimetsään mentäessä kuin tämä Hilux, puhumattakaan sopivuutta hevoskuljetusperävaunun veturiksi.

Toyota HiluxExtraCab 4WD 2,8 D Invincible Automaatti

  • akseliväli 3,085 m
  • omapaino 2165 kg
  • moottorin tilavuus 2 755 ccm
  • suurin teho 150 kW (204 hv) / 3000 kmin
  • suurin vääntö 500 Nm / 1600 kmin
  • yhdistetty kulutus 9,1 l/100km
  • C02-päästöt 240 g/km
  • takuu 3 v. / 100 000 km

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja