Täyssähkö-Skoda on tosissaan

Skodan täyssähkö-kaupunkimaasturi on suunniteltu tosissaan haastamaan konsernin muut vastaavat. Sääliä ei tunneta.

Täyssähkö-Skoda on tosissaan | Liikenne | Kotiseutulainen

Skoda Enyaq on näyttävä täyssähköinen kaupunkimaasturi.

Skoda Enyaq 80 125 Edition V automaatti

Skoda Enyaq on tehty yhtiön täyssähköautojen MEB-alustalle ja siinä on paljon yhteistä tekniikkaa aiemmin esiteltyjen Volkswageneiden kanssa. Alustassa on akselien välissä akkupaketti ja moottorion taka-akselilla. Ennakkomyynnissä on jo nelivetoinenkin Enyaq, lisätehoilla tottakai.

Akseliväliltään Enyaq sama kuin Volkswagen ID-4 eli 2,770 metriä. Pituutta on 6,5 senttiä ja leveyttä kolmisen senttiä enemmän, mutta vähän matalampi Enyaq on. Isolta se vaikuttaa niin ulkoa kuin sisältäkin. 

Siinä missä VW tuntuu ohjaamoltaan lähes pelkistetyltä, on Skodaan satsattu ylellistä varustelun tuntua. Eikä pelkästään tuntua, esimerkiksi koeajetussa 125 Editionissa istuimet ovat laadukasta nahkaa ja kojelaudassakin on keinonahan alla pehmusteet. Myös mittaristo ja keskinäyttö ovat hienommat. Yhteistä on kuitenkin se, että käyttöliittymään pitää perehtyä sujuvan käytön onnistumiseksi.

Auton ajaminen on kyllä helppoa, autoa lähestyessä Kessy – avaimeton-järjestelmä tunnistaa että lähestyvän kuskin taskussa on avain ja avaa lukitukset. Käynnistinnapista painallus, keskikonsolin pienestä vivusta vaihde D:lle tai mieluummin B:lle, ja jo mennään. B-valinnalla saadaan tehokkaampi lataus ajon aikana moottorijarrutuksista. Jarruun ei juuri tarvitse silloin koskeakaan vaan pärjää ns. yhden polkimen taktiikalla.

Ajossa parin tonnin massan kyllä huomaa, mutta mukavuutena jousituksessa, auto ei pompi. Ajo-ominaisuudet ovat huippuluokkaa.

Iso akku takaa hyvän toimintasäteen

Koeajettu Enyaq on varustettu isolla 82 kilowattitunnin akulla. Se on kyllä sama kuin VW:n 77 kWh akku. Skoda puhuu bruttokapasiteetista, VW netosta. Luvattu toimintasäde on 52 4km. Tämä on tietysti hyvissä olosuhteissa tapahtuva keskimääräisyys. Olosuhteet ja kuskin ajotapa vaikuttavat runsaasti lopputulokseen. Navigaattori osaa neuvoa vaikka kuski toheloisi virran kulutuksessa. Se alkaa vihjailla reitillä olevista latauspaikoista jo hyvissä ajoin ennen kuin vita on loppumassa. En uskaltanut kokeilla kuinka sitten käy, tuleeko mittaristoon teksti: Gameover!

Yli viidensadan kilometrin toimintasäde alkaa jo tuntumaan siltä, ettei päivittäisessä käytössä asiaa joudu jatkuvasti miettimään. Varsinkin kun yleiset latauspisteet ovat kiitettävästi yleistyneet. Kotilatausasema maksaa asennettuna noin 1500 euroa ja se kuolettaa itsensä aika pian verrattuna kalliimpien julkisten asemien käyttöön.

Latausaika on 5-80 prosenttiin kotilaturilla seitsemän ja puoli tuntia, pikalaturilla tunti ja kymmenen minuuttia.

Tavaratila on sähköautojen suurimpia, 585 ja takapenkin selkänojat kaadettuna 1710 litraa. Perävaunumassa on jarruin 1200 kiloa ja jarruttomana 750 kiloa.

Skoda Enyaq 80 125 Edition V automaatti

  • akseliväli 2,770 m
  • omapaino 2540kg
  • suurin teho 150 kW (204hv)/5000-kmin
  • suurin vääntö 310Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h8,7 s
  • yhdistetty kulutus 17,1 kWh/100km

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja