Autotohtorilla varmuutta autokauppaan

Katsastusasemalta on ostettavissa puolueeton asiantuntijalausunto auton kunnosta. Jossittelu poistuu ja jälkipuheet vähenevät.

Autotohtorilla varmuutta autokauppaan | Liikenne | Kotiseutulainen

Katsastaja Tomi Kauranen tarkastamassa auton alustaa, Autotohtorin tarkastuksessa auton voimansiirron ja alustan toimintaa tarkastetaan myös pidemmällä koeajolla.

Moni kaipaa auton ostoon tai myyntiin varmuutta auton oikeasta kunnosta. Suvun tai naapurin setämiestä on perinteisesti pyydetty mukaan arvioimaan kaupattavaa autoa. Silmämääräistä pohjan kurkistamista ja lyhyen koeajon luomaa asiantuntijalausuntoa luotettavampaan todistukseen pääsee ostamalla Autotohtorin palvelut.

Ainakin A-Katsastuksen Viksbergin asemalta voi ostaa Autotohtorin tarkastuksen. 

– Palvelua käyttävät niin auton myyjät kuin ostajatkin, aina kun halutaan varmistua auton kunnosta ja saada siitä puolueeton asiantuntijan tutkimukseen perustuva lausunto, kertoo A-Katsastuksen Forssan Viksbergin katsastusaseman esimies Ville Ajanko.

Autotohtorilla varmuutta autokauppaan | Liikenne | Kotiseutulainen
Autotohtorin tarkastuksessa tutkitaan useita auton kuntoon ja käyttökelpoisuuteen liittyviä kohteita, kuten jäähdytysnesteen pakkaskestävyys.

Autotohtorin tarkastus voidaan tehdä tavanomaisen määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Se sisältää katsastuksen tarkastusten lisäksi pidemmän koeajon, jonka aikana tehdään auton käyttäytymisestä tarkempia havaintoja, joilla saadaan selville mahdolliset auton alustaviat ja vikaäänet moottorista tai voimansiirrosta. Autolle tehdään myös tarkempia tutkimuksia. Jarrunesteen kosteusmittaus, jäähdytinnesteen pakkaskestävyys, akun rasituksen kestävyys, latausjännite, ilmastointilaitteen toimivuuden tutkiminen ja mahdollisten vuotojen selvittäminen kuuluvat tarkistuskohteisiin. Korin osalta tutkitaan mahdolliset vauriot, kolhut ja maaliviat. Tarkastuksessa otetaan myös huomioon mahdollisesti odotettavissa olevat kunnostustarpeet.

Jo varsin kattavan tavallisen määräaikaiskatsastuksen tarkastusten päälle tulevat Autotohtori-tarkastukset antavat kokonaiskuvan auton kunnosta, näinollen auton kunnosta on todenperäinen kuva, on autoa sitten myymässä tai ostamassa.

-Parhaimmin tilanne selviää kun molemmat, myyjä ja ostaja ovat paikalla kuulemassa tarkastuksen tuloksia, kuvaa Ville Ajanko.

Autokatsastusta Suomessa 100 vuotta

Autoja on katsastettu Suomessa jo sata vuotta valtioneuvoston päätöksellä lokakuun alusta 1922. Suomi oli ensimmäisiä maita, joissa ajoneuvojen katsastus perustui yhtenäiseen valtakunnalliseen järjestelmään.

A-Katsastus järjestää Forssa-Keitaan katsastusasemalla teemapäivän perjantaina 14.10.2022 juhlistaakseen autokatsastuksen satavuotista historiaa. Asemalla pääsee kuulemaan historiaa suomalaisesta katsastuksen ja paikallisesta historiasta.

Forssan seudulla katsastustoimi alkoi kadulla ns. vanhalla torilla lähellä Heidenstrauchin liikettä. Kadulla katsastus toimi kunnes vasta 1972 se pääsi sisätiloihin Ajoneuvo Oy:n vuokralaiseksi. Seuraavaksi siirryttiin Kasper Sundellin tiloihin Talsoilankadun varrelle. Ensimmäinen varsinaisesti katsastustoimintaan suunniteltu ja rakennettu tila avattiin käyttöön Viksbergissä 1985 ja 1986- vaihteessa.

Legendaarisia katsastusmiehiä

Alkuun katsastuksia järjestettiin myös lähiseutujen toreilla. Jorma Jaatinen oli pitkään katsastusmiehenä laajalla alueella, jonot lähialueiden toreilla olivat pitkät kun katsastus saapui esimerkiksi Somerolle.

Forssassa mm. Atte Jaatinen ja Risto Sarin ovat monen tuntemia pitkän linjan katsastusmiehiä. Heidän työtapansa oli edellä aikaansa. Historian kuluessa katsastusmiehen työ kun muuttui tiukkalinjaisesta virkamiehestä neuvovaksi ja valistavaksi katsastajaksi.

Tuntumasta mittalaitteisiin

Alkuun jarruja tarkistettiin lyömällä liinat kiinni kadulla, moitetta saattoi tulla jos kaikki pyörät eivät piirtäneet tiehen jälkiä tai jarrut puolsivat. Ensimmäisiä mittalaitteita jarrujen hidastuvuuden tutkimuksessa oli jalkatilaan asetettava hidastuvuuden mittari, mikä piirsi paperille maksimiin ylettyvän hidastuvuusarvon. Siitä oli vielä pitkä matka nykyaikaiseen jarrudynamometriin.

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja