Kaasulla kulkeva Leon
Seat Leon kuuluu aika harvaan joukkoon, kaasukäyttöisiä eivät monet valmistajat tee. Erityisesti biokaasulla ajellen kiittää niin luonto kuin lompakko.
Seat Leon Sportstourer on tilava, linjakas ja erityisesti kaasukäyttöisenä edullinen niin ympäristölle kuin kukkarollekin.
Seat Leon Sportstourer 1.5 TGI 130 Style DSG
Seat Leon Sportstourer tehdään samalle pohjalevylle kuin konsernin Golf ja Octavia. Se sai akseliväliinsä lisää viisi senttiä, nyt siis sama kuin muissakin eli 2,686 metriä. Pituutta on nyt 4,642 metriä, korkeutta 1,448 ja leveyttä 1,799 metriä. Se on siis jo aika kookas auto ja sisällä on väljät oltavat. Tavaratila on 480 litraa, välikannen alla olevan tilan vievät tässä kaasumallissa kaasusäiliöt. Vetokoukkua ei kaasumalliin voi kytkeä.
Ohjaamossa kuskin edessä on täysin digitaalinen mittaristo, se näyttää kyllä aika tavanomaiselta pyöreine mittaritauluineen. Tämä tarkennus siksi, että monet ajattelevat digimittariston tarkoittavan sitä, että siellä on pelkkiä numeroita ja näyttävän lähes 80-luvun Casion rannekelloilta. Keskellä kojelautaa on kookas näyttö, jonka kautta käytetään nykyisiä palveluita ja auton asetuksia. Alla on pikavalintanäppäimiä, eikä käytön opiskelu edellytä insinöörin tai datanomin koulutusta.
Pienikokoinen nahkaratti on lämmitetty ja näppärä ja tunnokas käyttää. Vaihteenvalitsin on pikkunysä konsernin nykymallin mukaan. DSG-vaihteisto on tässä kaasumallissa seitsemän pykäläinen. Istuimet tarjoavat hyvän tuen ja mukavuuden ja ovat säädöiltään riittävät. Kaiken kaikkiaan Leonin sisätilat antavat hyvän yleisvaikutelman.
Biokaasulla tosi puhtaasti
Kaasu-Leonin tekniikka perustuu nelisylinteriseen 1,5-litraiseen bensamoottoriin, joka pystyy myös käyttämään metaania polttoaineenaan, Maakaasulla ajettaessa päästöt asettuvat WLTP-mittaustavalla 111 grammaan kilometriä kohti. Biokaasulla eli esimerkiksi ruokajätteistä valmistetulla kaasulla siitä voidaan vähentää noin 90 prosenttia. Silloin päästään jo todella puhtaisiin päästöihin ja kina sähköautojen käyttäjien kesken on valmis. Autoon voi tankata siis kumpaa vaan ja mikäli kaasu loppuu jatkuu matkanteko bensalla. Sopivasti kun matkat ja tankkauspisteet menevät voi päästä lähes pelkällä kaasulla, kuten yhden tutun noin 40 000 kilometrin matkat alle 30 litralla bensaa!
Tehoa riittää ajaa sitten millä hyvänsä voimanlähteellä, mallimerkintä voisi olla GTI nykyisen TGI sijaan. Kuskin ei tarvitse tehdä asian suhteen mitään muuta kuin valita tankkauspaikka ja pitää bensatankissa varalla ainetta.
Seat Leon voitti eurooppalaisten autotoimittajien Autobest 2021 -kilpailun 2021, auto valittiin parhaaksi ostettavaksi autoksi. Koeajo osoitti asioiden olevan niin hyvällä mallilla, että voitolle on perusteita. Koeajetun auton muutamin lisävarustein lisäämä loppuhinta 31 200 euroa kertoo varsin hyvästä vastineesta rahalle.
Seat Leon Sportstourer 1.5 TGI 130 Style DSG
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu