Kulttuuri

Kokopääkipsin tekstit omasta arvomaailmasta

Kokopääkipsi on Jussi Vainikaisen ja Teemu Tavenin muodostama forssalainen bändi, joka julkaisi ensimmäisen levynsä vuoden 2020 alkupuolella. Kotiseutulainen kävi jututtamassa Vainikaista hetken meiningeistä ja tulevista suunnitelmista.

Kokopääkipsin tekstit omasta arvomaailmasta | Kulttuuri | Kotiseutulainen

Sanoittajan ja vokalistin roolin Kokopääkipsissä kantava Vainikainen on tullut tutuksi monille rap-skeneä seuraavalle rap-artisti Ponona. Soittoinstrumentit suvereenisti hallitseva Teemu Taven taas tunnetaan Ponon pitkäaikaisena luottotuottajana Jack Henry Jr:na. Ponon ensimmäinen julkaisu Köyhä, Laiska & hyödytön (EP) nimittäin on julkaistu jo vuonna 2002 omakustanteena. Viimeisin Pono-julkaisu on vuodelta 2016 oleva Turhan Makeeta Sokeria (LP), joten kyseessä on hyvin vuosien aikana musiikissa marinoitu kaksikko.

Ponon ollessa enemmän rap-tyylinen artisti, murtaa Kokopääkipsi genrerajoja. Vaikka musiikki pohjautuukin rappiin, lainaa Kokopääkipsi mustasta musiikista ja soul sekä blues kuuluvat soundissa myös. Vainikaisen mukaan vivahteita löytyy myös varsinkin melankolisten palojen osalta suomalaisesta 1960-70-luvun iskelmämusiikista. Jos bändi tarvitsisi lokeroida johonkin tiettyyn genreen, mikä se olisi?  

Hyvä kysymys

− Tämä on varsin hyvä kysymys näinä aikoina, kun käydään paljon arvokasta kulttuurin omiminen -keskustelua. Olen aina vierastanut kaikkia crossover-bändejä, koska tuntuu, että juuri se terminä on sellainen, jossa otetaan jostain ne myyvimmät puolet ja kutsutaan sitä crossoveriksi antamatta arvoa alkuperäisille innovaattoreille. Oli tyylimme sitten mikä tahansa, haluamme osoittaa myös mahdollisimman paljon kunnioitusta originaattoreille, Vainikainen kertoo.

Siinä missä Pono ja Kokopääkipsi ovat musiikillisesti kaksi toisistaan poikkeavaa entiteettiä, on sanottava materiaaliin perehtyneenä, että molemmissa artistiprofiileissa esiin nousevana elementtinä on kantaaottavat, filosofiset ja aikaa kestävät sanoitukset, jotka eivät sorru sisällöttömän kerronnan helppoon ansaan. 

Vainikaisen sanoituksia kuunnellessa tulee miettineeksi mistä asiat, joista biisit kertovat, saavat alkunsa. Hän avaa prosessia todeten, että ensin syntyivät biisien nimet ja tematiikka niiden ympärille ja vasta sitten musiikki. Biisien kertoessa tarinoita mm. Kelassa asioimisesta, kielikuvia ihmisen hauraudesta norsuna posliinikaupassa ja timelapsen lapsista yhteiskunnassa jossa tapahtumat ja sosiaalinen media uhkaa tehdä meistä vauhtisokeita, on kysyttävä kysymys, mitä Kokopääkipsi edustaa ja millaista viestiä he musiikillaan haluavat välittää? 

Viesti?

– Kyllä meillä musiikissa arvomaailma varmasti tulee esille ja se on toki se sama, jota me elämässämme muutenkin edustamme. Ja toisin kuin monet muut, emme pelkää sekoittaa musiikkiimme myös politiikkaa. Kyllähän me aika vasemmistolaisia ollaan. Ja meille tärkeitä arvoja, kuten rasisminvastaisuus ja tasa-arvo, haluamme pitää aina esillä. 

Juhannuksen nurkilla Kokopääkipsin On ikuista-LP:tä diggailleille on luvassa hyviä uutisia, sillä uuden biisin julkaisu näyttäisi Vainikaisen mukaan tuolloin olevan tosiasia!

− Meillä on sopivasti masteriin menossa juuri aika suvinen virsi, jossa liikutaan tanssilavojen puukkohippaisessa maailmassa, Vainikanen päättää.

Teksti: Matti Paavilainen

Aiheeseen liittyviä juttuja