Ulla Törmän taide kuuluu kaikille

Loimaalta kotoisin olevan monialataiteilija Ulla Törmän näyttely Sormenpäillä- Moniaistista taidetta on suunnattu kaikille taiteen ja kulttuurin ystäville. Teokset, jotka koostuvat muun muassa tuhansista helmistä, huovutetusta villasta, kankaista ja keramiikasta, ovat luodut koskettamista ja tunnustelua varten. Näyttely haastaa ihmistä unohtamaan perinteisen näköaistiin perustuvan ja koskemista välttävän taidenäyttelykokemuksen ja toisaalta kutsui luokseen ne, jotka vain koskettamalla voivat saada kokonaiskuvan teoksesta.

Ulla Törmän taide kuuluu kaikille | Taide | Kotiseutulainen

Visio tehdä moniaistista taidetta kasvoi Törmän  työskennellessä koulunkäyntiavustajana. Lapset koskevat kaikkea ja oppivat kaikilla aisteilla elämää. Törmä haluaa tehdä käsinkosketeltavia teoksia, joista saada elämys, tunne ja kokemus myös sormenpäiden tuntoaistin välityksellä ja että hänen taiteensa olisi, ei vain esteetöntä, vaan saavutettavaa mahdollisimman monelle. Taiteen tasa-arvo ja oikeus sen kokemiseen on kaikilla, ei vain näkevillä ja kuulevilla. Näyttelyyn ovat tervetulleita niin lapset kuin aikuiset ohjatusti koskemaan vaikkapa intiaanin päätä ja mustekalan lonkeroita.

Loimaalla Kuukan talossa 12.-19.9. poikennut näyttely muodostui yhdestä isosta kokonaisuudesta, jossa on monta erilaista osaa, sekä erillisistä pienemmistä teoksista. Teoksissa on erilaisia ulottuvuuksia ja sanomia. Esimerkiksi teos ”Pyhä” on intiaaneilta lähtöisin olevan unisiepparin muotoon tehty teos, joka sisältää symboliikkaa pyhästä kolminaisuudesta, katolilaisuudesta ja ortodoksisuudesta. Teoksen kokija voi kuljettaa käsiään lasihelmipunoksilla ja taustaan maalatulla, monenlaista pintaa sisältävällä lyijylasi-ikkunalla sekä tunnustella vanhusta esittävien kasvojen uurteita. ”Synty” on tehtyneljästäsadastaviidestäkymmenestä Juhla Mokka-paketista origami-tekniikalla, jossa jujuna ovat kovat piikit sekä varjot ja valot heijastuksineen. ”Toivo” kertoo Afrikan pakolaisista, jotka laittavat henkensä alttiiksi kannustimenaan toivo paremmasta. Teoksessa 40 erilaista kierrätyspuuvillakuosia ja satoja kangaspalasia lakattuna neljästi muuttuu kiiltäväksi kosketuspinnaksi. ”Uni” koostuu eri karkeusasteisista huovutetuista kukista. Huopa on materiaalina pehmeä ja lämmin, kun taas kontrastina teoksen pää on kylmältä, liukkaalta ja kovalta tuntuvaa lasitettua keramiikkaa.

Näyttelysalissa seisoi mallinukke, joka ilmentää 20-lukulaisuutta puvultaan ja hiusmalliltaan. Teos ”Iloinen 20-luku” yhdistyy tähän päivään mallinuken käsivarsilla lepäävän virusmalli-covid19 kautta. 1920-luvulla espanjantauti kaatoi miljoonia maailmankansalaisia, nyt korona.  Erityistä on kokonaisuuden käsilaukku, johon on ommeltu 32 000 pienenpientä helmeä.

46-vuotias Ulla Törmä valmistuu keväällä 2022 Kankaanpään kuvataidekoulusta (SAMK) kuvataiteilijaksi. Hän on koulutukseltaan myös teatteri-ja näyttämötaiteen artesaani ja erikoistunut puvustukseen.  Törmä on myös klassisen laulun ammattilainen ja opettaja. Koulutuksen klassiseen lauluun hän on saanut Sibelius-Akatemian solistisella osastolla. Hän yhdistää osaamistaan mm. tekemällä itse esiintymisasut kirkkokonsertteihinsa.

Kosketeltavia ovat myös keramiikkaveistokset, kuten ujo mustekala ja pieni lohikäärmeen poikanen Smaug, jonka kulmahampaiden terävyys, ihosuomut ja selkärangan nikamat erottuvat selkeästi käsillä tunnustellessa. Omakuva-teoksessaan Törmä on käyttänyt omia hiuksiaan. Mukana on myös perinteisempiä akvarelleja sekä öljyvärimaalauksia, joita ei kosketa. Muun muassa 3-osainen peikkoja ja luontoa kuvaava teos ilahduttaa satujen ja saagojen ystäviä, joihin Törmä itsekin lukeutuu. Kaiken kaikkiaan näyttely yllättää laajuudellaan ja tekniikoiden monimuotoisuudella. Ulla Törmä on selvästi käsillään tekevä ja aikaansaava luovan alan osaaja.

Palaute moniaistisesta (multisensory art) mixed media- taiteesta on ollut maailmanlaajuisesti pelkästään positiivista, Ulla Törmä kertoo.  Maailmalla on herätty siihen, että perinteinen katsomiseen perustuva taidenäyttelymalli ei palvele kaikkia. On tärkeää olla myös taidetta, jonka voi aistia muilla tavoilla, sanoo Törmä ja jatkaa, että hänen töissään tärkeitä seikkoja ovat tausta, materiaalit ja värit. Tekniikoiden ja materiaalien vaihtelulla voidaan tuottaa täysin omanlaisensa elämys niille, jotka eivät näköaistin kautta taideteosta pysty kokemaan. Kuvatulkkauksen välityksellä pystytään kertomaan miltä teokset näyttävät, mutta syvempi kokemus voi ilman kosketusta jäädä syntymättä. Törmän teokset on kuitenkin tarkoitettu myös niille, jotka näkevät ja saavat koskettamalla toisenlaisen tavan kokea teoksia. 

 Koronaturvallisuus on pystytty pitämään yllä käsinkosketeltavassa taiteessa jatkuvan puhdistamisen avulla. Teokset ovat tehty siten, että ne kestävät. Näyttelyvieraat puhdistavat kätensä desinfiointiaineella. Törmä käy iloisesti vastaanottamassa tulijat ja painottaa kaikille, että teoksia pitää koskea. Jokaisen kosketeltavan teoksen kohdalla on silti erikseen lappu, jossa lukee ”saa koskea”. Auttaa, jos teoksen äärellä sulkee silmänsä ja siten keskittyy hetkessä vain sormenpäiden aistimukseen. Tämä on haastavaa, mutta yllättävää, erikoista ja oivaltavaa. Kiitos uudenlaisesta ja avartavasta kulttuurikokemuksesta Ulla Törmälle, taiteen moniala-ammattilaiselle. 

Aiheeseen liittyviä juttuja