Menestynyt ja monipuolinen KIA Ceed

Uudistunut Kia Ceed SW on taas esitelty, lähinnä nyt muuttui keula. Kia on saavuttanut suosiota, mallisto tarjoaa jotain jokaiselle.

Suzuki Swace on yhteistyömalli Toyotan kanssa, tyylikäs ja riittävän tilava perhekäyttöön, itselataava hybriditekniikka on pitkäaikaisella kokemuksella tehty.

Uusi Kia Ceed Sportswagon sai uuden keulan, entisellään ovat hyvät tilat.

Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDI 160 hv EX DCT

Kia on murskannut myyntiennätyksiään kuukausi kuukaudelta. Syyskuussa se oli jopa toiseksi myydyin automerkki Suomen markkinoilla. Samaa linjaa se on noudattanut myös Ruotsissa. Mikä on Kian suosion syynä?

Kun ensimmäiset Kiat tulivat 2004 maahamme, kysyivät ihmiset miltä ne tuntuvat. Vastasin, että uusilta japanilaisilta muutamien vuosien takaa. Siitä Kia on kehittynyt nopeasti ja vahvasti. Merkkiä alettiin eurooppalaistamaan, suunnittelu ja valmistuskin siirtyivät Eurooppaan. Tekniikka, muotoilu ja käytettävyys kehittyivät lujaa vauhtia. Mallisto laajeni ja nyt se on niin laaja, että sieltä löytyy jokaiselle joku vaihtoehto, yleensä sopivakin.

Alussa valtiksi heitettiin seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuu eikä se ainakaan heikentänyt menestystä.

Nyt Kia uudisti Ceedin, merkittävämmät uudistukset ovat keulan muotoilussa ja tekniikassa. Ensimmäisenä mallina uusi Ceed saa kantaa Kian uudistunutta logoa. Tai jos oikein tarkkoja ollaan, tämä on vuoden 2022 mallia, uusi täyssähköauto EV6 saa logon jo nyt. Mitat Ceedissä ovat samoja, akseliväli on 2650 milliä ja se tarjoaa sisätiloille ulottuvuutta. Tavaratilaa on 625 litraa, mikä on kokoluokan kärkikastia. 

Varustelu on Ceed EX:ssä runsas. Vakiona on aktiivinen kaistavahti ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kuskin vireystilan valvonta, ajonvakautusjärjestelmä ja lukuisat turvatyynyt. Mukavuudesta huolehtivat lämmitettävä nahkaratti ja etuistuimet, automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin, infokeskus isommalla keskinäytöllä ja peruutuskamera. Comfort Packin mukana tulee lisäksi sähköisesti taittuvat peilit ja takapenkin reunapaikkojen lämmitys.

Voi sanoa, että ainoa, ainakin toistaiseksi Ceedin voimalähdevaihtoehdoista puuttuva on täyssähkö. Bensavaihtoehdot ovat koeajettu 1,5 T-GDI nelisylinterinen turbomoottori 160 hevosvoimalla. Se antaa erityisesti kaksoiskytkinautomaattiin yhdistettynä energisen ja samalla taloudellisen lopputuloksen. Voimaa on aina sopivasti tarjolla. Sport-asetuksella tuntumaa saa tehokkaammaksi, elektroniikka muuttaa jopa kaasupoljin vastetta, tietysti myös vaihtamiset tapahtuvat korkeammilla kierroksilla. Vääntöä koneesta otetaan hyvät 253 newtonia. Yhdistetty kulutus on 6,1 litraa sataselle ja vastaavat päästöt 136 grammaa. Helsingin matka sujui kesärenkailla ja talvinopeuksilla 4,6 litran keskikulutuksella.

Toinen bensavaihtoehtohan on nykyaikainen kolmisylinterinen litrainen turbomoottori ja dieselinä on tarjolla 1,6 CRDi. 

Miedon eli mild-hybridin saa joko pienimmän tonnisen, tämän saman 1,5-litraisen tai 1,6-litraisen dieselin yhteyteen. Ladattava hybridi taas käyttää 1,6 bensakonetta ja sen sähköllä ajettavat matkat ulottuvat parhaimmillaan 50 kilometriin pelkällä sähköllä. Miedoilla vaihtoehdoilla ei pelkällä sähköllä ajeta.

Seitsemän vuoden takuun houkuttelevuutta kuvaa myyjän lause: Jos saat nyt uuden Kian, takuu ulottuu aina 10.11.2028 asti, ellei 150 000 kilometriä täyty sitä ennen.

Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDI 160 hv EX DCT

  • akseliväli 2,650 m
  • omapaino 1 449 kg
  • moottorin tilavuus 1 482 ccm
  • 16 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 118 kW (160 hv) / 5500 kmin
  • suurin vääntö 253 Nm / 1500- 3500 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,8 s
  • yhdistetty kulutus 6,1 l/100km
  • C02-päästöt 136 g/km
  • takuu 7 v./ 150 000 km

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja