Maaseudun teistä pidettävä parempaa huolta

Maamme teiden korjausvelan umpeen kurominen lähti liikkeelle viime vaalikaudella. Teiden korjausvelka oli kasvanut pitkään ja erityisesti alempi tieverkko – maakunnissa ja maaseudulla – alkoi olla luvattoman huonossa kunnossa. Halusimme silloin, että yhteisestä kansallisomaisuudestamme pidetään parempaa huolta ja ryhdyimme korjausvelkaa taittamaan.

Maaseudun teistä pidettävä parempaa huolta | Vaalit | Kotiseutulainen

Eduskuntapuolueet sopivat myöhemmin vielä yhdessä, että tätä työtä on syytä jatkaa myös nykyisellä eduskuntakaudella ja myös tuleville vaalikausille riittää korjattavaa. Korjausvelka pienenikin määrätietoisesti. Vuonna 2021 Sanna Marinin (sd.) hallitus SDP:n ja keskustan päätöksin laski kuitenkin asfaltointimäärän Väyläviraston suosittelemasta 4000 km vain 2500 kilometriin. Tänä vuonna määrärahat riittävät enää n. 1700-1800 kilometrin asfaltointiin eli heikkokuntoisten tieosuuksien määrä kasvaa entisestään. Korjauskuntoisten teiden määrän arvioidaan kasvavan tänä vuonna jopa yli 9000 kilometriin. Korjausvelka kääntyi siis jälleen kasvuun ja on ennätyslukemissa näiden päätösten jälkeen.

Kohonneiden kustannusten aikana määrärahat ovat jääneet auttamattomasti jälkeen ja yhtälö liikenteen puolella on katastrofaalinen. Tämän me kaikki autoilevat näemme omin silmin – ja pahimmillaan maksamme autojen korjauskuluina. Eikä tämä muuten ole myöskään meidän maaseutujen vetovoiman kannalta kestävää. Hyvin alkanut työ korjausvelan umpeen kuromiseksi valuu hukkaan. Kehitys on jälleen käännettävä. Maamme teistä on pidettävä parempaa huolta.

Timo Heinonen
kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan vastaava (kok)
Liikennejaoston jäsen

Aiheeseen liittyviä juttuja