Forssan seudun Palveleva puhelin 45 vuotta

Ihmisillä on suuri tarve tulla kuulluksi, oli sitten kyseessä yksinäisyys, arjen murheet tai iloiset uutiset. Kirkon keskusteluapua on ollut tarjolla Suomessa Palvelevan puhelimen muodossa jo vuodesta 1964. Forssan seutu liittyi mukaan toimintaan 1977.

Forssan seudun Palveleva puhelin 45 vuotta | Uutiset | Kotiseutulainen

Forssan seudun Palvelevan puhelimen toiminnanjohtaja, seurakuntapastori Anne Koivula. (Kuva: Tammelan seurakunta)

Suomen evankelisluterilainen kirkko tarjoaa palvelun, johon kuuluu palvelevan puhelimen lisäksi palveleva netti, palveleva chatti ja palveleva kirje. Palveleva puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä, myös juhlapyhinä, klo 18-24. Käytössä on yksi valtakunnallinen numero. Puhelimeen vastaajat ovat eri puolilla Suomea toimivia pääasiassa vapaaehtoisia kirkon jäseniä. He toimivat nimettöminä ja ovat vaitiolovelvollisia, myös pestinsä joskus päätyttyä. 

Merkityksellistä vapaaehtoistyötä

Hengellisyys ei ole vaatimus vapaaehtoisuudelle, mutta jonkinlainen kiinnostus on hyvä olla. Anne Koivula Tammelan seurakunnasta kertoo vapaaehtoisten tulevan monenlaisista taustoista. Jotkut vapaaehtoisista ovat olleet Forssan seudun Palvelevan puhelimen päivystystoiminnassa mukana 10-20 vuotta. Vanhin on ollut iältään yli 80 vuotias. Päivystäjät ovat sitoutuneita, motivoituneita, ja he ovat kiinnostuneita tämäntyyppisestä vapaaehtoistoiminnasta, kuvaa Koivula vapaaehtoisten ominaisuuksia. Vapaaehtoiset ovat usein eläkeläisiä, sillä heillä on parhaiten aikaa. Vuoroja yhdellä päivystäjälläon 1-2 kertaa kuukaudessa kolme tuntia kerrallaan.

Kuuntelemisen tärkeä taito

Seurakuntapastori Anne Koivula vastaa Forssan seudun palvelevan puhelimen toiminnasta. Siinä ovat mukana Forssan, Tammelan, Jokioisten ja Humppilan seurakunnat. Päivystysjakso on meille 10 päivää kuukaudessa, sanoo Koivula. Vapaaehtoiset päivystäjät käyvät läpi peruskoulutuksen, ja heille tarjotaan myös ryhmätyönohjausta, jatkokoulutusta ja neuvottelupäiviä. Koulutuksissa käydään läpi ihmisen kohtaamista esimerkiksi kriisissä, surussa ja erilaisissa ongelmissa sekä kuuntelutaitoja ja mielenterveyteen liittyviä asioita. Päivystäjän tehtävä on kuunnella ja tukea, ei tarjota valmiita ratkaisuja.

Helpotusta yksinäisyyteen

Valtakunnallisesti puheluita kertyi vuonna 2021 lähes 45000 soittoa. Puhelujen kesto vaihtelee. Osa soittaa kerran, kun toiset soittavat useastikin. Ihmiset kaipaavat yhteyttä toiseen ihmiseen, haluavat jakaa asian jonkun kanssa tai haluavat vain rupatella, selittää Koivula toistuvaissoittajien tarpeita. Yhteistä kaikille on, että soittajat pääsevät kertomaan mieltä vaivaavasta asiasta jollekin. Taustalla on usein yksinäisyyttä ja mielenterveysongelmia. Soittojen yleisimmät aihepiirit vaihtelevat ihmissuhteista arjen tilanteisiin ja hyvinvointiin. Soittajat eivät ehkä näe ratkaisuja ongelmiinsa. Tilanne helpottuu, kun soittajaa kuuntelee joku, ja hän pääsee monitahoiseen vuorovaikutukseen jonkun kanssa. Heillä ei ehkä ole ketään muuta kenen kanssa puhua. Päivystäjä on tärkeässä roolissa, sillä soittajalle on hyvin merkityksellistä, että joku on puhelun toisessa päässä juuri häntä varten siinä hetkessä, luottamuksella.

Juhlan aika

Forssan Seudun Palveleva puhelin juhlii 45-vuotista toimintaansa Tammelan kirkossa 29. marraskuuta kello 18. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Juhlan teemana on ”Kuuntelen”. Ohjelmassa on puheita kuuntelusta ja ihmisten kohtaamisesta, siitä, mitä Palvelevan puhelimen arvokas toiminta ja päivystäjänä toimiminen on. Tarjolla on myös koskettavaa ja kaunista musiikkia. Sitä esittää gospelkuoro Palava pensas. Tilaisuudessa jälkeen on kahvitarjoilu seurakuntakodilla.

Palveleva puhelin 0400 22 11 80 avoinna joka päivä klo 18-24.

Aiheeseen liittyviä juttuja