Pätevä sähköpeli

Peugeot 2008 uudistui ulkonäöllisesti taannoin, nyt sen saa bensalla, dieselillä tai sähköllä kulkevana. Koeajossa sähkö joutui tosi testiin talvikelissä.

Pätevä sähköpeli | Liikenne | Kotiseutulainen

Peugeot e-2008 on täyssähköinen kaupunkimaasturi.

Peugeot e-2008 Allure Pack 50 kWh 136 automaatti

Koeajetun auton sähkömoottori antaa 136 hevosvoimaa ja vääntöä 260 newtonia. Ihan hyvät lukemat siis, ajossa tehontuntu riippuu siitä minkä ajomoodin on valinnut. Ecolla mennään rauhallisesti, mutta päättäväisesti ja tietenkin taloudellisesti. Standard on sekä tehokas, että rauhallinen. Sport antaa kaiken tehon heti käyttöön eikä laske pahemmin virran kulutuksen maltillisuutta. 

Talvikelillä paljastuu ajomoodin muukin vaikutus, ecomoodilla ilmoitetaankin, että taloudellisuuteen pyrittäessä tingitään tehosta ja lämmitysmukavuudesta. Tämän huomasi jo kymmenen asteen pakkasella, istuinlämmitys tuli todella tarpeen.

Mutta ei hätä ole tämän näköinen, valitsimesta standardmoodi ja auto lämpenee tavalliseen tapaan. Toki kilometrimäärä vähenee jonkin verran.

Tavallisesta 220 voltin sukosta ladattaessa aikaa kuluu, mutta onnistuu se kotioloissakin. Aamulla oli luvassa 248 kilometriä, eli kone ottaa jo huomioon lämpötilan. WLTP -toimintasäteeksi luvataan 335 – 340 kilometriä ja -kulutukseksi 15,7 kWh/100 km, näin talvella meni vähän päälle 20. Nopeamman latauksen saa kotilatausasemalla, joita saa nykyään jo varsin edullisesti.

Ajaminen on ihan tavallista ajamista. Seuraamalla voimanliikkumista keskinäytöstä oppii nopeasti moottorijarruksien hyödyntämisen. Voi olla, että moni on sen jo hybridillä oppinutkin. Valitsemalla vaihteeksi D:n sijaan B:n saa vielä lisätehoa latautumiseen. Tietenkin auto on automaattivaihteistoinen toiminnaltaan. Oikeasti siinä on vain yksinopeuksinen alennusvaihde, moottorihan kiertää nollasta 10 000 kierrokseen asti ja teho on heti käytössä.

e-2008 on kaupunkimaasturi 

2008 on sähköisenäkin kaupunkimaasturiluokan edustaja, se tarjoaa 20 sentin maavaran, korkealla istuttavan matkustamon ja hyvän näkyväisyyden. Tavaratila on 434 litraa. Ohjaamossa on merkin tuttu i-cockpit -ohjaamojärjestely, jossa kuski katsoo pienen ratin yli mittaristoa. Mittaristo on digitaalinen 3-D. Kojelaudan keskellä on 10 -tuumainen hipaisunäyttö multimedialle, ilmastoinnin ja auton säätöihin ja tietysti myös navigoinnille. Navigoinnin saa myös mittariston keskelle näkymään. keskinäytön alla on hipaisunäppäimet valikoille ja pikanappulat tietyille toiminnoille.

Omamassa on 1550 kiloa ja se parantaa auton mukavuutta.

Perävaunua tähän autoon ei voi kytkeä.

Koeajettu auto maksaa 37 390 euroa, halvin e-2008 36 380 euroa, joista hinnoista voi vähentää valtion tuen 2000 euroa. Vajaa vuosi sitten e-2008 oli Tekniikan maailman sähköautojen talvitestin kolmas, hintaahan ei oteta TM:n testeissä huomioon. Voittajan pisteet maksoivat 17 651 euroa kappaleelta, Peugeotin pisteet 5406 euroa. Eli Peugeot e-2008 on hintaansa nähden varsin pätevä sähköauto.

Peugeot e-2008 Allure Pack 50 kWh 136 automaatti

  • akseliväli 2,605 m
  • omapaino 1 550 kg
  • akun kapasiteetti 50 kWh
  • kestomagnetoitu synkronimoottori
  • suurin teho 100 kW 3373-10000- kmin
  • suurin vääntö 260 Nm/300-3674 kmin 
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 9,0 s
  • yhdistetty kulutus 15,7 kWh/100km
  • C02-päästöt 0 g/km
  • takuu 3 v/ 100 000 km
  • 8 v / 160 000 km korkeajänniteakuille

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja