Pienempi ja parempi Opel Mokka

Opel Mokka uudistui kokonaan. Nyt sen saa bensalla, dieselillä tai sähköllä kulkevana. Bensa-automaatin käyttö on hämmästyttävän samanlaista kuin sähköisenkin.

Pienempi ja parempi Opel Mokka | Liikenne | Kotiseutulainen

 Opel Mokka uudistui kokonaan, koko pieneni ja ajo parani. Auto on saatavissa bensa-,diesel- ja sähkökäyttöisenä.

Opel Mokka GS Line Plus 130 Turbo A

Uusi Mokka perustuu konsernin CMP-monikäyttöalustalle, se soveltuu siis kaikille nykyisille pääenergiaratkaisuille. Aiempaan Mokkaan verrattuna auto lyheni 12,5 senttiä, lyhennys otettiin etu- ja takaylityksistä. Akseliväli on ennallaan ja samoin sisätilat. Auto myös keveni huomattavasti, jopa 120 kiloa. Tietysti sähköversiossa on enemmän painoa, akut tuovat noin 300 lisäkiloa. 

Koeajettu Mokka on tehokkaimmalla bensakoneella ja A8 -automaattilaatikolla varustettu. 130 hevosvoimaa, 230 newtonin vääntö ja nykäyksettömästi toimiva automaattivaihteisto tekevät ajosta todella vaivatonta. Vaivattomuutta korostaa matalasta liukunapista valittava vaihde, tai oikeastaan suunta. R taakse, D eteenpäin, N vapaalla, aivan kuin sähköversiossakin. Lyhyellä vertailulenkillä saattoi todeta, että autot ovat voimalinjojensa erilaisuudesta huolimatta hallintalaitteiltaan ja ohjaamoiltaan aivan samanlaisia. Bensamallista on helppo siirtyä sähköisen käyttöön.

Aivan kuten automyyjä totesikin, ei sähköauton tarvitse näyttää mitenkään ihmeelliseltä avaruusalukselta, tien päällehän ne on tarkoitettu.

Ajossa ilahduttaa hyvin toimiva alusta, poissa on aiempaa mallia kiusannut tien heitoissa vaivannut töykkiminen. Toki sähkömallin lisäkilot tuovat jousitukseen massan mukana mukavuutta. Tavaratila on ulkomittoihin nähden hyvä 350 litraa, sähkömallissa noin 40 litraa vähemmän. Perävaunun saa kytkettyä muihin kuin sähkömalliin, tässä painot ovat 640 kiloa ilman jarruja ja jarruin 1200 kiloa.

Hyvät varusteet

Opel Mokkan (näin maahantuoja haluaa kirjoitettavan) ohjaamossa on kuskin edessä 12 tuumaa leveä täysin digitaalinen mittaristo. Mittaristoa voi muutella näkymältään haluamallaan tavalla. Kojelaudan keskellä on 7 tuuman Infotainment -kosketusnäyttö, toki koeajoautossa lisävarusteena 10- tuumaisena.

Lähtömalli Comfortissa ovat vakiona jo mm. automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaistavahti, led-ajovalot, 16-tuuman aluvanteet, vakionopeussäädin, ilmastointi ja monta muuta. Seuraavassa Innovation Plus -tasossa tulee lisää mm. tuumaa isommat aluvanteet, automaatti-ilmastointi, peruutuskamera ja avaimeton järjestelmä.

Koeajetussa GS Linessä on lisäksi mm. 18-tuuman aluvanteet, adaptiivinen vakionopeussäädin, tummennetut takaikkunat ja mustat ulkokatto ja -optiikka, punaiset koristeosat.

Koeajettu versio maksaa ilman lisävarusteita 28 290 euroa, vastaava sähköversio noin kymppitonnin enemmän ja diesel noin 3500 vähemmän. Halvin Mokka maksaa 19 989 euroa.

Opel Mokka GS Line Plus 130 Turbo A

  • akseliväli 2,557 m
  • omapaino 1 295 kg
  • moottorin tilavuus 1 199 ccm
  • 12 venttiiliä
  • suurin teho 96 kW (130 hv) / 5500 kmin
  • suurin vääntö 230 Nm / 1750 kmin
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 9,2 s
  • yhdistetty kulutus 5,9 l/100km
  • C02-päästöt 135 g/km
  • takuu 5 v. 100 000 km

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja