Alarto hyvissä asemissa loppukauteen

Tammelalainen Manu Alarto kilpailee lajissa, jossa kilpasuoritus kestää noin yhdeksän sekunti.a Tärkeässä lähtöreaktiossa Manu on vahvoilla.

Pro Harley Drags -kiihdytyskilpailun suoritus vie noin yhdeksän sekuntia, tärkeitä ovat kuskin reaktiot, Manu Alarto on niissä vahvoilla

Pro Harley Drags -kiihdytyskilpailun suoritus vie noin yhdeksän sekuntia, tärkeitä ovat kuskin reaktiot, Manu Alarto on niissä vahvoilla

Laji on moottoripyöräluokan kiihdytyskilpailu ProHD eli Pro Harley Drags. FRHA:n sääntöjen mukaan moottoripyörän tulee perustua bensiinikäyttöisellä V2-moottorilla varustettuun Harley Davidson- tai Buell-moottoripyörään tai vastaavaan aftermarket-valmisteeseen. Jos pyörässä käytetään omavalmisterunkoa tai muita itse valmistettuja osia, tulee niiden olla kestävyydeltään samaa luokkaa kuin tehdastekoisten. Pyörän ei tarvitse olla rekisteröity. Nopeimmat ajat ovat luokassa alle 9 sekuntia. Siinä ajassa ajetaan neljännesmaili eli 402,33 metriä, joko nopeimpaan aikaan tai lähimmäs sarjalle asetettua indeksiaikaa.

– Pyörä on rakennettu alusta asti ns. nollasta. Moottori on hankittu Ruotsista, jossa se on rakennettu kisakäyttöön. Vaihdelaatikko on Baker -kisalaatikko tätä pyörää varten, kytkin on Bandit, runko tehty itse. Moottori on varustettu ruiskulla, kaksi suutinta per sylinteri, kertoo Alarto.

Alarton mukaan ilokaasut ja turbo eivät ole sallittuja. Muutenkin luokassa on kuulemma rajattu monia asioita pois, joka tietyllä tavalla tuo haasteita, jotta saadaan pyörä ja kuljettaja hyviin aikoihin. Eli kun tekniikkaa on rajattu, nousee kuskin taitavuus ja reaktiot ratkaisevaan rooliin. Alarto onkin ollut parhaita lähtöreaktioissa ja on nyt kakkossijalla sarjassa.

Manu Alarton MA-Sport -tiimiin kuuluu vahvasti myös mekaanikko Jari Haavisto, vasemmalla, Manu oikealla.
Manu Alarton MA-Sport -tiimiin kuuluu vahvasti myös mekaanikko Jari Haavisto, vasemmalla, Manu oikealla.

Viime vuosi meni opetellessa

Alarto voitti 2015 Super Gas Bike -luokan Suomen mestaruuden, mutta vaihtoi 2016 nykyiseen luokkaan. Alkuun meni aikaa pyörää rakennellessa.

– Viime vuonna saimme pyörän radalle ja kiersimme tauon jälkeen koko SM-sarjan testaillen ja opetellen, 2021 oli vain kolme kisaviikonloppua. Hienoa oli myös päästä kokeilemaan vieläkö kuljettaja osaa hommansa, hykertelee Manu.

 – Viime talvi meni pyörän rakentelussa ja parantelemisessa. Tänä vuonna kierrämme koko SM-sarjan, edelleen on säätämistä ja opettelua uuden pyörän kanssa, kun kaikki ajaminen on mahdollista vain kisaviikonloppuisin, jatkaa Manu.

Sade kiusaa kisoja

Ensimmäiset kisat Kauhavalla toukokuussa keskeytti sade. Lähtöalueella käytetään asfaltissa kitkan parannusainetta, joka muuttuu märällä liukkaaksi. Kauhavalla jäi finaali ajamatta sateen vuoksi. 

Kesäkuun kisat FHRA perui, kun ei ollut tarpeeksi osallistujia.

Kolmannet kisat olivat kesä-heinäkuun vaihteessa Kauhavalla ja nyt keli oli suosiollinen.

– Kisassa alkoi jo sujua lähtöjen, 60-jalkaisten ja reaktioiden osalta. Sitten pyörään tuli teknisiä ongelmia. Moottori ei käynyt kuin toisella pytyllä ja ohjainyksiköstä löydettiin vika euron hintaisessa osassa. Samassa valkeni, että pyörä oli käynyt puoliteholla siihen asti. Saimme osittain vian korjattua, kiitos loistavien mekaanikkojen. Tiedossa oli, että hyviä aikoja emme aja, mutta pääsimme ajamaan, summaa Alarto.

– Nyt tuon kisan jälkeen olemme laittaneet pyörää kuntoon ja odotukset seuraavaan kisaan ensi viikonvaihteeseen ovat hyvät ja kuljettaja on saanut hyvän tuntuman pyörään, päättää Alarto.

Teksti: Olli-Pekka Jasu

Kuvat: Teemu Multisilta TMU Photograph

Aiheeseen liittyviä juttuja