Kansansuosikki Qashqai uudistui

Nissan Qashqai uudistui täysin, nyt kaikki ovat kevyt-hybridejä, sähköiset turvavarusteet parantuivat, käytön helppous säilyi.

Uusi Qashqai on modernisoitu hienovaraisesti uusilla linjoilla ja ledvaloilla.

Uusi Qashqai on modernisoitu hienovaraisesti uusilla linjoilla ja ledvaloilla.

Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic N-Connecta 2WD

Suuren suosion saavuttanut Nissan Qashqai ei ollut ensimmäinen katumaasturi, mutta se opetti suomalaisille katumaasturin edut. Nyt kolmannen sukupolven Qashqai perustuu uudelle CMF-C -perusrakenteelle, se on kuitenkin uudistettu varsin varovasti, selkeästi ei haluta vaarantaa suosiota nykyisten Qashqain omistajien silmissä. Parilla sentillä venynyt akseliväli on suurimpia mittamuutoksia uutuudessa. Sisällä on siis ainakin yhtä hyvä tilat kuin ennenkin. Tavaratila on kasvanut 74 litralla ja on nyt 506 litraa. Käytössä on kahteen eri korkeuteen asetettava välipohja. Korkeammallakin tasaisen lattian asennolla medium-koon koirankuljetushäkki mahtuu mukaan, toki silloin pitää kaataa takapenkin selkänojasta 60 prossaa, eli taakse mahtuu istumaan tällöin yksi henkilö.

Ohjaamon lisäsähköistys on sekin tehty harkiten ja maltilla. Kokonaan digitaalinen mittaristo on selkeä ja muunneltavissa, suosituin vaihtoehto käyttäjien parissa on varmaan perinteiseltä näyttävä vaihtoehto. Keskinäyttö on kasvanut ja resoluutio on parantunut. Valtavirrasta poiketen kaikkea hallintaa ei tarvitse käyttää sen valikoista vaan asiallisia nappuloita on säilytetty kojelaudassa. Esimerkkinä käy vaikka automaatti-ilmastoinnin, istuinlämmityksen ja tuulilasin lämmityksen nappulat. Ratin nappulat ovat nekin helppokäyttöisiä. Sisämateriaalit tuntuvat mukavilta ja laadukkailta, kovamuovia on vain koristeosissa. Istuimet ovat sopivan mukavia ja tukea antavia.

Voimalinjassa mieto sähköistys

Uusikin Qashqai tarjoaa helppokäyttöisen bensamoottoriin perustuvan voimalinjan ja käyttöliittymän. Nelisylinterisen bensamoottorin teho on 116 kW eli 158 hevosvoimaa, vääntöä saadaan 270 newtonia. Uutena mukana on sähkömoottori, joka antaa noin neljä kilowattia lisätehoa esimerkiksi kiihdytyksiin. Polttoainekuluihin säästö on valmistajan arvion mukaan parisen prosenttia. Nissan käyttää kevythybridissä edullisempaa 12 voltin järjestelmää, akku on myös kevyt eikä vie tilaa liikaa. Käyttäjältä kevyt-hybridi ei kaipaa mitään huomiota, auto ei voi eikä tarvitse ladata, ajossa ei ole mitään eroa tavanomaiseen bensakoneen käyttöön. Pätkääkään ei autolla voi eikä tarvitse ajaa pelkällä sähköllä. Tämäkin on varmaan tarkkaan ajateltu valmistajan puolelta, tämä tarjoaa edelleen tutun ja turvallisen vaihtoehdon muuttuvissa suuntauksissa. Sitä paitsi – mukavalla portaattomalla automaattivaihteistolla varustettu Qashqai on yhtä mukava ja helppokäyttöinen kuin täyssähköautotkin, ilman niitä lataus- ja rajallisen käyttöulottuvuusmurheita. Bensaa saa edelleen jatkossakin aika monelta asemalta lähes joka kylästä.

Tulossa oleva sähköisempi vaihtoehtokin turvaa totuttuun bensaan, e-powerissa bensamoottori jauhaa energiaa vedosta huolehtivalle tehokkaalle sähkömoottorille. Latausta ei tarvita vielä siinäkään.

Hintapuoli on saatu edelleen kilpailukykyiseksi. Koeajettu malli kuuluu ensiesittelyn sarjaan, ilman lisävarusteita vastaava listamalli Acenta maksaa 34 450 euroa. Halvin Qashqai maksaa 28 050 euroa 140 heppaisena ja manuaalina. Uusi Qashqai tarjoaa hyvän vaihtoehdon peruskäyttäjälle.

Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic N-Connecta 2WD

  • akseliväli 2,665 m
  • omapaino 1 586 kg
  • moottorin tilavuus 1332 ccm
  • suurin teho 116 kW (158 hv)/5500- kmin
  • suurin vääntö 270 Nm/1800- kmin 
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 9,2 s
  • yhdistetty kulutus 6,3 l/100km
  • C02-päästöt 145 g/km
  • takuu 3 v/ 100 000 km

Nissanit Forssassa myy Auto – Kehä Oy Forssa

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja