Liikenne

Italialaista herkkua

Kuten 37 vuotta sitten ensimmäisessä koeajossani, nytkin on kokeiltavana Alfa. Paljon on muuttunut, jotain on samaa.

Italialaista herkkua | Liikenne | Kotiseutulainen

Alfa Romeo Giulia samassa perihämäläisessä maisemassa kuin ensimmäisessä koeajossani 37 vuotta sitten, edelleen bella bella.

Ensimmäinen koeajoauto Alfa 33 edusti silloin mallisarjan kesyintä ja arkisinta sarjaa. Osittain samoin on nyt koeajettavan Giuliankin suhteen. Se on Alfan mallien, ei nyt pienin, mutta lähinnä perinteistä neliovista urheilullista sedania, siis alfalaisittain perusauto. No, mittakaava hämää. Giulia on myös urheiluauto, kaikilla mittareilla, paitsi mukavuudeltaan parempi.

Giulia on erittäin hyvä ajettava, oikeastaan ajettavuus vain paranee vauhdin kasvaessa. Täytyy tunnustaa, että monien täyssähköautojen, ladattavien tai tavallisten hybridien jälkeen oli kiva tutustua tehopeliin. Ajotapakin muuttui, taloudellisuus ei ollut etusijalla vaan ajonautinto.

Italialaista herkkua | Liikenne | Kotiseutulainen
Keula on perinteistä Alfaa, näyttää nielevän kilometrejä. Toi suomalainen iso rekisterikilpi pitäisi kyllä vaihtaa siihen pienempään malliin. 

Tämä Giulia on takavetoinen, vaihtoehtona on myös neliveto. Kaksilitrainen moottori tarjoilee 200 innokasta hevosvoimaa ja muhkeat 330 newtonia vääntöä jo 1750 kierroksesta alkaen. Onneksi auto on kahdeksan pykäläisellä perinteisellä automaattivaihteistolla varustettu, manuaalivaihteistolla ei ehkä ehtisi lykätä riittävän nopeasti uutta pykälää sisään. Kiihtyvyys 0-100 km/h on tällä yhdistelmällä 6,6 sekuntia, se on nopea!

37 vuotta sitten oli tarjolla 85 hepoa ja 121 newtonia, kiihtyvyyden ollessa 11,5 sekuntia. Yhteistä oli hyvät ajo-ominaisuudet.

Hauska yksityiskohta oli kun 37 vuotta sitten kummastusta herätti ratin vasemmalla puolen ollut virtalukko, niin nyt käynnistyspainike löytyy ratista, sen vasemmasta puolasta! Silloin ohjauspyörä ja mittaristo olivat korkeussuunnassa säädettävät, nyt sähkösäädettävä istuin muisti edellisen kerran asetukset auton virrat kytkettäessä ja siirsi penkin siihen mihin sen oli halunnut.

Yhteistä oli se, että edelleen monen pää kääntyi menevän näköisen Alfan perään.

Italialaista herkkua | Liikenne | Kotiseutulainen
Ohjaamossa on urheiluauton näköä, toiminnallisuutta ja tuntua. Start/stop -nappula on ratissa.

Kattava varustelu

Ensimmäisen koeajo-Alfan runsas mittarivarustus ja viivästetty sisävalo ihastuttivat, siihen verrattuna nykymallissa on kaiken kattava varustelu. Monet varusteet ovat sellaisia, ettei niitä osattu edes kuvitella olevan olemassakaan. Kännykän johdoton lataus, automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, kännykkää hyödyntävä Alfa Connect -järjestelmä, peruutuskamera, mukautuva vakionopeussäädin, pysäköintitutkat, avaimeton kulku tai sadetunnistin tuskin olivat edes toivelistalla 1984.

Taittuvat peilitkin ilmaantuivat vain jos ajoi liian läheltä aurauskeppejä.  

Alfa 33 maksoi silloin 84 500 markkaa, tämä Giulia 47 995 euroa. Hintoja on vaikea verrata, mutta kilpailijoihin verrattuna nykyhinta tuntuu edullisemmalta kuin 1984.

Alfa Romeo Giulia on ajamaan houkutteleva, todella ajajan auto. Ja mahtuu siihen hyvin mukaan neljä matkustajaakin ja tavaratilaakin on 480 litraa.

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Italialaista herkkua | Liikenne | Kotiseutulainen

37 vuotta ensimmäisestä koeajosta

Kesäkuun seitsemäs päivä vuonna 1984 julkaistiin ensimmäinen kirjoittamani koeajo. Aakkosjärjestyksessä aloitetun sarjan aloitti Alfa 33. Paikallinen autokauppa-legenda Heikki Jaakkola luovutti ennakkoluulottomasti nuorelle miehelle auton muutamaksi päiväksi käyttöön. Sittemmin autoja on tullut koeajettua liki pari tuhatta. Lehdet ovat vaihtuneet ajan saatossa, mutta pidempiä katkoja ei ole ollut.

Mukaan mahtuu arkipäiväisiä kulkineita, mutta myös erikoisempia ja harvinaisempiakin. Yhteistyö yrittäjien ja henkilökunnan kanssa on ollut sujuvaa ja mukavaa ja jatkuu edelleen hyvissä merkeissä. Kiitos yhteistyöstä ja jatketaan samalla mallilla.

Alkuaikoina valokuvan ottamisen jälkeen filmi kehitettiin kotipimiössä ja valmistettiin valokuvat, teksti kirjoitettiin kirjoituskoneella paperille ja usein yötä myöten käytiin materiaalit viemässä toimituksen postiluukkuun. Nykyään tekstit ja kuvat kulkevat sähköisesti, aika usein myös koeajettavat!

Teksti ja kuva Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja