C-HR rallitallin mausteilla

Toyota C-HR on nyt saatavana menestyneen Gazoo Racing teamin koristeilla. Alustaakin on säädetty, edelleen se on hyvin toimiva hybridi.

C-HR rallitallin mausteilla | Liikenne | Kotiseutulainen

Toyotan C-HR GR Sport on keskiluokan kaupunkimaasturi, hybridi huippuvarusteilla. Erittäin käytännöllinen ja helppokäyttöinen auto jokapäiväiseen käyttöön.

Toyota C-HR 1.8 e-CVT Hybrid GR Sport

Toyotan Puuppolasta alkunsa saanut rallitalli Gazoo Racing on putsannut palkintopöytiä ja tämänkin vuoden kisaa se johtaa niin valmistajan kuin kuljettajankin sarjassa. Onhan tämä Toyotan pitkähkön tauon jälkeen rallin pariin palaamisen menestys käytettävä myös kaupallisesti hyödyksi.

Toyota C-HR GR Sport on maltillisesti koristeltu asiaan kuuluvilla tehosteilla. Keulamaski on ilmeeltään aggressiivinen, kiiltomustat yksityiskohdat ja näyttävä kaksisävyinen maalaus, isot 19-tuumaiset kevytmetallivanteet ja tummennetut takalasit ovat sen ulkoisia tunnusmerkkejä. Sisällä on oma cool-silver -värimaailma ja muhkeat sporttiset nahka-alcantara -verhoillut istuimet punaharmaine tikkauksineen, ratissakin toistuvat punaiset tikkaukset. Pluspaketin myötä korvia hivelee korkealaatuisen JBL-audion sävelet, peräti yhdeksällä kaiuttimella. Sanomattakin on selvää, että valot ovat myös huippuluokkaa, mukautuvat bi-led -valot ovat tätä päivää. Alusta on säädetty GR Sportissa aavistuksen verran matalammaksi ja jäykemmäksi, tämä tekee ajokäytöksestä täsmällisempää. Toki ollaan karting-tunteesta vielä kaukana!

Tekniikka tuttua ja taattua

C-HR GR Sportissa on sama tekniikka kuin muissakin malleissa, mitäs sitä hyvää muuttamaan. WRC-rallisarjassakin saattaa 2022 kaudella olla hybridi käytössä kaikilla. Toyotalla on hybrideistä 24 vuoden kokemus, siinä mielessä ei Gazoo Racingiä yllätetä ihan housut kintuissa. Muuten, millaisella autolla sinä ajoit vuonna 1997? Vai olitko vielä syntynytkään.

C-HR GR Sportin saa sekä koeajetulla 1,8-litraisella tai kaksilitraisella koneella. Tekniikka edustaa jo neljättä sukupolvea Toyotan hybridejä. Koeajettu 1,8 hybrid antaa tehoa polttomoottorista 122 hevosvoimaa ja vääntöä 142 newtonia, jos kaasua enemmän painaa tulevat mukaan sähkömoottorin 82 hevosvoimaa ja 163 newtonin vääntö. Eli tarvittaessa tämäkin liikahtaa reippaasti. Tavallisessa rauhallisessa ajossa mennään entistä useammin ns. turhasta liike-energiasta ladatulla sähköllä. Niin kuin täyshybrideillä nyt mennään. Tämä ”täyshybridi” tässä siksi, että nyt on myös näitä kevyt-hybridejä, joissa sähkö on vain avustavassa roolissa, miedosti. Anteeksi nyt, porakone-hybridejä.

Esimerkiksi kun on ajanut Forssan suoran sallittua kahdeksaa kymppiä ja laskettelee moottorijarrutuksella 60-rajoituksen alkuun saa ajella sähköllä pitkät matkat. Jos valitsee vaihteeksi deen sijaan been, tämä vielä korostuu. Vaihteisto toimii automaatin tavoin, mutta voima välittyy sähköisesti, ei siis ole cvt.

Yhdistetyksi kulutukseksi luvataan vajaata viittä litraa, tämä on huomattavasti realistisempi arvaus kuin monen ladattavan eli plug-in -hybridin lukemat. Eikä tässä tapauksessa tarvitse johtojen kanssa pelata.

Tavaratilaa on 377 litraa ja vetokoukkuun saa ladata 725 kiloa. Kilot on samat, oli perävaunussa jarrut tai ei.

Toyota C-HR 1.8 e-CVT Hybrid GR Sport

  • akseliväli 2,700 m
  • omapaino 1 460 kg
  • moottorin tilavuus 1 798 ccm
  • 16 venttiiliä
  • suurin teho 90 kW (122 hv)/5200 kmin
  • suurin vääntö 142 Nm/3600 kmin
  • sähkömoottori: suurin teho 53 kW (82 hv)
  • sähkömoottori: suurin vääntö 163 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,0 s
  • yhdistetty kulutus 4,9 l/100km
  • C02-päästöt 109 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km

Toyotat myy Auto-Center Forssa ja Loimaa

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja