Jykevä vetopeli oikealla nelivedolla

Isuzu on yksi suurimmista hyötyajoneuvovalmistajista. Täkäläisittäin asia on ehkä vieras.

Jykevä vetopeli oikealla nelivedolla | Liikenne | Kotiseutulainen

Uudistunut Isuzu D-Max on täysin maastokelpoinen neliveto, varustettu jopa alennusvaihteella ja taka-akselin tasauspyörästön lukolla. Kaikki kytkennät toimivat sähköisesti.

Isuzu D-Max Space Cab 163 TDi 4WD 6AT LX

Isuzun valmistamalla moottorilla saattaa ajella yllättävän moni esimerkiksi Opel dieselillä ajava. Isuzun pitkä historia hyötyajoneuvojen valmistajana hämärtyy sikäli, että markkina-alueet ovat enimmäkseen meidän pohjoisesta sijainnista katsoen kaukana. Jotain kertoo kai se, että Isuzun pick-up -mallia on valmistettu jopa kymmenessä maassa. Suomessa saatetaan muistaa vilkkaimmalta pick-upien myyntikaudelta Bedfordina myydyn avolavan, se oli merkkitarroja lukuun ottamatta aito Isuzu. Nyt koeajossa ollut 163 TDi 4WD D-Max on aito tikapuurungolla varustettu työjuhta. Täydellä nelivedolla varustettuna auto on mahtava vetoauto, perään saa kytkeä jarrullisen jopa 3500-kiloisen perävaunun. Neliveto kytketään kojelaudan nappulasta, vaihtoehtoina on takaveto, nopea ja hidas neliveto. Lisäksi taka-akselilla on tasauspyörän lukko. Ihan helposti Isuzulla ei jumiin jää.

Ohjaamomalleja on kaksi, koeajettu Spacecab. Se on kaksipaikkainen, oven takainen sivuseinä aukeaa kaapparioven tyyliin ja istuinten takana on kuljetustilaa.Tämän malliset autot ovat suosittuja metsästäjien keskuudessa, eikä ihme.

Toinen vaihtoehto on oikeasti neliovinen ja viidelle rekisteröity henkilöauto. Korkeammasta autoverosta johtuen hinta nousee parikymmentä tuhatta euroa. Toki myös varustelu ja mukavuus paranee. Lava taas lyhenee 157 senttiin kun se Spacecabissa on 180, 5 senttinen. Leveys on sama 153 senttiä ja lokasuojien väli on 112,2 senttiä. Koeajetun Space-Max LX maksaa 40 390 euroa kuusilovisella automaatilla, manuaalinen on noin 3000 halvempi. Takuu on viisi vuotta tai 100 000 kilometriä.

Väkivahva ja hiljainen

Moottori on nelisylinterinen muuttuva geometrisella turboahtimella varustettu 1898-kuutiosenttinen diesel. Tehoa on 120 kilowattia eli 163 hevosvoimaa. Vääntöä kone antaa 360 newtonia. Ajossa se tuntuu väkivahvalta ja tuntuu, että maastovaihteella sillä vaikka kiipeäisi puuhun. No, en kokeillut kuitenkaan.

Erillisen rungon ja suuri ilmatilaisten renkaiden ansiosta D-Max on todella hiljainen. Jousitus kaipaisi vähän kuormaa, tyhjänä se on lajityypillisen jäykkä.

Varustelutasoja on kolme, L, LX ja LS, Doublecabissä korkein taso on LSE.

Koeajettu oli keskikastia ja hyvää perustasoa, tietenkin kaikki nykyajan herkut saa parhaalla tasolla. Turvallisuusvarustelu on kaikissa versioissa hyvällä mallilla, kaikkine törmäyksenestoilla ja muilla.

Lava on Spacecabissä iso, koeajetussa autossa oli lisävarusteena lavasuoja ja kate. Kate on tukeva ja keskiosasta tuettu. 

Isuzu on jykevä, sillä saa vetää suurta massaa ja vakiona oleva perävaunun vakautusjärjestelmä helpottaa vielä ajamista kuormalla.

Maavaraa on 24 senttiä ja kahlaussyvyys 80 senttiä.

Isuzu D-Max Space Cab 163 TDi 4WD 6AT LX

  • akseliväli 3,125 m
  • omapaino 2 250 kg
  • moottorin tilavuus 1898 ccm
  • 16 venttiiliä, ahdin
  • suurin teho 120 kW (163 hv) / 3600 kmin
  • suurin vääntö 360 Nm / 2000- min
  • kiihtyvyys 0-100 km/h riittävä
  • yhdistetty kulutus 8,4/100km
  • C02-päästöt 220 g/km
  • takuu 5v tai 100 000 km

Isuzut myy AKR Forssa ja AKR Loimaa

Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja