Toimiva ja mukava

Opel Grandland on valmistajan katumaasturilinjan lippulaiva, tarkoittaa siis suurin ja komein. Nyt pistokeladattavana hybridinä, jopa nelivetoisena.

Toimiva ja mukava | Liikenne | Kotiseutulainen

Opel Grandland on nyt saatavana myös pistokeladattavana hybridinä, uusi keula edustaa Opelin uutta Vizor- linjaa. Mukava ja käytännöllinen kokonaisuus.

Opel Grandland PHEV Executive 225 PHEV FWD A8

Opel Grandland jakaa tekniikan Stellantis-konsernin ranskalaisten sisarmallien kanssa, mutta saksalaiset ovat pitäneet kiinni omista suunnittelun linjoista. Auto on tunnistettavissa Opeliksi niin ulkoa kuin sisältäkin, jopa ajosta. Viimeisin kasvojen kohotus toi ulkonäköön tuoreimman Opelin rohkean kiinteän Vizor-keulailmeen. Myös ohjaamo on Opelin nykylinjoja noudattavaa Vizoria. 12-tuumainen digitaalimittaristo ja sen sivulle jatkeeksi laitettu keskusnäyttö muodostavat kiinteän kokonaisuuden. Käytössä hallinta on sopiva yhdistelmä pikanäppäimiä ja valikoista hoidettavia. Jousitukseen on tullut lievästi lisää pehmeyttä, mutta edelleen ollaan saksalaisen täsmällisyyden puolella. Istuimet ovat tyypillistä Opelia, tukevat lievästi pintakovat ja pitkälle matkalle sopivat.

Grandlandin voimalinjavalikoima on laaja. Kolmesylinterinen 1,2-litrainen bensamoottori 130-hevosvoimaisena, nelisylinterinen 1,5-litrainen turbodiesel 130-hevosvoimaisena ja pistokeladattava hybridi 1,6-litraisella bensaturbolla. Jälkimmäisestä etuvetomallissa tehoa on 225 ja nelivetoisessa peräti 300 hevosvoimaa.

Koeajoon tuli etuvetoinen ja kyllä siinäkin tehoa oli ihan riittävästi. Ajotapavaihtoehtoina on hybridi, sähkö tai sport. Sähköllä lasketaan WLTP-mittauksella päästävän 62 kilometriä. Tämä riippuu tietysti jonkin verran keliolosuhteista. No, tällä kertaa koeajoon lähdettiin vajaalla akulla. Kun virta loppui, olisi bensa riittänyt vielä Forssasta Ouluun. Siis noin 600 kilometriä. Varsin helposti hybrid pisti menemään sähköllä tavallisessa ajossa, vaikka akku näyttikin tyhjältä. Sporttihan tietysti laski kaikki menemään mitään säästelemättä. Viralliseen keskikulutukseen 1,3 l/100 km edellytetään sähkön täysmääräistä käyttöä. Sähkön kulutukseksi on laskettu noin 15,5 kWh/100 km, hyvä lukema sekin.

Toimiva ja mukava | Liikenne | Kotiseutulainen
Ohjaamossa on digitaalinen mittaristo ja laaja kosketusnäyttö yhdistetty hienosti ja toimivasti.

Erinomaiset varusteet

Grandlandin varustelu on todella hyvä, onkohan tähän tullut hyvää konserniyhteydestä? 

Jo perusmalli Comfortissa on vakiona mm. led-ajovalot ja -takavalot, sadetunnistin, Infotainment 7”värikosketusnäyttö, Apple Carplay ja Android auto -valmius, 7” digitaalinäyttö, 17” kevytmetallivanteet, automaattinen ilmastointi, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera, lämmitettävä tuulilasi , katvehälytys sivupeileissä, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan tunnistus, kaistallapitoavustin ja liikennemerkkien tunnistus. Comfortin hinta on bensakoneella ja manuaalilla 32 390 euroa. Koeajettu huippumalli maksaa 45 453 euroa ja siinä on sitten ihan kaikki mitä voi toivoa. Lisähintaan vielä vaikka pimeänäkökamera, mikä näkee hirvet ja jalankulkijat ja näyttää ne mittaristossa.

Tavaratila on akun rajoittamana 390 litraa, vetokoukkuun saa laittaa 600 kilon perävaunun ilman jarruja ja jarruin 1250 kiloisen. Lataus käy helposti, 3-vaiheliitännällä tyhjästä täyteen kahdessa tunnissa. Tavallisesta koti 220-sukostakin saa ladattua täyteen esimerkiksi yön yli latauksella.

Grandland on miellyttävä vaihtoehto siirtyä uuteen energia-ajatteluun.

Toimiva ja mukava | Liikenne | Kotiseutulainen
Tavaratilaa on hybridin akut syöneet jonkin verran, liki 400 litraa on hyvä lukema sekin. Ja takaselkänojat voi tarvittaessa kaataa.

Opel Grandland PHEV Executive 225 PHEV FWD A8

  • akseliväli 2,675 m
  • omapaino 1 810 kg
  • moottorin tilavuus 1 598 ccm
  • 16 venttiiliä, turbo
  • suurin teho 165 kW (225 hv)
  • suurin vääntö 360 Nm 
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,9 s
  • yhdistetty kulutus 1,3 l/100 km
  • C02-päästöt 31 g/km
  • takuu 2 v. 100 000 km
  • akuston takuu 8 v/ 160 000 km

Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja