Liikenne

Volkswagen ID.4 on Vuoden Auto

VW ID.4 on nyt World Car of theYear. Se on sekä täyssähköauto että kaupunkimaasturi eli automaailman murteella SUV. SUVIT ovat olleet vahvimmin myyty autoluokka jo vuosia, entäs nyt.

Volkswagen ID.4 on Vuoden Auto | Liikenne | Kotiseutulainen

Opel Corsa-e on täyssähköauto, ulkoisia tunnuksia on vain kaksi pientä mukailtua e-nappia sivupilareissa. Salamahan on Opelin keulalla ollut jo 60-luvun puolesta välistä.

VolkswagenID.4 1STEdition150 kW, akku 77 kWh automaatti

Volkswagen ID.4on tehty yhtiön täyssähköautojen MEB-alustalle ja omistaa paljon yhteistä tekniikkaa aiemmin esitellyn ID.3:n kanssa. Alustassa on akselien välissä alimpana 144X145X14 cm akkupaketti ja moottorion taka-akselilla. Tulossa on uusia versioita, joissa nelivetokin on mukana.

ID.4 on nelisen senttiä leveämpi, 32,3 senttiä pidempi ja 6,3 senttiä korkeampi kuin ID.3.Akseliväli on sama, pitkä 2,770 metriä. 

Autossa onkin väljät oltavat,alustaan sijoitettu akusto ei sisätiloja ahdista.

Maavara on vakuuttava 163 milliä, kyllä tällä mustikkametsään uskaltaa metsäautotietä ajella. Isohkosta koosta huolimatta ID.4 on lähes näppärä käsitellä. Takaveto on vapauttanut etupään ripustukset vetonivelistä ja etupyörät saakin tosi vinoon eli kääntösäde on pieni. Mieleen tulee jopa takatakavuosien Triumph Herald, jolla teki u-käännöksen melkein yhdellä kaistalla.

Auton ajaminen on yksinkertaista, käynnistinnapista painallus, ratin takana olevasta katkaisimesta automaatin vaihde D:lle tai mieluummin B:lle. Kevyt painallus kaasupolkimesta, joka on merkitty vanhan kasettisoittimen play-nuolella. Valittaessa B D:n sijasta saadaan tehokkaampi lataus ajon aikana moottorijarrutuksista. Jarruun ei juuri tarvitse silloin koskeakaan vaan pärjää yhden polkimen taktiikalla.

Isolla akulla laaja toimintasäde

Koeajettu ID.4 on varustettu isolla 77 kWh -akulla, sillä ”hyvissä olosuhteissa” luvattu toimintasäde on 519km. Pienemmällä 52 kilovattitunnin akulla 343 km. Se kuinka pitkälle tosiasiallisesti pääsee, riippuu paitsi olosuhteista myös kuskin taloudellisen ajotavan taidoista. Parhaimmillaan tämä hämmästyttää. Ajoin 33 kilometrin matkan kotoa autoliikkeeseen. Lähtiessä toimintasäteeksi luvattiin 281 km ja perillä 275 km, siis kuuden kilometrin sähköt riitti matkalle. Auto oli ladannut akkuja matkan aikana hybridin tapaan ylimääräisestä liike-energiasta.

Latausaika on tyhjästä täyteen koti- tai julkisella tehokkaalla laturilla seitsemän ja puoli tuntia, pikalaturilla 5- 80% menee 38 minuutissa.

Tavaratila on sähköautoksi tavallista suurempi, 543 litrallaan se on Tiguaniakin 23 litraa isompi. Tavaraa pystyy myös kuskaamaan perävaunulla, perävaunumassa on jarruin 1000 kiloa ja jarruttomana 750 kiloa.

Varustelu on kaikissa malleissa hyvä, toki tässä esisarjan 1st- mallissa se on ylenpalttinen.

Halvin ID.4 on Pure pienemmällä akulla hintaan 39 769 euroa, tämä 1st maksoi 49 389 euroa. Valtion tuki on 2000 euroa.

Volkswagen ID.4 1STEdition 150 kW, akku 77 kWh automaatti

  • akseliväli 2,770 m
  • omapaino 2124kg
  • suurin teho 150 kW (204hv)/5000-kmin
  • suurin vääntö 310Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h8,5 s
  • yhdistetty kulutus 17,4 kWh/100km

Volkswagenit myy Volkswagen Center Forssa

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Aiheeseen liittyviä juttuja