Auton katsastaminen – pakollinen paha vai merkittävä liikenneturvallisuuden kasvattaja?

Auton määräaikaiskatsastus on tietyin väliajoin katsastusasemalla tehtävä tarkastus. Katsastuksessa katsastaja käy perusteellisesti läpi ajoneuvon kunnon, rekisteriin merkityt tiedot ja tarkistaa kyseiseen ajoneuvoon kohdistuvien verojen ja muiden maksujen olevan suoritettuna asianmukaisesti.

Auton katsastaminen – pakollinen paha vai merkittävä liikenneturvallisuuden kasvattaja? | Liikenne | Kotiseutulainen

– Jos olet esimerkiksi myymässä autoa, voit tulla uuteen katsastukseen vaikka puolen vuoden päästä. Katsastuksessa voidaan varmistaa, että kaikki on kunnossa ja autolle saa samalla mahdollisimman pitkän ajoajan. Se voi luultavasti edistää ja nopeuttaaitse kauppaakin, Ville Ajanko muistuttaa.

Kurvaan auton Autokeitaan A-Katsastuksen eteen parkkiin, nappaan avaimet virtalukosta ja riennän sisään katsastuskonttorin toimistoon. Olen paikalla hieman etuajassa, mutta katsastusaseman esimies Ville Ajanko ottaa minut vastaan. Varasin ja maksoin oman aikani kätevästi netissä, mutta ilman ajanvaraustakin olisin kuulemma voinut ilmestyä autoani katsastamaan.

Luovutan avaimen Ajangolle ja hän kehottaa minua ottamaan kahvia odotellessa. Otan kupillisen, mutta siirryn hallin puolelle, sillä haluan päästä itsekin tutkimaan autoni kuntoa ja miten se on vuoden aikana muuttunut.

– Vuoden 2018 kesäkuussa voimaan tulleiden muutosten johdosta alle 10-vuotiaiden autojen katsastusväli on nykyään kaksi vuotta. Sen lisäksi auton saa nykyään katsastaa milloin vain ja hyväksyttynä sille saa aina uuden vuoden tai kahden vuoden ajoajan auton iästä riippuen, Ville Ajanko kertoo.

Kuluttajan kannalta merkittävin muutos uudistuksessa on katsastusajankohtaan tullut valinnan mahdollisuus. 

Ajanko on ajanut auton sisään halliin ja asettaa pakokaasujen mittauslaitteistoa paikalleen. Huomaan olevani miesten keskellä ainoa nainen.

– Katsastuksessa käy vaihtelevasti erilaisia ihmisiä. Meille ovat tervetulleita kaikki, sukupuoleen tai ikään katsomatta. Katsastusta pääsee halutessaan seuraamaan lähietäisyydeltä, tosin tällä hetkellä toivomme asiakkaaltakin suu-nenäsuojan käyttöä.

Tutkimusmatka auton alle

Ajanko siirtää autoni hallissa eteenpäin ja suorittaa jarrumittauksen. Huomaamattani ajoneuvooni on tehty jo monenlaisia tarkastuksia ajovaloista renkaiden kunnon varmistamiseen.

– Ennen katsastukseen tuloa jokaisen on helppo varmistaa itse esimerkiksi valojen toiminta, renkaiden kunto eli kesärenkaiden minimi 1,6 millimetrin urasyvyys ja nastarenkaissa nastojen määrä ja vähintään 3,0 millimetrin urasyvyys. Jarruvalojen tarkastukseen voi pyytää kaverin avuksi, Ajanko sanoo.

Seuraavaksi on vuorossa mielestäni koko katsastuksen mielenkiintoisin kohta. Ajanko nostaa auton nosturilla ylös. 

– Suomessa katsastettavien autojen keski-ikä on melko korkea, noin 15 vuotta. Forssan alueella keski-ikä on hieman korkeampi, noin 16 vuotta.

Autokannan iän vuoksi vuosittaiset katsastukset ovat merkittävä liikenneturvallisuuden parantaja. Jo senkin takia, että autojen vuosittaiset ajo- ja käyttömäärät voivat poiketa huimasti toisistaan. 

Jarrut ja akselisto – yleisimmät syyt hylkäämiseen

Koputellessaan autoni alustaa Ajanko kertoo, että noin joka neljäs auto hylätään määräaikaiskatsastuksessa. Yleisimmät hylkyyn vaikuttavat tekijät ovat jarrujen ja akseliston kunto sekä ruosteviat. Pienemmän vian johdosta ajoneuvoa ei aseteta käyttökieltoon vaan sille voidaan antaa korjauskehotus. Yleisimmät korjauskehotuksen kohteet ovat rekisterikilven valo ja lähivalo.

Alustasta ei onneksi löydy ikäviä yllätyksiä ja auto lasketaan alas. Ajanko kiertää auton vielä kauttaaltaan ympäri ja toteaa kaiken olevan kunnossa. Auto on nyt hyväksytysti katsastettu ja Ville Ajanko toivottaa turvallista matkaa.

Teksti: Sarita Silvennoinen

Aiheeseen liittyviä juttuja