Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.

Iso, tehokas ja säästeliäs Toyota RAV4

Toyota RAV4 ladattava hybridi on iso nelivetoinen kaupunkimaasturi. Ladattava hybridi kulkee akulla jopa 75 kilometriä, se riittää monen päivittäiseen ajoon. Bensatankillisella jatkaa sitten liki 900 kilometriä.

Toyota RAV4 on komea ilmestys. Iso maasturi nelivetoisena ja ladattavana hybridinä käy moneen käyttöön.

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid 2,5 AWD-i Intense Plus

Toyota RAV4 ladattavana hybridinä täyttää todella otsikon yltiömäiset määreet. Se on isokokoinen ja tilava, Se on tehokas ja nelivetoisena kaikilla keleilläkin ja kulkee pitkään, kotilaturilla tai jopa tavallisesta sukosta ladatulla sähköllä. Akun kapasiteetti on 18,1 kilowattituntia ja sillä pääsee virallisen WLTP-mittauksen mukaan 75 kilometriä, kaupunkiliikenteessä enemmänkin, sillä hybridinä auto lataa kuitenkin kaikista moottorijarrutuksista ja muista vastaavista akkua. 

WLTP-keskikulutus bensalla on laskennallisesti 1,0 litraa satasella. Jos akusta on sähkö käytetty jatkaa auto hybridinä ja silloin kulutus on kuuden litran paikkeilla, mikä on isolle maasturille hyvä lukema. Toki keliolosuhteet ja ajotapa saattavat vaikuttaa lopputulokseen,

Bensamoottori on 2,5 -litrainen teholtaan 185 hevosvoimaa ja väännöltään 227 newtonia. Etusähkömoottorin teho on 182 hevosvoimaa ja 270 newtonia, taka-akselilla olevan 54 hevosvoimaa ja 121 newtonia. Hybridijärjestelmän kokonaistehoksi mainitaan 306 hevosvoimaa. EV- eli sähköasennossakin RAV4 lähtee liikennevaloista tosi ripeästi, 0-100 km/h -kiihtyvyys on alle 10 sekuntia, hybridiasennossa jopa vain kuusi sekuntia!

Vielä vuosikymmen -tai kaksi- vastaava luku yhdistettiin vain suurtehoisiin urheiluautoihin.

Normaalisti auto toimii etuvetoisena, mutta tarpeen tullen taka-akselilla oleva sähkömoottori kytkeytyy mukaan. Tästä se i AWD:n perään. Hidastettaessakin takamoottori toimii generaattorina tehostaen akun lataamista.

Iso, tehokas ja säästeliäs Toyota RAV4 | Liikenne | Kotiseutulainen
Ohjaamossa on selkeää ja toimivaa, säädöt ja tilat riittävät.

Hyvät tilat ja varustelut

RAV4 on näyttävä ja iso auto. Pituus on 4,65 metriä, leveys 1,85 ja korkeus 1,69 metriä. Kulmikas muotoilu ja korkea vyötärölinja korostavat kokoa. Sisälläkin on hyvin tilaa vaikka taksikäyttöön. Tavaratilaa on 490 litraa ja takaistuimet kaadettuna 1604 litraa. Käytettävyyttä parantaa myös se, että vetokoukkuun voi kytkeä 750-kiloisen kevytperävaunun tai 150-kiloisen jarrullisen.

Varustelu on tosi kattava, niin turvallisuus- kuin mukavuusvarusteissakin. Toki saa ollakin, kun hintaa on 57 911 euroa mutta kyllä sillä hyvän paketin saakin. Lähes yhtä hyvin varusteltu vastaava Active maksaa 51 905 euroa. Toyota RAV4 ladattavana hybridinä on mukava ja varman tuntuinen ajettava. Sen ladattu sähkö riittää monen päivittäiseen ajoon, jopa useammankin kilometreistä riippuen. Lataaminen ei edellytä kotilatausaseman hankkimista, jos yön yli lataus riittää ja kotijohdot kestävät.

Ja voihan tälläkin roikkua latausasemilla, jos haluaa. Pakko ei ole.

Iso, tehokas ja säästeliäs Toyota RAV4 | Liikenne | Kotiseutulainen
Tavaratilassa on käyttökelpoista tilaa 490 litraa. 

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid 2,5 AWD-i Intense Plus

  • akseliväli 2,690 m
  • omapaino 2015 kg
  • moottorin tilavuus 2 487 ccm
  • hybridijärjestelmän max teho 225 kW (306 hv)
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 6,0 s
  • yhdistetty kulutus 1,0 l/100km
  • C02-päästöt 22 g/km
  • takuu 3 v. / 100 000 km
  • hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km
  • hybridiakkuturva 10v / 350.000 km

Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun