Asiakkaiden luottamus Kela-kyyteihin on palautettava 

Hyvinvointialueiden ja kuntien työnjako henkilökuljetuksissa on selvä; hyvinvointialueen päävastuu on lakisääteisen hoidon ja hoivan järjestäminen, kuntien vastuulla on joukkoliikenne ja muut kuljetuspalvelut. Kela tukee matkoja sairausvakuutuslain perusteella. Matkakorvausta voi saada matkasta terveydenhuoltoon, kun matkan syy on sairaus, raskaus, synnytys tai kuntoutus. 

Kela-korvaukset ovat tärkeä tulonlähde taksiyrityksille. Uuden liikennepalvelulain astuttua voimaan 2018 Kela on kilpailuttanut taksimatkat valtakunnallisesti useita kertoja. Tämänhetkiset sopimukset ovat voimassa vuoden 2026 loppuun.

Kela-kyytien haasteet ovat heikentäneet asiakkaiden luottamusta järjestelmään. Terveydenhuollon matkoissa ongelmat ovat liittyneet valtaosin kuljetuksia operoivien välityskeskusten palveluihin. Ongelmia on ollut myös taksien saatavuudessa muihin kuin sote-kuljetuksiin, liittyen uuden liikennepalvelulain jälkeiseen taksimaksuhinnoitteluun. Vuodesta 2024 soteajokuljettajilta on vaadittu erityisryhmien kuljettajakoulutuksen suorittamista. 

Taksijärjestelmä on tärkeä osa asiakaspalvelua ja terveydenhuollon ammattilaisten työn sujuvuutta. Jos asiakkaan taksi ei saavu sovitusti, viivästyy vapautuvan sairaansijan saaminen seuraavalle. Tai jos kotihoidon asiakas ei saavu ajallaan kotiin, menee odottavan kotihoitajan työaikaa hukkaan. Näin hoidon kustannukset nousevat tarpeettomasti mm. lisätöinä ja turhana odottelemisena. 

Hämeen Kokoomus ei kannata Kelan korvaamien matkojen rahoituksen siirtoa hyvinvointialueille. Muutos ei tehostaisi kuljetusten järjestämistä ja johtaisi nykyistä suurempiin kustannuksiin. Lopputuloksena olisi päällekkäistä hallintoa kuljetusten järjestämisessä 21 hyvinvointialueella. Alueellinen vaihtelu palveluissa johtaisi asiakkaiden eriarvoisuuteen asuinpaikasta riippuen. Nykyistä Kela-kyytijärjestelmää pitää kehittää, ei purkaa.  

Kela-korvauksista iso osa aiheutuu pitkistä, usein hyvinvointialueen rajat ylittävistä sairaalamatkoista tai ambulanssikyydeistä, ei terveyskeskus- tai poliklinikkamatkoista. Nykytoiminta on tehokasta ja asiointi sujuvaa asiakasosuuden siirtyessä Kelalta suoraan palveluntuottajalle suoraveloitusjärjestelmällä. Asiakas maksaa omavastuuosuuden ja matkakaton (300 euroa) täytyttyä Kela korvaa kaikki matkakustannukset. 

Nykyjärjestelmän ongelmat ovat ratkaistavissa. Ennen seuraavaa Kelan kilpailutusta tulee tarkkaan selvittää ongelmat ja niiden ratkaisut. Kunnat voivat osaltaan tarttua haasteeseen. Esimerkiksi Forssan kaupunki tukee taksien arkiyöpäivystystä, jolla mahdollistetaan hiljaisten aikojen, kuten arkiyöpäivystysten, järjestäminen.  Forssassa tuki on 50 euroa arkiyöltä ja sen vuosikustannus noin 13 000 euroa. Panostuksella varmistetaan kuntalaisille taksipalveluiden parempi saatavuus niin terveydenhuollon, kuin muidenkin taksimatkojen osalta. 

Hämeen Kokoomus ry, piirihallitus

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun