Oma Hämeen potilastietojärjestelmät yhdistyvät tammikuussa 2025 – vaikutuksia joulukuusta alkaen

Oma Hämeen potilastietojärjestelmät yhdistyvät tammikuussa 2025, mikä parantaa potilasturvallisuutta ja hoitoprosessin sujuvuutta. Asiakkaita kehotetaan uusimaan reseptit loka-marraskuussa, koska sähköinen uusinta keskeytyy joulukuussa 2024. Vastaanottoaikoja voi olla rajoitetusti tammikuussa, joten ajat kannattaa varata ajoissa.

Kaksi potilastietojärjestelmää yhdistetään yhdeksi järjestelmäksi

Oma Hämeen hyvinvointialueella siirrytään yhteiseen potilastietojärjestelmään vuoden 2025 alussa. Lifecare-järjestelmien yhdistäminen mahdollistaa tiedon sujuvan kulun hoitopaikasta toiseen, mikä parantaa sekä hoitoprosessien nopeutta että potilasturvallisuutta. 

– Yhteisen järjestelmän ansiosta potilastiedot ovat paremmin terveydenhuollon ammattilaisten käytettävissä. Tämä tuo mukanaan nopeammat ja selkeämmät hoitopolut asiakkaiden näkökulmasta. Muutoksen jälkeen hoitohenkilöstö näkee aiempaa helpommin potilaan hoitohistorian, mikä vähentää viivästyksiä ja parantaa hoidon jatkuvuutta, kertoo kehitys- ja ICT-johtaja Toni Suihko.

Reseptit kannattaa uusia loka-marraskuun aikana

Joulukuussa 2024 sähköisen reseptin uusiminen keskeytyy järjestelmämuutoksen vuoksi. Oma Häme muistuttaa asiakkaitaan uusimaan vanhentuvat reseptit hyvissä ajoin loka-marraskuun aikana. Uusiminen onnistuu helposti Omakannan kautta tai apteekissa asioidessa.

– Reseptien uusiminen ajoissa varmistaa, että hoitoketjut pysyvät katkeattomina muutoksen aikana, muistuttaa projektipäällikkö Tanja Kotala.

Muutoksen vaikutukset vastaanottoihin

Uuden järjestelmän käyttöönotto aiheuttaa rajoituksia vastaanottotoimintaan tammikuussa 2025. Kiireettömiä aikoja saattaa olla tarjolla tavallista vähemmän, joten oma hoitoaika kannattaa varata ajoissa, jos mahdollista. Vastaanottojen toimintaa rajoitetaan suunnitellusti, jotta henkilökunta voi ottaa hallitusti käyttöön uuden potilastietojärjestelmän.

Omakanta ja Oma Häme -sovellus helpottavat asiointi

Omakanta-palvelussa potilaat voivat hallinnoida omia tietojaan ja antaa suostumuksen tietojen luovuttamiseen hoitopaikkojen välillä. Tämä kannattaa tehdä ennen muutosta, jotta tiedot ovat varmasti terveydenhuollon käytettävissä myös vuoden vaihteen jälkeen.

Tarkemmat ohjeet Omakannassa tehtävästä luovutusluvasta löydät osoitteesta www.kanta.fi/kanta-informointi

Omakanta-asiointi edellyttää Suomi.fi -tunnistautumista esimerkiksi pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Terveydenhuollossa näitä informointeja ja luovutuslupia ei voi Kanta-Hämeen hyvinvointialueella antaa kuin vasta päivityksen jälkeen 2.1.2025 alkaen.

Lisäksi Oma Häme -sovellus tarjoaa turvallisen ja helpon tavan asioida sähköisesti hyvinvointialueen palveluissa. Sovellus on ladattavissa mobiililaitteille tai käytettävissä verkkoselaimen kautta osoitteessa www.omahame.fi

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun