Asianajotoimistosta katsottuna: Perhe- ja perintöoikeudelliset asiat ihmisten yleisiä murheita

Oikeudellisiin asioihin kannattaa suhtautua samalla tavalla kuin terveydenhoitoon – ennaltaehkäisy on usein paras tapa välttää suuria ongelmia tulevaisuudessa, sanoo asianajaja, OTM Maria Puputti, Asianajotoimisto Annia Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä.

Ihmiset ottavat Asianajotoimisto Anniaan yhteyttä monenlaisissa oikeudellisissa kysymyksissä, 

− Yleisimpiä ovat perhe- ja perintöoikeudelliset asiat, kuten avioerot, lasten huoltajuusasiat, perinnönjako ja testamentit. Myös työsuhdeasiat, kiinteistö- ja asuntokauppoihin liittyvät ongelmat sekä sopimusriidat työllistävät meitä paljon. Viime vuosina myös yritysten lakipalveluiden tarve on kasvanut merkittävästi, esimerkiksi yrityskauppojen, sopimusneuvotteluiden ja tietosuojakysymysten osalta.

Väärinkäsityksistä oikeaan tietoon

Joskus tuntuu siltä, että suomalaiset tuntevat paremmin amerikkalaisen oikeuskäytännön ja lait kuin oman kotimaansa. Onko ihmisillä paljon näissä asioissa vääriä käsityksiä? 

Maria Puputti painottaa, että heidän tehtävänsä on tehdä laeista ja niihin liittyvistä asioista asiakkaalle ymmärrettäviä. 

− Yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä liittyy sopimusten merkitykseen. Moni ajattelee, että suullinen sopimus on riittävä tai että lakiasiat voi hoitaa ilman asiantuntijaa. Oikeudelliset riidat syntyvät usein juuri epäselvistä sopimuksista tai vääristä oletuksista, joten me painotamme ennakoivaa juridista neuvontaa. Toinen yleinen harhaluulo liittyy avioeroon ja omaisuuden jakoon – esimerkiksi moni uskoo, että avioliitossa kaikki omaisuus on automaattisesti yhteistä tai että avioehto sulkee pois kaiken mahdollisen taloudellisen vaikutuksen eron jälkeen.

Rahat ja riita

Juristin apua kannattaa hakea erityisesti silloin, kun kyseessä on suuret taloudelliset tai elämänmuutoksiin liittyvät päätökset, kuten yrityksen perustaminen tai myynti, kiinteistö- tai asuntokauppa, perintösuunnittelu tai sopimusneuvottelut, sanoo Maria Puputti.

− Myös riitatilanteissa varhainen oikeudellinen neuvonta voi estää pitkät ja kalliit oikeusprosessit. Oikeudellisiin asioihin kannattaa suhtautua samalla tavalla kuin terveydenhoitoon – ennaltaehkäisy on usein paras tapa välttää suuria ongelmia tulevaisuudessa.

Arvio etukäteen

Ihmisillä on helposti käsitys, että lakimiehen apu on kallista. Voiko asiakas saada etukäteen tietää, minkälaisiin kustannuksiin voi varautua?

− Ymmärrämme, että monilla on mielikuva, että lakipalvelut ovat vain harvojen ulottuvilla. Meidän lähestymistapamme on läpinäkyvä hinnoittelu ja kustannusten arviointi etukäteen. Asiakas voi aina kysyä etukäteen hinta-arvion ja annamme sen niin tarkasti kuin pystymme. Isoissa asioissa kustannuksia on vaikea arvioida. Asiat etenevät näissä yleensä vaihe vaiheelta ja asiakas päättää, haluaako hän jatkaa asian edistämistä. Yksi arviointiperuste tällöin on oikeudenkäyntikustannusten määrä. Lisäksi monilla on oikeusturvavakuutus, joka kattaa suuren osan juristikuluista. Selvitämme myös, soveltuuko vakuutus juuri käsillä olevaan asiaan. Haluamme tietysti, että asiakkaamme voivat hakea oikeudellista apua ajoissa ilman pelkoa kohtuuttomista kustannuksista.

Asiantuntemusta isosta joukosta

Asianajotoimisto Annia Oy:llä on kattava palveluvalikoima yksityishenkilöille ja yrityksille, mutta esimerkiksi potilasvahinkoasioita tai huostaanottoasioita he eivät hoida. 

− Jokaisella lakimiehellämme on omat erityisosaamisalueensa. Meillä on perhe- ja perintöoikeuteen, työoikeuteen, yritysjuridiikkaan, riidanratkaisuun sekä tietosuojaan erikoistuneita asiantuntijoita. Emme erikoistu yhteen juridiikan alaan, vaan jokaisella on useampi osaamisala. Tämä mahdollistaa sen, että asiakkaamme saavat aina parhaan mahdollisen avun juuri heidän tilanteeseensa sopivalta asiantuntijalta. Meillä on yhteistyökumppaneita esimerkiksi kiinteistö- ja asuntoasioissa ja yrityspuolella, mikäli asia vaatii erityisasiantuntemusta ja yhteistyötä jonkun muun alan asiantuntijan kanssa.

Apua ihmiseltä

Asianajotoimisto Annia Oy on perustettu vuonna 2014.  Se toimii Hämeenlinnassa, Forssassa ja Riihimäellä. 

− Paikallisesti olemme saaneet hyvän vastaanoton ja ihmiset ovatkin arvostaneet paljon sitä, että olemme lähellä ja meillä saa avun aina ihmiseltä.

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun