Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.
Petra Olli vätyksenä ja nahjuksena – YTK tuulettaa luutuneita käsityksiä työttömyydestä
Suomalainen työttömyys on muuttunut, mutta mielikuvat siitä ovat jämähtäneet menneisyyteen. Maailmanmestari Petra Olli on kampanjakasvona YTK:n käynnistämässä #tämäkinvätystässä -kampanjassa, joka haastaa työttömiin liitetyt negatiiviset leimat.
Kampanjan taustalla on se, että YTK on tunnistanut työttömyyden stigman, joka aiheuttaa leimautumista ja häpeän kokemusta. YTK:n ja DrAI:n alkuvuodesta tekemä yhteistutkimus paljasti, että suomalaisissa Twitter-keskusteluissa liikkuu paljon negatiivisia mielikuvia työttömistä.
Häpeästä ei ole mitään hyötyä työllistymisessä. Se päinvastoin vaikeuttaa sitä.
− Työttömyys on yhteiskunnallinen ilmiö, ei yksilön vika. Kenenkään ei pidä tuntea tarpeetonta häpeää työttömyydestä tai lomautuksesta. Viimeistään koronakriisi on osoittanut, että lähes kuka tahansa voi kohdata työttömyyden – myös työurallaan menestynyt ihminen, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäki.
Työttömyyden murros on fakta, joka näkyy datasta
Kyse ei ole pelkästään mielikuvista, sillä työttömyyden murros näkyy myös tilastoissa. Soviteltujen päivärahojen osuus YTK:n maksamista etuuksista on kasvanut viime vuosina selvästi. Tämä tarkoittaa sitä, että yhä suurempi osa työttömyysetuutta saavista tekee osa-aikaisesti töitä. Osittaiset lomautukset ja osa-aikatyö kertovat, että työttömyys on muutoksessa.
− Työttömyys on tuskin koskaan ollut sellaista kuin sen on mielikuvissa usein kuviteltu olevan, siis tasaisen passiivista kilometritehtaassa jonottamista. Näemmä päivittäisen työmme kautta tyystin erilaisen työttömyyden: aktiivisen ja sisukkaan uuden työn etsinnän, johon kuuluu osa-aikatöiden kautta aika paljon työntekoakin. Työnhakijat ovat aktiivinen ja moninainen joukko, Sanna Alamäki kertoo.
Puoli miljoonaa jäsentä sai vaikuttaa kampanjaan
Kampanja syntyi poikkeuksellisen prosessin kautta. YTK:n yli puolimiljoonainen jäsenistö sai valita lopullisen mainosidean. Tarjolla oli kaksi erilaista toteutusvaihtoehtoa, joista Petra Ollin tähdittämä idea nappasi selkeän pistevoiton 68 % ääniosuudella. Nopeasti toteutettuun äänestykseen saatiin 11 952ääntä ja yli 2000 kommenttia.
− Jäsenemme ovat meille tärkeitä ja halusimme heidän hyväksyntänsä valitsemallemme suunnalle. Saimme valtavasti kommentteja ja paljon lisää ajateltavaa työttömyyden mielikuvista, sanoo YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas.
Kampanjasivusto: ytk.fi/tyottomyydenmurros
Aihetunniste sosiaalisessa mediassa: #tämäkinvätystässä