Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.
Uusiutuminen päivän sana päivittäistavarakaupassa
Forssan Citymarketissa se merkitsee digitalisaatiota, opiskelua, verkkokauppaa, noudettavaa tuoreruokaa, uuden polven pullonpalautusta…
Digitalisaatio etenee päivittäistavarakaupassa vauhdilla. Forssan Citymarketin kauppias Mikko Virtanen toteaa suuntauksen korostuneen entisestään viimeisen vuoden kuluessa.
− Uudet tuulet lyövät itsensä läpi yhä nopeammin. Ajan tasalla pysyminen edellyttää näin ollen esimerkiksi henkilökunnalle entistä tiiviimpää opiskelua.
− Kun turhaa on karsittava ja keskityttävä vain tärkeään, vaatii kaupan työ myös hyvää tietoteknistä osaamista, hän sanoo.
Tietotekniikan osalta on Virtasen mukaan kysymys asiasta, joka on tarkoittanut koronaoloissa painopisteen asettumista uutta opiskeltaessa Teamsin hyödyntämiseen. Hän arvioi suuntauksen tulleen jäädäkseen.
− Ei ole järkevää lähteä Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun kurssitettavaksi, kun asiat voi oppia täällä paikan päälläkin.
Forssan Citymarketin kauppias tuo esille esimerkkinä liikkeensä tuoreesta digitalisaatiosta sähköisen hinnannäytön, joka otettiin käyttöön kuluvan vuoden helmikuussa.
− Se vähentää hintavirheitä ja helpottaa samalla henkilökunnan työtä.
Verkkokauppaa ja kotiinkuljetusta
Mikko Virtanen muistelee reilun vuoden takaista koronakevättä melkoisena alkuvaiheen hamstrauksen leimaamana sekamelskana, josta tilanne onnistuttiin hetken verran kestettyään ottamaan haltuun.
Liike muun muassa aloitti ruoan verkkokaupan helmikuussa 2020.
− Kunnollisen tulikasteen saimme sen osalta maalis-, huhti- ja toukokuussa. Kevään mittaan tuli korostetusti esille asetelma, jossa isohkot asiakasmäärät tekivät suhteellisen pieniä kertaostoksia.
Asiaan liittyen Forssan Citymarketissa kehitettiin aktiivisesti verkkokaupan ympäristöä muun muassa uuden noutoalueen sekä noutoikkunoiden muodossa. Palveluvalikoima täydentyi niin ikään kotiinkuljetustarjonnalla.
− Kesällä 2020 koronatilanteen rauhoittuessa verkkokaupan myynti tasaantui lähteäkseen syksyn kuluessa jälleen nousuun.
Myös takeawayihin suhtaudutaan kuten tutuksi tulleeseen juttuun ainakin.
Tuoretuotteiden osuus kasvaa verkkokaupassa
Mikko Virtanen kertoo ison osan asiakkaista haluavan noutaa edelleen omatoimisesti verkkokauppaostoksensa. Hän on todennut asiakkaiden arvostavan verkkokaupan tarjoamaa mahdollisuutta, jossa ostoslistaa voi muokata mahdollisimman lähelle noutohetkeä.
− Selkeästi on havaittavissa, että tuoretuotteiden osuus kasvaa voimakkaasti verkkokaupan ostoksissa.
Ilmenemänä uusien suuntausten yhä nopeammasta läpilyöntitahdista Mikko Virtanen tuo esille Funtaste-ruokamaailman, joka avautui Forssan Citymarketissa joulukuussa 2020.
− Erityisti aasialainen lämminruoka on saavuttanut hyvän suosion. Myös takeawayhin suhtaudutaan kuten tutuksi tulleeseen juttuun ainakin.
Uuden polven pullonpalautus
Kuluvan kevään mittaan Mikko Virtanen määrittelee liikkeen saaneen Funtaste mukaan lukien oman tarjontansa hienoon liitoon.
− Asiakas hakee kaupasta entistä enemmän ravintolatasoista ruokaa ja elämyksiä.
Pullonpalautuksen uusinta on kuulunut Forssan Citymarketissa työlistalle parisen vuotta. Toden teolla sen osalta päästiin liikkeelle syksyllä 2020, kun alan johtava toimija Tomra toi markkinoille uuden R1-koneensa.
− Nyt meillä on käytössämme yksi Suomen hiilijalanjäljeltään pienimmistä pullonpalautuksista, Mikko Virtanen summaa.
Uusi järjestelmä on mahdollistanut muun muassa luopumisen pahvipakkauksista pullojen paluujakeen kuljetuksessa.
− Se tarkoittaa, että meidän osaltamme päätyy aikaisempaan verrattuna vuodessa kymmenen tonnia vähemmän pahvijätettä poltettavaksi.
Teksti ja kuva: Erkki Kuronen.