Hyvän palvelun kasvot Forssan seudulla
Alueella monissa liikkeissä ja palvelupisteissä meitä on jo vuosia tervehtineet samat tutut kasvot. Ketä ovat nämä arjen sankarit, jotka vuodesta toiseen palvelevat meitä ystävällisyydellä ja ammattitaidolla? Tässä juttusarjassa tutustutaan näihin meille kaikille tuttuihin myyjiin. Tällä kertaa haastattelussa on juuri 25-vuotista työuraansa Autokeitaalla juhlinut Jari Laakso, jonka iloinen asiakaspalveluasenne on jäänyt monelle asiakkaalle mieleen.
Ajattelin, että tulen tänne Autokeitaalle talven yli töihin ja katselen sitten keväällä mitä muuta löytyy. Ajelin nurmikkoa, keräilin roskia pihamaalta ja palvelin asiakkaita kassalla, Laakso naurahtaa.
Hyvä työporukka sai Laakson jäämään töihin Palmun alle. Harvinaislaatuinen vakituinen kuukausipalkkainen työpaikka kaupan alalta vakiintui jo parikymmentä vuotta sitten, mikä sitoutti hänet hyvään työpaikkaan.
Autokeitaalla työnkuva on muuttunut vuosien varrella. Huoltoaseman askareet ovat vaihtuneet myyjän tehtäviin, ja ajoittain Laakso tuuraa esihenkilöitä lomien aikana esimerkiksi tilausten ja ostolaskujen kanssa.
– Kaikki päivät täällä ovat erilaisia ja se pitää työn mielenkiintoisena. Töihin tuleminen on mukavaa.
Kolme Hopeista Palmua
Laaksoa kuvaillaan usein iloiseksi ja positiiviseksi asiakaspalvelijaksi. Hän itsekin pohtii, mistä saa voimaa jaksaa asiakaspalvelun haasteissa.
– Nuorena olin kovin ujo, enkä ajatellut asiakaspalvelun olevan oma juttuni. Ehkä olen perinyt iloisen ja välittömän luonteenpiirteen karjalaiselta äidiltäni, sillä asiakkaiden kanssa juttelu ja heidän auttamisensa on aina tuntunut kuitenkin luonnolliselta ja antoisalta. Asiakkaiden kohtaamisesta ja hyvästä työyhteisöstä saan paljon voimaa ja jaksamista.
Laakso on saanut vuosien aikana paljon kiitosta niin asiakkailta, työkavereita kuin työnantajaltakin. Autokeitaalla järjestetyssä leikkimielisessä Hopeinen Palmu -kilpailussa työntekijät ja asiakkaat saivat äänestää Keitaan parasta työntekijää. Äänestys toi Laaksolle kolme voittoa peräkkäin.
– Neljäntenä vuonna sovimme yhteisesti, että jään pois kilpailusta, jotta muillakin työntekijöillä olisi mahdollisuus voittaa! Hopeisten palmujen lisäksi olen saanut hyvän työntekijän diplomin työnantajaltani, ja voitoista on muistettu myös rahallisesti.
Laakson mukaan hyvä asenne kantaa pitkälle.
– Koen, että hyvästä asiakaspalvelusta hyötyy niin asiakas, työntekijä kuin työnantajakin. Olen todella kiitollinen ja otettu kaikista kiitoksista ja huomionosoituksista, joita olen saanut niin asiakkailta, työnantajalta kuin työkavereiltakin. Nyt oli Facebookin juhlajulkaisuun tullut suuri määrä tykkäyksiä ja kommentteja, se lämmittää sydäntä!
Teksti: Pauliina Withanage
kuva: Henna Järvinen



