Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.

Hyvä teko, paras mieli

Valittaminen on paljon helpompaa kuin kehuminen. Se on kummallista. Koska vastapuolen reaktio on paremmin ennakoitavissa, jos kehut. Jos arvostelet, kritisoit tai haukut, vastapuolen reaktiosta ei voi olla varma.

Positiivista palautetta tulee antaneeksi liian harvoin. Eräs lukijamme oli nähnyt lehden sukulaisensa luona Tammelassa. Hän soitti, kehui lehteä ja kysyi voiko lehden tilata, koska hän asuu jakelualueen ulkopuolella. Hänen mielestään lehdessä oli niin mainioita juttuja luettavaksi.

Jäin miettimään olenko itse koskaan soittanut yhdenkään lehden toimitukseen kertoakseni, että lehti on hyvä. Tuskinpa. Tilauksetkin olen hoitanut netissä.

Toinen mieleen jäänyt puhelu tuli myös jakelualueemme ulkopuolelta, Rengosta. Hän halusi varmistaa lehden jakelupisteen sijainnin – hänkin oli nähnyt lehden ja varmisti, että hän saa sen jatkossa lehden jakelupisteestä Forssassa asioidessaan. Koska lehdessä on mielenkiintoista luettavaa.

Miten hyvä mieli tulikaan. Kuin pisteeksi iin päälle sain vielä hoidettua tilauksen ja neuvottua jakelupisteen, joten sain kiitokset vielä asioiden hoidostakin. 

En kirjoita asiasta kehuakseni itseäni tai lehteämme. Kirjoitan, koska ajattelen, että näin pitäisi itsekin toimia. Antaa kiitoksia, kun siihen on aihetta. Tehdä palvelus, ei vain siksi, että se kuuluu työhöni, vaan siksi, että siitä tulee myös hyvä mieli. Kun on kaksi tyytyväistä, asiakaspalvelija ja asiakas, kuuluu kaksi hyvää kelloa kauas. Ja sitä on paljon mukavampi kuunnella kuin sitä valituksista pauhaavaa pahaa kelloa, vaikka sanonta sanookin, että se kuuluu kauemmas. 

Kiitos lukijoille ja tekijöille, ilmoittajille ja asiakkaille – positiivista syksyä kaikille!

Maire Soiluva
Päätoimittaja

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun