Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.

Taas täällä, täysin uutena

Koeajossa Mazda 3 Hatchback 2,0 (180 hv) M Hybrid Skyactiv-X Vision Plus AT

Uudistunut Mazda 3 palasi Forssan seudun autotarjontaan muutamien vuosien tauon jälkeen. Forssan alueella on hyvä Mazda-kanta ja merkkiuskollisia asiakkaita. Ja itse asiassa aivan samasta rakennuksesta hain joskus 1980-luvulla ensimmäisen Mazdan koeajoon. Seinällä tosin luki silloin Forssan Autopirtti.

Jos tarkkoja ollaan, niin 3 uudistui jo melkein pari vuotta sitten, mutta meillehän se on ihan uusi. Tämä uusi kolmonen perustuu samalle alustalle kuin CX-30 SUV. Mitoiltaan auto ei juuri muuttunut. Kolmosesta on kaksi korimallia sedan ja koeajossa ollut Hatchback, jota muuten myydään esimerkiksi Saksassa Fastback-nimellä.

Taas täällä, täysin uutena | Liikenne | Kotiseutulainen
Ohjaamossa on perinteiseltä näyttävä digitalinen mittaristo ja laajanäyttöinen mediakeskus.

Ai niin, mikäli ette halua lukea insinööritieteitä voitte hypätä väliotsikkoon, seuraavassa kerrotaan Mazdan poikkeuksellisesta moottoritekniikasta. Siinä vaiheessa kun muut autonvalmistajat alkoivat pienentää moottoriensa tilavuutta ja sylinterilukua, lähtivät Mazdan inssit saman taloudellisuuden tavoitteluun aivan eri kautta. Tämänkin Mazdan moottori on kaksilitrainen ja nelisylinterinen. Lääkkeeksi otettiin korkeampi puristussuhde ja polttoaineen itsesyttyminen korkeammilla kierroksilla. Eli bensamoottoriin tuotiin dieselin oppeja. Puristussuhde on bensamoottoriksi todella kova 16.3:1. 

Aluksi polttoaineseos sytytetään normaalisti tulpan kipinällä, mutta puristustahdin lopussa syötetään sylinteriin vielä pieni annos bensaa, joka syttyy puristuksesta. Tehoa saadaan 180 hevosvoimaa ja vääntöä 224 newtonia. Koeajossa olleella automaatilla ainakin käyttö on vaivatonta ja tehokasta. Kulutuksen sai viiden ja kuuden litran välille. Kevythybridi auttaa, vaikka sitä ei käytännössä huomaa.

Taas täällä, täysin uutena | Liikenne | Kotiseutulainen
Tavaratila vetoisuudeltaan on 358 litraa, takapenkit kaadettuina 1026 litraa.

Erittäin hyvä varustelu

Mazda 3 on jo perustasoksi laskettavana Visionina ylenpalttisesti varusteltu. Turvallisuuspuolella on vakiona laaja ja älykäs ajoavustinpaketti, samoin mukautuva vakionopeudensäädin, ledvalot edessä ja takana, kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, lämmitettävä ohjauspyörä ja seitsemäntuumainen joskin perinteiseltä näyttävä digitaalinen mittaristo. 8,8-tuumaisessa keskinäytössä on Mazda Connect multimedia. Järjestelmässä on vakiona Apple CarPlay sekä Android Auto -valmius ja navigointi. Keskinäyttöä ohjataan vaihdevalitsimen takana olevalla pyörylällä, sen oppii nopeasti.

Plus-paketilla mukaan saa vielä avaimettoman käynnistyksen ja lukituksen, tuulilasinpyyhkimien sulatuksen, pysäköintitutkan eteen ja -kameran taakse sekä peilien automaattihimmennyksen.

Mazda 3 on perinteinen keskikokoinen perheautoluokan edustaja, helppokäyttöinen huippunykyaikaisesta moottoritekniikastaan huolimatta. Lisäksi se on varustettu nykyaikaisella kevythybriditekniikalla, joka ei siis kaipaa kuljettajalta mitään huomiota tai toimenpiteitä. Kolmonen on laadukkaan tuntuinen ja ääniltään hiljainen. 

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Mazda 3 Hatchback 2,0 (180 hv) M Hybrid Skyactiv-X Vision Plus AT

  • akseliväli 2,725 m
  • omapaino 1 400 kg
  • moottorin tilavuus 1 998 ccm
  • 16 venttiiliä, mek. ahdin
  • suurin teho 132 kW (180 hv)/6000 kmin
  • suurin vääntö 224 Nm/   3000- kmin
  • Integroitu käynnistin-generaattori
  • suurin teho 4,8 kW
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 8,6 s
  • yhdistetty kulutus 6,2 l/100km
  • C02-päästöt 140 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km

Mazdat myy Delta Auto Forssa.

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun