Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.
Taas täällä, täysin uutena
Koeajossa Mazda 3 Hatchback 2,0 (180 hv) M Hybrid Skyactiv-X Vision Plus AT
Uudistunut Mazda 3 palasi Forssan seudun autotarjontaan muutamien vuosien tauon jälkeen. Forssan alueella on hyvä Mazda-kanta ja merkkiuskollisia asiakkaita. Ja itse asiassa aivan samasta rakennuksesta hain joskus 1980-luvulla ensimmäisen Mazdan koeajoon. Seinällä tosin luki silloin Forssan Autopirtti.
Jos tarkkoja ollaan, niin 3 uudistui jo melkein pari vuotta sitten, mutta meillehän se on ihan uusi. Tämä uusi kolmonen perustuu samalle alustalle kuin CX-30 SUV. Mitoiltaan auto ei juuri muuttunut. Kolmosesta on kaksi korimallia sedan ja koeajossa ollut Hatchback, jota muuten myydään esimerkiksi Saksassa Fastback-nimellä.
Ai niin, mikäli ette halua lukea insinööritieteitä voitte hypätä väliotsikkoon, seuraavassa kerrotaan Mazdan poikkeuksellisesta moottoritekniikasta. Siinä vaiheessa kun muut autonvalmistajat alkoivat pienentää moottoriensa tilavuutta ja sylinterilukua, lähtivät Mazdan inssit saman taloudellisuuden tavoitteluun aivan eri kautta. Tämänkin Mazdan moottori on kaksilitrainen ja nelisylinterinen. Lääkkeeksi otettiin korkeampi puristussuhde ja polttoaineen itsesyttyminen korkeammilla kierroksilla. Eli bensamoottoriin tuotiin dieselin oppeja. Puristussuhde on bensamoottoriksi todella kova 16.3:1.
Aluksi polttoaineseos sytytetään normaalisti tulpan kipinällä, mutta puristustahdin lopussa syötetään sylinteriin vielä pieni annos bensaa, joka syttyy puristuksesta. Tehoa saadaan 180 hevosvoimaa ja vääntöä 224 newtonia. Koeajossa olleella automaatilla ainakin käyttö on vaivatonta ja tehokasta. Kulutuksen sai viiden ja kuuden litran välille. Kevythybridi auttaa, vaikka sitä ei käytännössä huomaa.
Erittäin hyvä varustelu
Mazda 3 on jo perustasoksi laskettavana Visionina ylenpalttisesti varusteltu. Turvallisuuspuolella on vakiona laaja ja älykäs ajoavustinpaketti, samoin mukautuva vakionopeudensäädin, ledvalot edessä ja takana, kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, lämmitettävä ohjauspyörä ja seitsemäntuumainen joskin perinteiseltä näyttävä digitaalinen mittaristo. 8,8-tuumaisessa keskinäytössä on Mazda Connect multimedia. Järjestelmässä on vakiona Apple CarPlay sekä Android Auto -valmius ja navigointi. Keskinäyttöä ohjataan vaihdevalitsimen takana olevalla pyörylällä, sen oppii nopeasti.
Plus-paketilla mukaan saa vielä avaimettoman käynnistyksen ja lukituksen, tuulilasinpyyhkimien sulatuksen, pysäköintitutkan eteen ja -kameran taakse sekä peilien automaattihimmennyksen.
Mazda 3 on perinteinen keskikokoinen perheautoluokan edustaja, helppokäyttöinen huippunykyaikaisesta moottoritekniikastaan huolimatta. Lisäksi se on varustettu nykyaikaisella kevythybriditekniikalla, joka ei siis kaipaa kuljettajalta mitään huomiota tai toimenpiteitä. Kolmonen on laadukkaan tuntuinen ja ääniltään hiljainen.
Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu
Mazda 3 Hatchback 2,0 (180 hv) M Hybrid Skyactiv-X Vision Plus AT
Mazdat myy Delta Auto Forssa.