Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 4 vuotta sitten.
Suosikin vahva uudistus
Koeajossa Toytota Yaris 1,5 Hybrid Active
Toyotan Yaris on uudistunut menevän näköiseksi, Puuppolan Mäkisen ralliautotehtaalta on saatu muutakin kuin terveisiä.
Uudistunut Toyota Yaris on vahvistunut monella tapaa, ajettavuudella, tekniikalla, taloudellisuudella ja näyttävyydellä. Nyt romutuspalkkiota hyödyntämään!
Uudessa Toyota Yarisissa akseliväli on 5 senttiä pidempi, leveyttä tuli saman verran lisää, mutta kori on puoli senttiä lyhempi ja neljä senttiä matalampi. Pyörät ovat aivan auton kulmissa ja näin Yaris näyttää ja tuntuu istuvan tiessä entistä paremmin. Ulkonäköön tehdyt muutokset lokarien levityksineen vahvistavat arvausta, että Puuppolan Tommi Mäkisen ralliautotehdastakin on kuultu. Se muuten tuntuu ajossakin, uusi Yaris on varsin nautittava ajettava.
Yaris on myynyt varsin hyvin eikä tehdas aivan pikku meikkauksiin ole uudistuksessa lähtenyt. Suosikkiasemaa kun ei turhan päiten vaaranneta.
Varustelu on parantunut jo perustasolta asti. Turvallisuuspuolella kaikissa malleissa on vakiona ajoavustinpaketti, Toyota Safety Sense. Siinä on törmäyksenestojärjestelmä, joka tunnistaa niin jalankulkijat, pyöräilijät kuin risteävän liikenteen. Kaiken kukkuraksi se toimii vaikka huippunopeuteen asti. Myös kaistavahti kuuluu pakettiin. Samoin mukautuva vakionopeudensäädin on kaikissa vakiona. Ja siis tämähän on niin kuin pikkuauto, vaikkei siltä tunnukaan. Audiojärjestelmässä on vakiona Apple CarPlay sekä Android auto -sovellukset, navigointi tulee mukaan Activessa pluspaketilla.
Neljännen polven hybriditekniikkaa
Toyotan yli 20-vuotinen kokemus hybriditekniikasta on ehtinyt jo neljänteen polveen.
Ajossa hybridi tuntuu entistäkin herkemmin käyttävän sähköä täydentämässä bensamoottoria. Yaris kytkee sähkövedon päälle herkästi tasamaalla, alamäessä tai jos on vaikka hiljennetty vauhtia moottorijarrutuksella. Sitten mennään liike-energiasta ladatulla sähköllä. Tätä hybridiä ei tarvitse koskaan laittaa töpseliin liekaan. Kuskin ei välttämättä tarvitse välittää tekniikasta, mutta ajotietokone opastaa oikeaan käyttöön huomaamatta.
Bensamoottori on tehty vanhalla putkiasentajan konstilla, tosta poikki ja siihen jenka. No, ehkei ihan jenka riittänyt kun Toyotalla kaksilitraisesta nelipyttyisestä sahattiin yksi pytty irti ja saatiin 1,5-litrainen kolmisylinterinen. Hyvin toimii 116 hevosvoiman pitkäiskuinen bensamoottori 80 hevosvoiman sähkömoottorin kanssa. Power-ajomoodilla tuntuu että Puuppolan opit on kuultu tässäkin. Parasta on taloudellisuus, kaupunkioloissa päässee alle 3,5 litran ja tavallisessa kylästä kaupunkiin ajelussa neljän litran pintaan pääsee kikkailematta.
Päästölukema tälle autolle on 87 g/co2/km, joka oikeuttaa romutuspalkkion hyödyntämiseen. Tavallisen hybridin, bensiini- tai dieselhenkilöauton ostossa voi hyödyntää 1000 euron romutuspalkkiota, jos ostettavan uuden auton CO2-päästöt jäävät alle 120 g/km. Valtion maksaman romutuspalkkion lisäksi autoala antaa päälle vielä oman 500 euron palkkionsa auton romuttaneille. Näin tämän auton hinta laskee puolitoista tonnia 22 882 eurosta. Se on 21 372 euroa, sisältäen pluspaketin. Ja sillä saa aika maukkaan ajokin!
Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu
Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active
Esiteltyä autoa myy: Toyota Auto-Center Forssa