Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.

Malttia ja ymmärrystä auraajille

Talven tultua aurauskalusto aloitti työnsä. Muilta tiellä liikkuvilta auraajat kaipaavat parempaa huomioimista ja yhteispeliä. Hosumatta ja maltilla kaikki sujuu turvallisemmin.

Liiku risteyksessä rauhallisesti, käytä vilkkua ja varmista että auraaja tietää minne olet menossa.
Liiku risteyksessä rauhallisesti, käytä vilkkua ja varmista että auraaja tietää minne olet menossa.

Talven lumet pitäisi saada äkkiä pois tieltä, mutta työtään tekevää aurauskalustoa ei saisi olla tiellä. Tältä kuulemma monesti tuntuu, kun auraajien kanssa keskustelee. Saattaa olla, että asiaan vaikuttaa yleisemminkin liikenteessä lisääntynyt piittaamattomuus ja koheltaminen. Nyt tuntuu siltä, että liikenteessä on liian paljon niitä, jotka eivät näe kokonaisuutta, ainoastaan oma meneminen on tärkeää. Ilman auraajia jäisivät nämäkin koheltajat lumivalleihin kiinni, loppuisi kiire sillä kertaa. Jokaisen pitäisi ymmärtää, että olosuhteille ei äkkiä voi mitään, jos yöksi luvataan lumipyryä voi olla, että aamulla voi autoa joutua kaivelemaan hangesta ja tielläkin saattaa olla kulkua hankaloittavaa lunta. Silloin herätystä aikaisemmalle ja kiire pois. Kyllähän se tiedetään, mitä hosumalla tulee.

Anna tilaa auraajalle, näytä vilkulla aikeesi

Tammelan kirkonkylän väyliä aurailevan Koneurakointi Ylitalon Reijo Ylitalo antaa tiellä liikkuville selkeän toiveen. -Ota auraaja huomioon, älä tule ihan lähelle, älä hosu, älä ohita vaikka risteystilanteessa kovalla vauhdilla. Me joudumme välillä peruuttamaan, älä siis aja takaa läheltä ohi. Yritä varmistua, että auraaja huomaa sinut, käytä risteyksessä ajoissa vilkkua, jotta auraaja tietäisi suunnitelmistasi, neuvoo Ylitalo.

Ylitalon mukaan kannattaa myös välttää turhia ohituksia, kyllä he päästävät sitten ohi. Taas tarvitaan malttia. Taajamassa auratessa Ylitalon mukaan on haasteita ajoituksen kanssa.

– Palautteita lukiessa tuntuu joskus, että ennen kuutta ei saa kolistella eikä vilkuttaa valoja, mutta seitsemältä pitäisi kaikkien paanojen olla puhtaat, naurahtaa Ylitalo.

-Parkkialueelle tultaessa voisi pysäköidä ensin jo auratulle alueelle ja käydä siirtämässä auto myöhemmin auratulle omalle paikalle. Näin voi varmistua, ettei omalle paikalle jää lunta. Ja kaiken kaikkiaan toivoisi kaikkien ymmärtävän meidän talven haasteet liikkumiselle, varusteet siis kelin mukaan. Crockseissa voi sukat Suomen talvessa kastua, päättää Ylitalo.

Isommilla teillä varo pöllyävää lunta

Destian työnjohtaja Matias Ryhtä muistuttaa isommilla teillä mahdollisen pöllyävän lumen aiheuttamasta vaarasta. Hän ei suosittele aura-auton ohittamista, tai ainakin kannattaa varmistaa oma näkemisensä.

– Kohtaamistilanteessakin pitää varautua näkyvyyden hetkittäiseen heikentymiseen, jos lähestyvä aura pöllyttää lunta. Kun aura joutuu ajamaan lähellä tien keskikohtaa kannattaa itse ajaa kaistan oikeassa laidassa. Tilannenopeuden alentaminen kohdattaessa on paikallaan ja risteysaluetta puhdistavalle auralle kannattaa antaa tilaa ja varoa mahdollisia peruutuksia, ohjaa Ryhtä.

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun