Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 4 vuotta sitten.
Across käy joka lähtöön
Koeajossa Suzuki Across 2,5 Plug-In Hybrid 4WD GLX eCVT-aut
Suzuki Across on malliston suurin ja viisain. Suzukin ja Toyotan yhteistyömalli sai keulaansa Suzukin sukunäköä, muuten mallit ovat pitkälti samankaltaiset.
Eipä siinä mitään salailtavaa ole, että Across on lähes sama auto kuin uusin Toyota RAV4. Tehtaat ilmoittivat yhteistyöstä 2019 ja nyt Across on ensimmäisenä mallina täällä.
Voimalinja on sama kuin Toyotassakin. Bensamoottori on 2,5 -litrainen teholtaan 185 hevosvoimaa ja väännöltään 227 newtonia. Sähkömoottori edessä antaa 182 hevosvoimaa ja 270 newtonia. Taka-akselilla oleva sähkömoottori antaa 54 hevosvoimaa ja 121 newtonia tarvittaessa.
Kaikki tehot ja väännöt eivät ole yhtäaikaisesti käytössä ja siksi hybridijärjestelmän kokonaistehoksi mainitaan 306 hevosvoimaa. Sekin on suuri luku ja sillä auto kulkee tarvittaessa ripeästi, 0-100 km/h -kiihtyvyys on 6,0 sekuntia. Vielä vuosikymmen -tai kaksi- vastaava luku yhdistettiin vain suurtehoisiin urheiluautoihin.
Normaalisti Across kulkee etuvetoisena, mutta tarpeen tullen taka-akselilla oleva sähkömoottori kytkeytyy mukaan. Tarvittaessa jopa 80 prosenttia voimasta voidaan ohjata taka-akselille. Vetotavan säädöistä kuski voi halutessaan valita trail-asetuksen, joka auttaa pidon säilyttämisessä.
Tilaa ja varustelua on
Across on iso auto, pituutta on 4,65 metriä, leveyttä 1,85 ja korkeutta 1,69 metriä. Sisällekin on saatu tilaa ja avaruutta. Tavaratilaa on normiasennossa 490 litraa ja takaistuimet kaadettuna jopa 1604 litraa. Takaselkänoja on 60/40-suhteessa kaadettava.
Suzukilla on vain GLX-varustetaso Acrossista, siinä on todella hyvä varustelu.
Etutörmäyksen estojärjestelmä on varustettu jalankulkijan tunnistuksella. Kaistavahti ohjausavustimella, automaattiset kaukovalot, liikennemerkkien tunnistus ja mukautuva vakionopeudensäädin ovat vakiona kaikissa malleissa.
Informaatiokeskus on myös kehittynyttä tasoa, mittaristo on digitaalinen ja sen näytöt ovat monipuoliset ja mukautettavat. Vetokoukkuun voi kytkeä 750 -kiloisen kevytperävaunun tai 1500 -kiloisen jarrullisen.
Kulutuslukemat toki riippuvat paljolti ajotavasta, kokeilin pääseekö luvattuihin lukemiin. Töpselistä kotona ladatulla ja ajon aikana hybridin tapaan turhasta otetulla energialla pääsin Tammelasta Forssaan ja siellä kaupunkialueella yhteensä 74,4 kilometriä. Siitä olisi voinut jatkaa bensatankin ja hybriditekniikan avulla näytön mukaan vielä noin 867 kilometriä. Kotilatauksella taitaa tällä päästä melkein ilman bensaa, jos päivittäinen matka on alle 50 km, ajaa kuin ajaa. Kunhan ajaa EV-asetuksella, jonka auto laittaakin oletukseksi.
Onhan tällä hintaakin, listahinta on 57 390 euroa. Mutta sopiihan tämä romutuspalkkion piiriin, jos se taas otetaan käyttöön.
Hyvä on ajaa, akun vuoksi lisääntynyt paino vaan parantaa mukavuutta.
Suzuki Across 2,5 Plug-In Hybrid 4WD GLX eCVT-aut
Esiteltyä autoa myy: Matti Raunio, AKR Forssa