Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.

Kartanonkadun pyöräilykiista johtunee osin liikennemerkeistä

Kartanonkadun polkupyöräily Forssassa on aiheuttanut erimielisyyttä, suukopua ja jopa fyysistä häirintää. Torin puoleisella puolella saa ajaa pyörälläkin, mutta puiston puolella ei. Osaavatkohan kaikki lukea liikennemerkkejä?

Kartanonkadun torin puolella merkki antaa luvan molemmille, yleensä tässä vaihtoehdossa kulkijoita valistetaan pyöräilijän ajamaan kulkusuunnassaan väylän oikeaa laitaa, jalankulkija saa valita puolensa vapaasti.

Kartanonkadun torin puolella merkki antaa luvan molemmille, yleensä tässä vaihtoehdossa kulkijoita valistetaan pyöräilijän ajamaan kulkusuunnassaan väylän oikeaa laitaa, jalankulkija saa valita puolensa vapaasti.

Kartanonkadun remontissa päätettiin sallia polkupyöräily vain torin puoleisella kevyen liikenteen väylällä. Yhtiönpuiston puoleiselta osalta se kiellettiin vedoten vinoparkkeerauksen vaatimaan tilaan. Aika on kuitenkin näyttänyt, että polkupyöriä kulkee molemmin puolin. Yleisönosastot ja some ovat kertoneet tulikivenkatkuisesti, kuinka homma ei toimi.

Jos lähestyy puiston puoleista reunaa Koskisillan suunnasta ei ainakaan lokakuun viimeisen sunnuntain tilanteen mukaan pyöräilijä todellakaan tiedä tehneensä mitään väärää polkiessaan eteenpäin. Joku oli nimittäin kääntänyt väärin päin liikennemerkin, joka kertoo väylän olevan tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Merkkejä ei ole myöskään jokaisessa kadunkulmassa, Pekolankadun risteyksestäkin se puuttuu.

Kartanonkadun pyöräilykiista johtunee osin liikennemerkeistä | Liikenne | Kotiseutulainen
Kartanonkadun yhtiönpuiston puolella olevalla kevyen liikenteen väylällä tämä merkki sallii jalankulun, mutta ei pyöräilyä.

Eivätkä kaikki kulkijat ymmärrä, että liikennemerkki, jossa on jalankulkijan kuva itseasiassa kieltää kaikilta muilta liikkumisen kyseisellä väylällä. Onhan olemassa myös nimenomaan polkupyöräilyn kieltävä liikennemerkki, olisikohan asia helpompi ymmärtää, mikäli tangossa olisivatkin molemmat merkit. Joku voi tietysti viisastella, että laitetaan sitten myös mopolla, traktorilla ja moottorikelkalla ajo kielletty -merkit. No nämähän on muustakin syystä kielletty ko. väylällä.

Alueella on eri aikaisten remonttien jäljiltä aika kirjavaa ohjausta kevyelle liikenteelle. Koskisillan paikkeilla on kevyen liikenteen väylä oikein jaettu erikseen kävelijöille ja pyöräilijöille, molemmin puolin muuten. Kävelijät ohjataan käyttämään Turuntien kiertoliittymästä katsottuna vasemmanpuoleista ja pyöräilijät vastaavasti oikeanpuoleista kaistaa. Sama järjestely toimii tietysti päinvastaisesti, kun tullaan Kartanonkadun suunnasta.

Kartanonkadun pyöräilykiista johtunee osin liikennemerkeistä | Liikenne | Kotiseutulainen
Asfalttiin maalatut merkinnät vielä selkiyttävät järjestelyä.

Kartanonkadun torin puoleisella väylällä ei taas ole määrätty puolen käyttöä, näissä yleensä ohjataan pyöräilijät ajamaan oikeaa laitaa, jalankulkijat saavat valita kumman vaan.

Eli aika kirjavaa on kevyen liikenteen ohjaus, Koskisillalla kirjaston puolella omaa pyöräilijän kaistaa ajava saattaa yllättyä kun hän saapuu Kartanonkadun alkuun ja kohtaa merkin, joka ei sallikaan jatkaa samaa puolta eteenpäin (mikäli merkki on oikein päin).

Ei ihme, että pyöräilijät saattavat olla pyörällä päästään, etenkin kun kaupungissa joutuu tämän tästä pyöräilemään jalkakäytävilläkin.

Voisikohan olla, että Kartanonkadulle Yhtiönpuiston puolellekin sittenkin mahtuisi molemmat, vaikka kaistamaalauksin rajaten? Tai annetaan vähän ymmärrystä eri ryhmille, jooko?

Kartanonkadun pyöräilykiista johtunee osin liikennemerkeistä | Liikenne | Kotiseutulainen
Koskisillan lähellä on oikein omat kaistat jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Kulku tapahtuu merkin kuvan mukaan, eli tästä suunnasta katsoen pyöräilijä ajaa vasenta kaistaa ja jalankulkijat oikeaa kaistaa. Vastakkaisessa suunnassa olevissa merkeissä suunnat on toisin päin.

Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun