Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.
Pärjääkö sähköautolla talvella?
Lukija on kysellyt, että pärjääkö sähköautolla talvella ja mitä sähköauton käyttäjän pitäisi ottaa huomioon?
Pakkastalvessa sähköautolla ajomatka lyhenee, kulutus kasvaa latausluukut ja ovet jäätyvät, nämä ovat ennakkoluuloja sähköautoja kohtaan. Aivan samat asiat, ainakin toimittajan kokemuksen mukaan saattavat vaivata perinteisiä polttomoottoriautojakin. Eräskin koeajoauto meinasi jäädä saamatta tankkiinsa bensaa, luukku kun ei auennut. No, onneksi oli baarin puoli auki ja saatiin muovipussillinen kuumaa vettä sulatukseen. Kysyimme asiaa paljonkin sähköautoja ja ladattavia hybridejä myyneen Delta Auto Forssan myyntipäällikkö Jyri Räikköseltä.
– Sähkön riittävyyteen voi kuljettaja vaikuttaa samalla tavoin kuin muinakin vuodenaikoina. Ennakoiva ajotapa, kovien kiihdytysten välttäminen, ajonopeuden pudotus ja mahdollisella eco-ajomoodilla ajaminen ovat aina hyviä talousohjeita, kertoo Räikkönen.
– Lisäkilometrejä saa myös poistamalla ylimääräinen kuorma, kuten suksiboksit. Myös lämmityksen säästeliäämpi käyttö säästää sähköä. Muutama aste lämmöstä pois ja ratin ja penkinlämmittimet päälle. Sähköistetyissä autoissa on usein mahdollisuus esilämmittää auto jo latauksen yhteydessä ennen ajoon lähtemistä. Silloin lähtötilanteessa alla on valmiiksi lämmin auto ja akku täynnä. Sähköautoissa on tehokkaat ilmalämpöpumput, nehän eivät voi tavanomaisten autojen lailla käyttää moottori turhaa lämpöä lämmitykseen. Toki aikaa ei mene moottorin lämmitykseen ja lämpöä saadaan heti ja tehokkaasti, jatkaa Räikkönen.
Ajoturvallisuuteen ei talvi tuota sähköautoissa ongelmaa Räikkösen mukaan. -Nykyaikaisten autojen ajonhallintajärjestelmät ovat niin kehittyneitä, että ne ehtivät reagoida jopa kuljettajan aikomiin ajovirheisiin. Ehkä talvikelillä voi helpottaa asetuksia latausenergian saamiseksi käytettävään jarrutukseen, kyllä yleinen liukkaan kelin huomioiminen normaalisti riittää, toteaa Räikkönen.
– Ja aivan samoin kuin muissakin autotyypeissä kuski voi huolehtia siitä, ettei lumi tai jäätyminen aiheuta riskejä luukkujen tai ovenkahvojen toiminnalle, neuvoo Räikkönen.
kuva Sähköauton talvilataus
Luukkujen ja ovenkahvojen toimintavarmuutta kannattaa varmistaa poistamalla lumi ja jää.
Mitä maksaa lohko- ja sisätilan lämmittimen käyttö?
Kolmas lukija haluaa tietää kuinka kalliiksi käy perinteisten moottorin ja autonsisätilan lämmittimen käyttö. Nykyään moottoria sähköllä lämmittävä lohkolämmitin on teholtaan noin 550-600 wattia. Sisätilanlämmitin eli se puhallin ohjaamossa on teholtaan noin 1000- 1400 wattia. Tämä riippuu vähän lämmitettävän tilan koosta, mutta peruslähtökohtana voidaan pitää 2000 watin yhteistehoa. Laskelman mukaan tunnin lämmitysajan aikana kuluu kaksi kilowattituntia. Eli tunnin aikana käytetty sähkö maksaa kaksi kertaa sen mikä sinulla on sähkösopimuksessasi kilowattitunnin maksuna. Jos se on vaikka 12 senttiä, rahaa kuluu 24 senttiä ja siihen perus- ja siirtomaksu päälle. Suositeltu maksimi lämmitysaika on noin kaksi tuntia. Se tarkoittaa, että kulunut sähkö on kaksi kertaa tuo sama asia. Yksiselitteistä hintaa ei voi antaa, kun kuluttajien sähkönhinnat vaihtelevat tällä hetkellä pitkän sopimuksen alhaisesta hinnasta pörssisähkön alati vaihtelevaan hintaan. Miellyttävään matkanlähtöön ja pienempään polttoaineenkulutukseen nämä investoinnit eivät vaikuta vielä kovin suurilta.
Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu