Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.
Mitä autoja nyt ostetaan?
Tuntuu, että automaailmassa puhutaan nyt vain sähköautoista. Mutta mitä tänään ostetaan, sähköautojen osuushan on vain prosentti autokannastamme.
Pitkään autokaupassa toiminut Asko Vinkki on nähnyt autokaupan muutoksen, mutta tarjoaa palvelua hyvään kauppaan pääsemiseksi.
Vaikka sähköauto on valtiovallan suosikkina, on sen osuus edelleen maanteillämme liikkuvista 2 754665 henkilöautosta vain noin prosentti. Heinäkuun lopun tilastojen mukaan täyssähköautoja oli 34 695 kappaletta, ladattavia hybridejä oli vajaa satatuhatta. Tilastoissa nousevat esille vahvasti vain uusien autojen rekisteröinnit.
Autokauppaa tehdään kuitenkin noin kuusi kertaa enemmän käytettyjen autojen puolella. Tämä kertoo enemmän autokantamme kehittymisestä.
Pidemmällä tarkasteluvälillä jatkuvasti ovat suosiotaan kasvattaneet dieselkäyttöiset henkilöautot. Uusien rekisteröinneissä vuoden 2008 huipun -silloin uusina rekisteröidyistä henkilöautoista lähes puolet olivat dieseleitä- jälkeen uusien dieselien määrä on vähentynyt. Käytettynä eli lähinnä ulkomailta tuotujen dieselien määrä on kuitenkin ollut niin suuri, että kokonaisosuus on kasvanut tarkasteluvälillä 1990 – 2021.
Vaihtoehtoisten energiamuotojen osuus on tilastojen mukaan vähentänyt eniten bensakäyttöisten autojen osuutta. Tätä ovat tehneet erityyppiset hybridit, kaasu-, etanoli- ja täyssähköautot.Traficomin mukaan eniten sähköautoja oli käytössä Uudellamaalla, liki puolet kaikista sähköautoista. Se ehkä kertoo myös siitä, missä latausinfra on kehittyneintä.
Mitä Forssan seudulla nyt ostetaan?
Kysyimme asiaa Forssassa kahdelta pitkään autokauppaa tehneeltä automyyjältä. Molemmat todistavat epäsuhdan uusien autojen rekisteröintitilastojen ja todellisuuden välillä.
– Kaikkia menee, laidasta laitaan. Myydään bensaa, hybridiä ja sähköäkin, mutta nyt on selvästi diesel nostamassa kysyntää. Se vaan on edelleen paljon ajavalle järkevä vaihtoehto, tankillisella pääsee pitkälle, kuvaa tilannetta autokauppias Matti Raunio AKR-Forssasta.
– Autoa tarvitaan edelleen ja jopa enemmän kuin ennen. Korona-ajalla monet huomasivat, etteivät julkiset liikennevälineet riitä vaan, että tarvitaan perheeseen auto ja ehkä toinenkin. Tärkeintä joka tapauksessa autokaupassa on se, että asiakas saa juuri omaan käyttöönsä sopivan vaihtoehdon. Tietenkin pitää myös sovittaa tarve ja maksukyky sopivasti yhteen, neuvoo Raunio.
AKR-Forssa hankkii myytävät autot, uusien autojen kaupasta tulevien vaihtoautojen lisäksi omien yhteistyökumppanien kautta. Nyt tehdään kotimaista kauppaa, tärkeintä on Raunion mukaan, että autot ovat historialtaan ja huolloltaan luotettavia.
Myös Asko Vinkki on toiminut vuosikymmeniä autokaupassa. Nyt hän toimii käytettyjen autojen kauppaan keskittyvässä Vaihdox- liikkeessä Forssassa.
– Meiltä menee tällä hetkellä enimmäkseen bensa-autoja, näitä on nyt parhaiten markkinoilta saatavissa. Kyllä ladattavia hybridejäkin menisi, mutta kilpailukykyiseen hintaan niitä ei nyt markkinoilta riitä. Ostamme autot autohuutokaupoista ja suoraan yksityisiltä. Tärkeintä on, että huolto- ja muu historia ovat kunnossa, silloin ei tarvitse turhaan selitellä. Ulkomaan ostot ovat vaikeutuneet, hinnat ovat nousseet eikä kilpailukykyiseen hintaan pysty myymään, kertoo Vinkki.
Molemmat ovat yhtä mieltä siitä, että autokauppa on mennyt yhä enemmän nettiin ja siitä on hyötyä niin ostajalle kuin myyjällekin. Usein kaupat on jo sovittu ennen liikkeessä käyntiä ja riittää kun auto toimitetaan uuteen osoitteeseen.
Teksti ja kuvat Olli-Pekka Jasu