Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.

Sähköpotkulaudat ovat positiivinen asia Forssan kaupungille

Osaksi Forssan katukuvaa ovat tulleet elokuusta lähtien yhteiseen käyttöön tarkoitetut sähköpotkulaudat. Kysyimme vanhemmalta konstaapelilta ja Forssan kaupunginhallituksen puheenjohtaja <b>Mika Penttilältä</b>, mitä mieltä hän on sähköpotkulaudoista?

– Mielestäni sähköpotkulaudat ovat hieno mahdollisuus ja antavat kuvan viriilistä kaupungista, jossa on liikkumisvaihtoehtoja etenkin nuorille. Toisaalta, jos sähköpotkulautoja jätetään minne sattuu, se antaa epäsiistin kuvan. Ratkaisu voisi olla suurempi pantti, joka palautuu, kun palauttaa sähköpotkulaudan tiettyyn telineeseen.

– Tämä on positiivinen asia, sähköpotkulaudat antavat myös opiskelijoille liikkumisvaihtoehdon, jos heillä ei ole pyörää opiskelupaikkakunnalla käytössä, hän jatkaa.

Tämä sähköpotkulautailijan on hyvä huomioida

– Kunnioittaa toisia liikenteessä ja että paketti- ja kuorma-autolla on hankalampi havaita sähköpotkulautailijaa. Lisäksi vaarat ja nopeus ovat samat kuin polkupyörällä ja etenkin Forssassa haaste, kuten julkisessa keskustelussa on ollut, on Kartanonkatu, vanhempi konstaapeli Mika Penttilä toteaa..

Sähköpotkulaudalla, jonka rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h ajetaan pyöräilysääntöjen mukaan ja laitteella, jonka enimmäisnopeus on 15 km/hliikutaan jalankulun sääntöjen mukaan.

 – Itse olen työssäni ollut ainoastaan kerran paikalla vakavassa sähköpotkulautakolarissa ja tilanteessa oli alkoholilla vaikutusta, Mika Penttilä kertoo.

Palaute suoraan kaupungille

Erilaiset sähköiset kulkuneuvot ovat nykypäivää ja niiden kirjo liikenteessä tulee vain kasvamaan, mitkä ovat tulevaisuuden haasteet?

 – Lainvalvojalle on haasteellista valvoa sähköisiä kulkuneuvoja ja erotella, minkä sääntöjen mukaan laitetta valvotaan. Lisäksi sähköiset kulkuneuvot eivät kohota kuntoa.Forssan kaupunki kehittää jatkuvasti  kevyen liikenteen väyliä. Kaupungin tehtävä on kunnossapito ja loogisen ja jatkuvan reitistön kehittäminen. Kuntalaiset  voivat antaa palautetta ongelmakohdista suoraan kaupungin virkamiehille tai netin kautta palautteena. Näin tieto saavuttaa henkilöt, jotka hoitavat asiaa ja asialle voidaan tehdä jotakin sopivana ajankohtana.

Lisää liikenneympyröitä turvaamaan liikennettä

Millä tavalla sähköiset kulkuneuvot, kevyen liikenteen väylät ja esteetön kulku otetaan huomioon Forssassa liikennejärjestelmätyössä ja liikennejärjestelmäsuunnitelmissa?

– Kevyen liikenteen väylien pintoja pidetään kunnossa, kehitetään väylien verkoston laajuutta ja katsotaan, että on turvallista liikkua. Kun Forssan tori remontoitiin, tehtiin esteetön kulku, että ei ole liian korkeita korokkeita ja torille pääsevät myös henkilöt, joilla on sähköiset kulkuneuvot liikkumisen tukena.

Forssan kaupungissa on tulossa nyt käsittelyyn esteettömyyskartoituksen päivitys. Päivitys on viimeksi tehty vuonna 2006.

– Oma haaveeni olisi, että tulevaisuudessa Forssassa ei olisi liikennevaloristeyksiä. Ne luovat näennäisen turvallisuuden tunteen kaikille liikkujille. Vaaratilanteita luovat kuljettajat, jotka kiihdyttävät ehtiäkseen vihreällä. Luotetaan, että punaisen valon suunnasta ei tulla ja kun valot ovat rikki näkyvyys risteyksissä on huono,Mika Penttilä toteaa.

– Liikenneympyrät olisivat kaunis elementti kaupunkikuvassa, ajoneuvot kulkisivat samaan suuntaan ja nopeus pysyisi hitaana. Kylki- ja nokkakolarien määrä vähenisi. Liikenneympyrät loisivat positiivisen kuvan Forssasta maailmalle. 

Teksti: Minna Al-Taeshi

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun