Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.
Pieni tai pienehkö ja hyvin varusteltu
Toyota Aygo on uudistunut, entinen pieni kaupunkiauto on muuttunut kaupunkimaasturin suuntaan.
Toyota Aygo X on pikkuluokan crossover, sukunäkö Yaris Crossiin on vahva.
Toyota Aygo X 1,0 VVT-i Style Multidrive S
Toyota Aygo oli kolmen merkin yhteistyön tulos kaupunkiautomarkkinoille vuodesta 2005, yhteistyö päättyi ja Toyota lähti suunnittelemaan uutta pikkuluokan markkinoille. Toyota totesi järkevästi, että koska katumaasturit myyvät muissakin luokissa niin että miksei tehtäisi sellainen pikkuluokkaankin.
Uutuutta lähdettiin rakentamaan valmiina olevalta pohjalta, siksi tämä perustuu samaan rakenteeseen kuin uusin Yaris ja Yaris Cross. Lähtökohta onkin tuonut parannuksia Aygon käyttäytymiseen. Aygo kasvoi pituutta 20 senttiä, leveyttä 12 ja korkeutta kuusi senttiä. akseliväli kasvoi yhdeksän senttiä ja tottahan nämä tuntuvat myös sisätiloissa. Ja vaikkei nyt äkkiseltään uudenkaan Aygon katolle lähtisi taksin keltavalokuuppaa asettelemaan, niin mahtuuhan sinne nyt paremmin. 180-senttinen vävypoikakin mahtui takapenkille niin ettei edes tukka ottanut kiinni kattoon. Toki hän oli käynyt juuri parturissa.
Ulkoisesti arvioituna eniten on muuttunut keula, siis autossa. Nyt sukunäkö on vahva esimerkiksi Yaris Crossiin. Se ei ole selvinnyt, että miksei uutuutta ole nimetty Aygo Crossiksi. No, onhan X risti ja siis cross. No ei nimi ja niin edelleen. Ja mitä kokoon tulee, niin ensimmäinen Golf oli saman pituinen.
Helppo ja hyvin varusteltu
Usein tulee ajateltua, että kenelle kyseessä oleva auto sopii. Uusi Aygo X esimerkiksi sopii sellaiselle henkilölle, joka ajaa vanhalla Toyotalla eikä halua mitään hybridi-höpsötyksiä eikä varsinkaan halua lähteä mitään sähköjohtoja roplailemaan. Aygo X on bensakoneella varustettu, ei edes mitään turboa. Automaatti on portaaton ja helppokäyttöinen. Ja jos sitäkin vierastaa saa perusmalli Playn manuaalina ja saa ihan itse valita niitä pykäliä. Silloin pääsee uuteen 16 802 euron hintaan.
Varustelu on jo Playssakin tosi kattava, turvallisuusvarusteissakin on vakiona muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti ohjausavustimella, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaukovaloautomatiikka ja peruutuskamera. Ja mukavuus- ja näyttävyysvarusteita tulee lisää muissa versioissa. Koeajossa olleessa Stylessä oli automaatti-ilmastoinnit ja navigaattorit, tummennetut takaikkunat ja mitä muuta 20 092 euron hintaan.
Moottorina puurtaa tuhat kuutioinen kolmisylinterinen, tehoa se antaa 72 hevosvoimaa ja vääntöä 93 newtonia. Luvut vaikuttavat käytäntöä vaatimattomimmilta. Kiihdyttäessä voimanpesä uhkuu ääntä, mutta on tasaisella nopeudella hiljainen.
Taloudellisuus on kunnossa, maaseututeillä pääsi 4,2 litraan. Motarilla saa kulumaan enemmän.
Pieni pettymys on tuotettava, mikäli haikailit karavaanariksi ryhtymistä, se ei tällä onnistu, koukkua ei perään saa laittaa. Tavaratilaa sen sijaan on 231 tai 829 litraa takapenkin selkänojat käännettynä.
Toyota Aygo X 1,0 VVT-i Style Multidrive S
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu