Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.
Tässä uusi Peugeotin myyntitykki
Kian täyssähköinen EV6 on merkin uusi avaus sähköautoluokkaan. Se on näyttävä ja toimiva kokonaisuus, valittiin muuten Euroopan Vuoden Autoksi 2022.
Kokonaan uusi Peugeot 308 on näyttävästi ja päitä kääntävästi muotoiltu. Se on saatavissa myös lataushybridinä ja dieselinä, koeajossa oli kuitenkin perinteinen bensamalli.
Peugeot 308 Allure Pack PureTech 130 EAT8
Tulossa on kuulemma vielä täyssähkö ja kevythybridi, eli tämän auton valinta ei ainakaan tarjolla olevista vaihtoehdoista jää kiinni. Niin ja lisätään vielä, että koeajetun viisiovisen lisäksi on myös SW eli Sportswagon.
Koeajettu 308 on perinteinen polttomoottorikäyttöinen etuvetoinen EAT8- automaattivaihteistolla varustettu. Automaattilaatikko on perinteistä momentinmuunnintyyppiä ja todella mukava käytössä. Hevin ei laatikko kasia tarjoa, vauhtia pitää olla sadan paikkeilla ennen kuin suurimmalle vaihteelle siirrytään. Talouspuoli on kunnossa, ainakin kun osaa säästää kiihdytyksissä ja ajaa muutenkin jouheasti, tempoilematta. WLTP-normikulutus on 5,7 litraa satasella, siihen pääsee helposti mainituilla ehdoilla. Luulisi muuten ihmisiä jo näillä polttonesteen hinnoilla alkavan kiinnostaa taloudellisen ajon keinot. Ajotavan muutoksillahan voi säästää helposti, ennakoimalla, riittävillä välimatkalla edellä ajavaan, moottorijarrutuksilla, pienemmällä maantienopeuksella jne.
Uutuus on menevästi muotoiltu, edessä on sukunäköinen iso veistokselliseksikin kutsuttu maski ja viirumaiset kulmahampaita muistuttavat päiväajovalot, ne toimivat myös hyvin havaittavina vilkkuina. Hyvät lediajovalot ovat kapeat viirut nekin. Korin muodot ovat urheilulliset, mutta sisätiloista ei ole tingitty. 2675 millin akseliväli auttaa tässä, farkussa muuten 2732 milliä.
Tavaratilaa on 410 litraa ja vetokoukkuun (lisävaruste) saa kiinnittää 680-kiloisen perävaunun jarruttomana ja 1200-kiloisen jarruin.
Kattavat varusteet
Active Packissäkin ovat vakiona jo automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, ledpäiväajovalot, ledajovalot, automaattinen kaksialueilmastointi, vakionopeussäädin, 16 tuuman aluvanteet, Apple CarPlay- ja Android Auto-valmius, nopeusliikennemerkkien tunnistus, avaimeton käynnistys ja pysäköintitutka takana.
Koeajetussa Allure Packissä on sitten vielä tuumaa isommat aluvanteet, aktiivinen mukautuva vakionopeussäädin, peruutuskamera, tutka myös edessä, Peugeot Connect -audio- ja navigointi, tummennetut takaikkunat ja pysäköintitutka myös edessä. Koeajetussa oli lisävarustelistalta lämmitettävä tuulilasi 200e ja kuskin AGR-istuin.
Uusi 308 on hyvä ajaa, ollaan sitten taajamassa tai väljämässä. 308 on näppärästi puikkelehtimassa kaupungissa tai mukavasti isommalla tiellä, eikä se laita pahakseen tien routaheittojakaan,
Peugeot 308:n ohjaamossa on merkin i-cockpit -ohjaamojärjestely, jossa kuski katsoo ratin yli mittaristoa. Pienikokoinen ratti on ylä- ja alareunastaan viistetty. Mittariston näyttö muuttuu valitun ajomoodin mukaan.
Peugeotin uutuudella on hyvä menestyksen mahdollisuus hyvällä paketilla ja laajoilla vaihtoehdoilla. Halvimmillaan 308 maksaa 29 156 euroa, sillä saa Active Packin manuaalilla, koeajettu maksaa ilman lisävarusteita 34 140 euroa.
Peugeot 308 Allure Pack PureTech 130 EAT8
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu