Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.
Sähkönsininen katseenkääntäjä
Kian täyssähköinen EV6 on merkin uusi avaus sähköautoluokkaan. Se on näyttävä ja toimiva kokonaisuus, valittiin muuten Euroopan Vuoden Autoksi 2022.
Kia EV6 on valmistajan puhtaasti täyssähköautoksi suunniteltu, coupémainen cross-over on näyttävä.
Kia EV6 GT-Line RWD 77 kWh 229 hv
Kia EV6 on todella katseita keräävä, sähkönsinisellä puhtaalla EV6:lla ajellessa sen huomasi. Ehkä siinä on jotain Ritari Ässän K.I.T.T. -autoon viittaavaa, ja vaikken olekaan mikään Kela, niin päitä kääntyi. EV6 ei kyllä puhu, se on varsin hiljainen eikä edes sportti-ajomodella ole käytössä äänitehosteita.
Ajomodesta sellainen huomio, että kun koeajoi eco-modessa olevaa autoa ja luuli että autohan kiihtyy varsin hyvin, niin yllätys oli mitä lisää tuli sportti-modella. Kiihtyvyydessä onkin isoin ero sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä. Sähköhän tuo vääntömomentin heti täysmääräisenä käyttöön ja kiihdytyksessä mennään nimenomaan väännöllä.
EV6 on saatavana etu- tai nelivetoisena. Koeajossa oli isommalla 77 kilowattituntisella akulla varustettu takavetoinen 229 hevosvoimainen GT-Line. Tällä yhdistelmällä suurin luvattu toimintasäde on jopa 528 kilometriä. Tämä tietysti edullisissa olosuhteissa. Kuvaavaa on näille sähköautoille, että todellinen toimintasäde ja kilometriarvio riippuu paljon ajotavasta. Koeajossa oli suurin osa taloudellista maantie- ja taajama-ajoa, mutta sisälsi myös kiihtyvyyden kokeilua. Auton ilmoittamasta toimintasäteestä hävisi kuitenkin alle puolet ajetun matkan kilometreihin verrattuna. Ilmeisesti edellistä latausta edeltäneet kilometrit eivät olleet niin taloudellisesti ajettuja. Autohan myös lataa ajosta hybridin tavoin akkua. Tässä latausta saa säädettyä ratissa olevien siivekkeiden -samantapaiset, joista vaihdetaan automaattilaatikon pykäliä- avulla. Väkevimmillään regeneratiivinen jarrujärjestelmä riittää eikä jarrupolkimeen tarvitse koskea, tämä parantaa merkittävästi auton toimintasädettä. Tilaa on hyvin, sisällä auttaa pitkä liki kolmen metrin akseliväli. Tavaratilaa on 520 litraa ja vetokoukkuunkin saa laittaa perävaunun jarruitta 750 ja jarruin 1600 kiloa.
Kaikki varusteet ja mukavuutta
Kuskin edessä oleva 12,3 tuumainen digitaalinen mittaristo ja sen vieressä oleva leveä keskusnäyttö on muotoiltu suoraan kojelautaan. Keskinäytössä on mediat ja navigoinnit, lisäksi siitä säädetään auton useita toimintoja. Useimmin tarvittaville on näytön alla pikanäppäimet, joilla pääsee valikkoihin. Keskikonsolin etureunaan on koottu keskeisimpiä kytkimiä istuin- ja ratinlämmitykset. Kyseessä ovat hipaisukytkimet, muita laitteita säätäessä tuli hipaistua epähuomiossa näitäkin ja hetken päästä alkoi takapuoli palella, istuimen ilmastointi oli mennyt vahingossa päälle.
Kokonaisuutena EV6 on muotoiltu niin ulkoa kuin sisältäkin tavalla, ettei se korosta auton voimanlähdettä. Auto on coupémainen cross-over, lieventää monen muun korkeakattoista linjaa. Sisälläkään ei olla pelkistetyssä kodinkoneessa eikä avaruusaluksessa. Jotain tuttua, jotain vanhaa -tyyliin tulee hyvää.
Halvin EV6 maksaa 49 745 euroa, koeajettu maksaa 53 517 euroa.
Entä lataaminen? Lataamiseen vaikuttaa lataatko pienellä vai isolla teholla, pieni tarkoittaa tässä 3-vaihe 16 ampeeria. Hitaalla teholla voi mennä yli yön, nopealla riittää alle tunnin lataus. Hinnan laskemiseen tarvitaan sitten tieto veloitettavasta kilowattitunnin hinnasta, kotoa ladattaessa näet sen sähkösopimuksesta. Kotona menee sitten vielä sähkönsiirtomaksu, vaikket autoa latauksen aikana siirtäisikään.
Kia EV6 GT-Line RWD 77 kWh 229 hv
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu