Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.
Coupémainen cross-over
Volkswagenilla on useita vaihtoehtoja pikkuluokan katumaastureiksi, paitsi että coupémainen cross-over puuttui. Ei puutu enää.
Volkswagen Taigo on mallisarjan uusi cross-over, mallikas ja toimiva.
Volkswagen Taigo Style Business 1.0 TSI DSG 81 kW
Volkswagenilla tosiaan on Tiguanin alapuolella mallistossa T-Roc ja T-Cross. Tämä uutuus Taigo perustuu T-Crossin ja Polon kanssa samalle MQB Ao -perusrakenteelle. Mitat ovat lähes samat, akseliväli 2554 on Taigossa kolme milliä pidempi. Taigo on Poloa 218 milliä pidempi kuin Polo ja 163 milliä pidempi kuin T-Cross. Ja kyllä auton kasvaneet mitat tuntuvat ajossakin, mukavuus on parempi.
Muotoilultaan auto on, kuten jo mainittiinkin, coupémainen cross-over. Lähes jokaisella katumaastureita valmistavalla merkillä on nykyään mallistossa myös tällainen vaihtoehto. Takaosan kattolinja laskee, mutta takamatkustajien onneksi vasta takasivuovien jälkeen, pään tilaa siis riittää.
Tavaratilalle uusi takapään ilme tekee hyvää, takaluukku aukeaa kattolinjasta puskurin rajaan asti. Lastausaukko on näin niin suuri, että sisään mahtuu vaikka grillipaketti tai isokokoinen telkkari. Tavaratilaa on hyvät 438 litraa ja tila on säännöllisen muotoinen. Tavaratilan kannen alla on litteä tilaa säästävä vararengas. Hankaluutena tilan laajentamiselle on se, että vain takaistuimen selkänoja kääntyy alas, kuormatilaan muodostuu kynnys.
Taigo on aina etuvetoinen, maavaraa on samat 18 senttiä kuin T-Crossissakin.
Kaksi bensakonetta tarjolla
Taigon hinnastossa on 1.0 TSI ja1.5 TSI bensakoneet, 70 kilowattinen yksilitrainen on varustettu manuaalivaihteistolla, muut seitsemänvaihteisella DSG:llä. Koeajossa oli tehokkaampi litrainen 81 kW eli 110 hevosvoimaisella kolmisylinterisellä ja DSG-automaattivaihteistolla varustettu versio. Kone jaksaa vetää hyvin, tarvittaessa ripeästikin ja kulutuslukemat saa siististi ajellen viiden litran pintaan. Yhdistetty virallinen WLTP -lukemaon 5,9. Vaihteistossa on taloudellinen rullaustoiminto, sillä voi lasketella moottorin jarruttamatta alamäissä. Mittaristo kertoo, milloin näin tapahtuu. Nämä nykynäytöt näyttävät aina välillä huvittaviakin tietoja. Ajon päätettyä keskinäyttö muistutti, että tuliko kaikki huomioitua, poistuivatko kaikki autosta ajon jälkeen! Muutamassa muussa autossa ilmennyt kehotus: tarkista takapenkki, aiheuttaa spuukkisia tunteita välillä.
Varustelutasoja on kolme. Jo perustasoksi katsottavassa Stylessä on mukana tärkeimmät turvallisuusvarusteet kuten hätäjarrutustoiminto jalankulkija- ja polkupyöräilijätunnistuksella, mukautuva vakionopeussäädin, kaistanpitoavustin, led-ajovalot ja runsaat turvatyynyt. Mukavuusvarusteitakin on ihan hyvin automaatti-ilmastoinnista mukautettavaan digitaaliseen mittaristoon. Nämä 23 989 euron hintaan. Koeajettu Style Business tarjoaa vielä automaatin, kaukovaloavustimen, peruutustutkat ja -kameran ja sadetunnistimen kokonaishintaan 28 462 euroa.
Taigo sai ensin kansainvälisillä markkinoilla mallinimen Nivus, mutta se vaihdettiin Taigoksi Euroopassa. No, ei nimi autoa pahenna, hyvä se on.
Volkswagen Taigo Style Business 1.0 TSI DSG 81 kW
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu