Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.
Vitara Hybrid uudella koneella ja automaatilla
Suzuki Vitara sai uuden moottorin ja automaattivaihteiston, kulutus laski ja muut edut säilyivät.
Suzuki Vitara Hybrid on itselataava perinteinen hybridi helpolla ja automaattisella käytöllä.
Suzuki Vitara 1.5 Hybrid 4WD GL+ 6AGS-aut
Suzukin Vitara sai uuden nelisylinterisen moottorin, sen iskutilavuus on 1 462 kuutiosenttiä eli se on 1,5-litrainen. Taloudellisuutta on parannettu muuttamalla polttoaineensyöttö kahdelle suuttimelle per sylinteri ja nostamalla puristussuhdetta. Moottorin teho on 75 kW (102 hv) / 6000k/min ja vääntöä 138 Nm / 4400 k/min. Sähkömoottori on voimalinjassa ja sen teho on 24,6 kW / 33 hevosvoimaa ja vääntöä 66 Nm. Hybridivoimalinjan kokonaisteho on 85 kW / 116 hevosvoimaa. Tämä kokonaisuus on yhdistetty automatisoituun vaihteistoon. 6AGS- vaihteiston käyttö ei poikkea mitenkään perinteisen automaattivaihteiston käytöstä, polttoainetalouden sanotaan olevan parempi ja ainakin kulutuslukemat ovat laskeneet. Turun reissu nastarenkain vakionopeussäätimellä ajettuna kulki viiden ja puolen litran tuntumassa talvinopeusrajoituksilla. Viralliseen 5,8 litran keskikulutukseen pääsee siis kesäkeleillä varmaan helpollakin. Käytössä olevaa vaihteistokonseptia Suzuki on käyttänyt jo vuodesta 2014, joten se on jo käytössä valmiiksi testattu. Myös liikkeellelähdöt ja auton pienet siirtämiset sujuvat tällä mainiosti.
Uusi hybridijärjestelmä toimii itselatautuvasti, nyt jo perinteisen hybridin tavoin. Se ottaa energiaa talteen moottorijarrutuksista ja tasaisestakin ajosta. Sopivalla hetkellä esimerkiksi alamäessä bensamoottori sammuu ja lasketellaan vapaalla ja jatketaan sähköllä. Toisaalta sähkömoottori tehostaa liikkeelle lähtiessä tarvittaessa bensamoottoria. Lyhyitä matkoja voi myös ajaa pelkällä sähköllä.
Omistajan sähkölaskussa tämä ei näy, kaikki otetaan talteen ajon aikana ylimääräisestä liike-energiasta. Kuskin ei tarvitse asiaan käyttää yhtään ajatusta, automatiikka hoitaa kaiken.
Nelivetoa ja varustelua
Suzukin tapaan neliveto on lähes lähtökohta, toki hinnastosta löytyy kaksivetoisiakin, hintaero on kuitenkin vain noin pari tonnia, joten on ymmärrettävää, että suurin osa valitsee nelivedon. Kaiken saa toimimaan automaattisesti, monilevykytkin voimalinjassa siirtää tarvittaessa vetoa edestä taakse. Neliveto voidaan myös lukita päälle, tai asetus voi olla sport tai snow. Maavaraa on 18,5 senttiä ja korin nousu- ja jättökulmat helpottavat maastoajoa.
Vitaran kaikissa malleissa on aina hyvät turvallisuus- ja mukavuusvarusteet. Vakiona ovat mm. etutörmäyksenesto jalankulkijan tunnistuksella, aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilanvalvonta, liikennemerkkien ja risteävän liikenteen tunnistus, mäkilähtö- ja alamäkihidastin. Mukavuuspuolella on audion ja vakionopeuden säätimet ratissa, värinäyttö mittariston keskellä, seitsemän tuuman Suzuki Smart Audio kosketusnäyttö sisältäen käytetyimpien puhelintekniikoiden hyödyntämisen, peruutuskameran ja automaatti-ilmastoinnin. Hybridissä on hyvät led-valot ja avaimeton lukitus ja -käynnistys.
Tavaratilasta hybridin akut vievät osan, mutta tilaa on 289 ja takapenkin selkänojat kaadettuna 642 litraa. Vetokoukkuun saa kytkeä 400 kiloisen perävaunun ja jarrullisena 1200 kiloisen. Koeajettu Suzuki Vitara 1.5 Hybrid GL+ 6AGS-automaatti maksaa 31 391 euroa ja etuvetoisena 29 390 euroa.
Suzuki Vitara 1.5 Hybrid 4WD GL+ 6AGS-aut
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu