Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.
Fabia nousi uuteen luokkaan
Fabia kasvoi ja kehittyi, Skodan pikkuautossa on nyt sama akseliväli kuin Octaviassa sen tullessa markkinoille.
Uusi Skoda Fabia on kasvanut pikkuautoluokasta haastamaan Golf-luokkaa. Muodoissa on viimeisintä Skoda-ilmettä.
Skoda Fabia 1,0 TSI 110 Style DSG Autom
Uusi neljännen sukupolven Skoda Fabia on vallan eri auto kuin se ensimmäinen. Uutuus kasvoi pituutta 11,1 senttiä, tärkeintä on kuitenkin sen 2,565 metriin kasvanut akseliväli. Se on nimittäin pidempi kuin ensiesittelyn 90-luvulla saaneessa Octaviassa ja nämä autothan painivat aivan eri sarjoissa. Uusi Fabia perustuu emokonsernin mitoiltaan skaalattavaan MQB Ao -pohjalevyyn. Sisätiloissa mittojen kasvu tuntuu selvästi takapenkillä, tilaa Fabiassa on nyt kuulemma enemmän kuin vastaavan kokoluokan VW Polossa. Tavaratilaakin kerrotaan olevansa kokoluokkansa kärkilukemia, 380 litraa takaselkänojat ylhäällä ja 1190 litraa kaadettuna.
Kasvu tuntuu myös ajossa, auto on selvästi kasvanut myös ajo-ominaisuuksiltaan. Kulunut sanonta seuraavaan luokkaan kasvamisesta on uuden Fabian kohdalla aivan osuva. Jousitus tuntuu nyt mukavammalta ja meno on vakaata. Koeajosta puolet suoritettiin alemman luokan teillä melko lumipöperöisessä kelissä eikä se menoa haitannut. Suosittelen kitkarenkaiden valintaa Fabiaan.
Ratin takana viihtyy myös varustelun puolesta. Tietysti kaikki nykyajan turvavarusteet ovat vakiona, mutta myös käytettävyys on Fabiassa kohdillaan. Koeajetussa Stylessä oli vakiona olevat avaimettomat järjestelmät, lämmitettävä nahkaratti, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, iso värillinen audio-info -keskinäyttö, hyvät monipuolisesti säädettävät etuistuimet, hyvät led-ajovalot ja peruutuskamera. 680 euron lisähintainen Style-paketti toi mukanaan vielä näyttävän digitaalisen mittariston, pysäköintitutkat ja kääntymisvalot.
Tehokasta ja tuttua tekniikkaa
Fabiaan on saatavissa vain bensakoneita. Pienempi on kolmisylinterinen 1.0 TSI 5-pykäläinen manuaali 95-hevosvoimaisena tai6-pykäläisenä manuaalina tai DSG-automaattina 110-hevosvoimaisena. Isompi nelisylinterinen 1,5 TSI on aina automaatti. Koeajettu Fabia oli 110 hv DSG-7 ja se jaksoi 200 newtonin väännöllä viedä autoa hyvin raskaassakin kelissä.Ajoaluevaihtoehtoja on valittavissa eco, normal, sport ja individual, jälkimmäisessä saa valita itselleen parhaiten sopivia ominaisuuksia. Eco painottaa taloudellisuutta, laskee vaihteenvaihtoihin liittyviä kierroslukuja ja pitää isompia vaihteita päällä. Sportti taas tekee lähes kaiken päinvastoin kuin eco. Voimaa ja sitkeyttä tuntuu riittävän eco-asetuksellakin riittävästi. Aina käynnistämisen jälkeen Fabia lähtee oletuksesta normal. Yhdistetyksi WLTP-kulutuslukemaksi luvataan 5,5 litraa satasella ja päästöiksi 125 grammaa kilometriä kohti. 120 euron lisähinnasta tankin saa 50 litraisena, silloin Fabialla ajaa tankillisella hyvissä olosuhteissa jopa yli 1000 kilometriä. Hyvä haaste sähkiksille! Yleisajossakin tällä pääsee kyllä viiden litran pintaan, allekin. Ja Fabian hinnat alkavat 18 781 eurosta, koeajettu noin 24 280 euroa lisävarusteineen.
Skoda Fabia 1,0 TSI 110 Style DSG Autom
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu