Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.
Kia Sportagen uusi tuleminen
Uusi Toyota Yaris Cross on valmistajalta katumaasturi uuteen luokkaan.
Toyotan Yaris Cross on hyvin varusteltu kaupunkimaasturi pikkuautoluokkaan, näyttävän näköinen malli on huippuvarusteltu Premiere Edition.
Kia Sportage 1.6 T-GDI FWD Hybrid GT-Line AT 230 hv
Kia Sportage on nyt isompi, mukavampi ja paremmin varusteltu. Mikä parasta sen saabensana, dieselinä, mieto-hybridinä, hybridinä ja ladattavana hybridinä. – Aivan, joukosta puuttuu täyssähköinen, sitä varten Kialla on EV6.
Listaan on lisättävä vielä etu- tai nelivetovaihtoehdot. Koeajettu oli 1,6-litraisella 180-hevosvoimaisella bensamoottorilla ja 60-hevosvoimainen sähkömoottorilla varustettu. Suurimmaksi yhteistehoksi kerrotaan 230 hevosvoimaa ja 350 newtonin vääntö. Vaihteisto on momentinmuunnin tyyppinen automaatti kuudella pykälällä, joita ei kyllä huomaa.
Uutuus on tuuman verran edellistä pidempi ja korkeampi. Sisällä on hyvin tilaa ja alusta tuntuu toimivan aiempaa pehmeämmin. Toki huippumallin elektronisesti säätyvä iskunvaimennus saattoi vaikuttaa asiaan.
Hybridi ei kaipaa kuskilta mitään erityishuomiota tai -taitoja, ihan tavallinen ajo riittää. Automaattisesti auto vaihtelee energiavirtoja, milloin mennään pelkällä bensamoottorilla, milloin siitä riittää samalla lataamaan ajoakkua tai milloin mennään pelkällä sähköllä ja tietysti alamäissä ja moottorijarrutuksissa saa ladattua akkua liike-energiasta. Kuski voi seurata tätä silmiensä edessä olevasta mittarinäytöstä.
Tavaratilaa on tässä mallissa 587 litraa ja takapenkit kaadettuna jopa 1776 litraa.
Vetopainot ovat 750 kiloa jarruitta ja 1650 jarruin.
Huippuvarusteet, yli 60 sentin näyttö
Kuskin edessä on 12,3 tuumainen digitaalinen mittaristo ja sen vieressä yhtä leveä keskusnäyttö, ne ovat yhteisen kaarevan saumattoman lasilevyn alla. Kokonaisuus on erittäin näyttävä ja selkeä. Mittaristo muuttuu valitun ajomoodin mukaan, vaihtoehdot ovat eco ja sport.
Keskinäytössä on mediat ja navigoinnit, lisäksi siitä säädetään auton useita toimintoja. Useimmin tarvittaville on näytön alla pikanäppäimet, joilla pääsee valikkoihin. Lisäksi keskikonsoliin on koottu keskeisimpiä kytkimiä kuten istuin- ja ratinlämmitykset ja muut arkiset välineet. Koeajetun Hybrid GT-Linen varustelu ei ole mitenkään arkinen vaan siinä on jos jotakin. Mittaristoon tulee vilkun päälle laittamalla kuolleen kulman näyttö, siinä näkyy auton sivusta taaksepäin oleva näkymä.
Ja vaikka tätä huippu kojelautaa ihan halvimpiin malleihin saakaan ovat niidenkin varustelut kattavia kaikkine kehittyneine turvajärjestelmineen. Tästä löytyi paljon myös mukavuusvarusteita ja tyyliä tuovia yksityiskohtia niin sisällä kuin ulkoakin. Nahkaistuimissa on lämmitykset ja jäähdytykset, ne säätyvät automaattisesti kuskin vaihdon jälkeen tallennettuihin asetuksiin. Mukautuvat led-valot ovat mainio varuste nekin. Lisävarusteena oli vielä otettu iso panoraama-lasikatto aurinkosuojaverholla. Ikkunasta kelpaisi katsella revontulia.
Halvin Sportage maksaa 31 000 euroa, tämä 46 919 euroa.
Kia Sportage 1.6 T-GDI FWD Hybrid GT-Line AT 230 hv
Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu