Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 2 vuotta sitten.

Uuteen luokkaan, jopa nelivedolla

Uusi Toyota Yaris Cross on valmistajalta katumaasturi uuteen luokkaan.

Toyotan Yaris Cross on hyvin varusteltu kaupunkimaasturi pikkuautoluokkaan, näyttävän näköinen malli on huippuvarusteltu Premiere Edition.

Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid AWD-i Premiere Edition

Toyotalla on jo iso ja keskikokoinen kaupunkimaasturi, uusi Yaris Cross tuli pikkuautoluokkaan. Tässä Toyota lataa vahvalla varustelulla ja jopa nelivedon mahdollisuudella.

Toyota Yaris Crossissa on sama akseliväli kuin tavallisessa Yarisissa. Cross on 24 senttiä pidempi, leveyttä tuli pari senttiä lisää, mutta tärkein muutos kai on yhdeksän ja puoli senttiä kasvanut korkeus. Siitä menee osa 17 senttiin kasvaneeseen maavaraan, mutta yhtäkaikki se auttaa siihen, että on saatu kaupunkimaasturimainen korkeampi istumakorkeus. Näin autoon on helpompi mennä ja sieltä poistua. Muita lajityypillisiä etuja on parempi näkyvyys ja isompi tavaratila. Sisätilat ovat hyvät ainakin edessä, mutta tuskin Yaris Crossin kattoa keltainen taksikupu Suomessa koristaa.

Ulkonakin on lajityypillistä näköä enemmän kuin pelkät mustat muovisuojat pyöräkoteloissa. Yaris Cross on varsin nautittava ajettava, jousitus toimii kokoluokassaan tosi hyvin.

Varustelu on kattava jo perustasolta asti. Oikeastaan puheet perusmallista voi unohtaa, sillä kaikissa on vakiona törmäyksenestojärjestelmä, joka tunnistaa niin jalankulkijat kuin pyöräilijätkin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kaistavahti ohjausavustimella, älykäs mukautuva vakionopeudensäädin, peruutuskamera, lämmitettävä nahkaratti, Toyota Touch2 -mediakeskus ja kaukovaloautomatiikka. Nämä ovat siis jo halvimmassa 25 662 euron Activessa. Siihen puolitoista tonnia lisää ja saa vielä mm. ledvalot, avaimettoman kulun, aluvanteet ja isomman kosketusnäytön Pluspaketilla.

Uuteen luokkaan, jopa nelivedolla | Liikenne | Kotiseutulainen
Ohjaamossa Yaris Crossissa on toiminnat kunnossa.

Hybridi ja jopa neliveto

Toyotan yli 20-vuotinen kokemus hybriditekniikasta on käytössä Yaris Crossissakin. 

Bensamoottori on 1,5-litrainen kolmisylinterinen, tehoa on 116 hevosvoimaa ja vääntöä 120 newtonia. Vaihteistossa on 80 hevosvoimainen sähkömoottori, sen vääntö on 141 newtonia. Hybridijärjestelmän yhteistehoksi lasketaan 116 hevosvoimaa. Nelivedon saa Active-mallia lukuun ottamatta kaikkiin muihin. Se on järjestetty taka-akselilla olevalla 3,9 kilowatin eli 5,3 hevosvoiman sähkömoottorilla. Se kytkeytyy automaattisesti tarvittaessa päälle. Koetilanteessa se auttoi kitkarenkain varustettua autoa pääsemään jäistä ylämäkeen nousevaa pihatietä perille asti.

Ajossa hybridi on vaivaton, se kytkee entistäkin herkemmin pelkän sähkön päälle tasamaalla tai alamäessä. Siinä sitä sitten mennään liike-energiasta ladatulla sähköllä, töpseliin tätä ei tarvitse laittaa.

Kulutus oli talvikelillä vaihtelevassa ajossa viiden litran paikkeilla, kesällä se pienenee.

Keskikulutus on 5,2 litraa ja päästölukema tälle autolle on 115 g/co2/km. Tavaratilan koko on liki 400 litraa, joka on luokan huippulukuja. Vetopainot ovat 550 kiloa jarruitta ja 750 kiloa jarruin. Odotettavissa on menestystä, sen verran näyttävän näköinen ja hyvin varusteltu paketti Yaris Cross on.

Uuteen luokkaan, jopa nelivedolla | Liikenne | Kotiseutulainen
Neliveto on järjestetty taka-akselilla olevalla sähkömoottorilla. 

Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid AWD-i Premiere Edition

  • akseliväli 2,56 m
  • omapaino 1 360 kg
  • moottorin tilavuus 1 490 ccm
  • 12 venttiiliä
  • suurin teho 85 kW (116 hv) / 5200 kmin
  • suurin vääntö 120 Nm/3600- kmin
  • Sähkömoottori
  • suurin teho 59 kW (80 hv)
  • suurin vääntö 141 Nm
  • kiihtyvyys 0-100 km/h 11,2 s
  • yhdistetty kulutus 5,2 l/100km
  • C02-päästöt 115 g/km
  • takuu 3 v./ 100 000 km
  • hybridilaitteisto 5 v/ 100 000 km
  • hybridiakkuturva 10v / 350.000 km
  • koeajettu auto

Teksti ja kuvat: Olli-Pekka Jasu

Kaikki artikkelit

Siirry takaisin sivun alkuun