Tämä kirjoitus saattaa sisältää vanhentunutta tietoa, sillä se on julkaistu yli 3 vuotta sitten.
Salainen kehitelmä: Joulupukinhybridi-lahjareki
Huhut siitä, että Joulupukin lahjareestä oltiin kehittämässä hybridiä, sai aikaan suorastaan raivoisan kommenttivyöryn. Pääsimme tutustumaan tähän salaiseen operaatioon monipuolisesti.
Joulupukin hybridistä syntyi kova kiista!
Olemme tottuneet uskomaan, että on yksi Joulupukki, hän jakaa kaikki maailman lahjat. Hän on aattoiltana samanaikaisesti joka puolella. On vaikea ymmärtää onko Pukilla tunti- vai urakkapalkka. Todennäköisempää on, että hän on esimerkiksi kunnanjohtajien tapaan kokonaispalkkauksen piirissä, näin ollen häneltä voi vaatia, että hän on aina tarvittaessa oikealla paikalla.
Aattoillan kilometrimäärä on niin mittava, että Joulumaan kehitysosasto halusi muuttaa sitä ympäristön kannalta kestävämmäksi. Joulupukin työmatkojen hiilijalanjälkeä haluttiin keventää. Kun tämä idea pääsi vuotamaan julkisuuteen, nähtiin Lapin Kansa -lehden Lyhyithä-palsthalla kiivaita kannanottoja.
Nimimerkki Mithän hiiliä ei pulukastaputua väitti, että etelänimmeiset jättävät jälkhensä pelkällä kauppamatkalla enemmän jäläkiä kun pukki matkoillansa. Nimimerkki Vihreet on taas vääräsä kertoi, ettei poronkusemaa voi enää nykyisthä enemphää venyttää, kipuraja on tullu jo vasthan.
Tilanne siis alkoi eskaloithua anteeksi eskaloitua. Toimittajamme päätti lähestyä asianomaisia selvittääkseen totuuden. Sähköposti Tarvajarvi@joulumaa.fi palautui kuitenkin aina, lieneekö siirtynyt johonkin pilvipalveluun. Ei auttanut kuin lähteä Lappiin.
Asiantuntijat erimielisiä kaikesta
Joulumaan Kehitysosaston johtaja Aina Vaikea otti toimittajan vastaan todeten, että kyllä asiasta nyt nousi myrsky glögimaljassa, jonka hän toimittajalle höyryävänä tarjosi. Siis malja höyrysi, ei hän.
-Meidän on pyrittävä maan trendin mukaan hiilineutraaliuteen ja siksi meidän on tarkasteltava kriittisesti kaikkea. Joulumaan rakovalkeillakin hehkuvat vain matalakulutuksiset led-valot, toki tunnelmallisella liekkiefektillä. Keinomme ovat vähissä, toimipaikkamme katolle asennetut aurinkosähköpaneelitkin alkavat tuntua kaamoksessa virheinvestoinnilta, jatkoi Aina Vaikea.
Lapin Yliopiston edustajana kehitystyöhön lähtenyt matalaenergiaosaston dosentti Akku Vajaa-Lataus kertoi lähtökohdan olleen haastava. Toisaalta nykyinen suoritus on jo varsin taloudellinen. Porot syövät suorituksen aikana kevyesti, päästöt ovat muutamia pipanaryppäitä poronkusemalla ja reen kitka on saatu nykyisillä voitheilla tosi pieneksi.
-Sähköisen akun ja voimalinjan yhdistäminen poroihin tai rekeen muodostui todella vaikeaksi toteuttaa, totesi Vajaa-Lataus.
Koeajoja suoritettiin Arktisen koeajokeskuksen radoilla Kittilässä. Keskuksen tutkimuspäällikkö Usko Vähä-Kitka oli kehitystyön kannalla.
-Saimme tosi hyviä tuloksia yhdistäessämme metallihybridiakuston, kitkan talteenottoon liitetyn generaattorin ja täysin portaattoman eCVT-vaihteiston perinteiseen rekeen, iloitsee Vähä-Kitka.
-Myönnettävä kyllä on, että tämä toimi hyvin alamäessä. Ylämäessä porot eivät jaksaneet vetää raskasta hybridirekeä. Haittapuoleksi ehkä on luettava myös se, että hybridirekeen ei lahjoja mahtunut, myöntää Vähä-Kitka.
Yhdysvaltain Santa Claus -tutkimuskeskuksen ylipäällikkö Rudolph theRedNouse oli selvästi hankkeesta närkästynyt. Aivan tarkkaa käännöstä hänen kommentistaan ei saatu, mutta osapuilleen se meni kai näin: Antaas olla näpit irti reestä, on tässä jo ollu muutenkin taakkaa vetää nykymäärää lahjoja ympäri läntistä hemisfääriä.
Kaikessa hiljaisuudessa, tai sen toivossa, on hankkeesta jo luovuttu. Todennäköisesti näemme jo kohta televisiosta perinteisen videon Pukin lähtemisestä matkaan.
Hyvää joulua kaikille, toivottaa toimittaja OoPee!
Teksti Olli-Pekka Jasu, kuvat Olli-Pekka Jasu ja Visit Rovaniemi